Det byggs i vart fall järnvägsanslutning till hamen som i stor utsträckning ska användas för containertrafik.
Bra tänkt så långt. Liknande tankar fanns exempelvis om Stillerydshamnen i Karlshamn och Verkö vid Karlskrona, men än så länge har det inte blivit så mycket.
Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-08-26 klockan 17:10:43.
Den intresserade kan läsa en utredning avseende godsflöden till/från hamnen, det är inga stora mängder gods på järnväg man räknar med... och då tror jag ändå att man överskattat järnvägens andel.
Bra tänkt så långt. Liknande tankar fanns exempelvis om Stillerydshamnen i Karlshamn och Verkö vid Karlskrona, men än så länge har det inte blivit så mycket.
En anledning är att en stor del av godset utgörs av ro/ro-trafik, vilket antas bli fallet även i Norvik. Det är inte lika naturligt att lasta trailers som containrar på järnvägsvagnar...
Spåren till Stillerydshamnen används trotts allt tämligen frekven,t 2-3 tågpar per dag är inte så illa tycker jag. Verkö däremot är fortsatt utan trafik.
Spåren till Stillerydshamnen används trotts allt tämligen frekven,t 2-3 tågpar per dag är inte så illa tycker jag. Verkö däremot är fortsatt utan trafik.
/Magnus
Men hur mycket av den trafiken är omlastning mellan fartyg och järnväg?
(Jag tror /killgissar skulle en annan Olsson skriva/ att det handlar om andra godsflöden)