Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dg 137

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Dg 137

Under många år användes ju pålok i Norrköping för att skjuta ut resandetåg som gjort uppehåll på spår 1. Främsta orsak var lövhalka och den kraftiga stigningen mot Fiskeby.
    För det mesta användes Dg 137 för denna uppgift, men även andra lok förekom naturligtvis. Under lövhalksäsongen stod Dg 137 parkerat på "Yttre Gillingen", som är ett kort uppställningsspår norr om personbangården på Norrköping C, mellan uppdragen. Tyvärr hart bilden en liten ljusskada...

Foto på 1980-talet Leif D.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Dg 137

Ett så underbart motiv ursäktar alla tekniska tillkortakommanden - tack för den!

Kan din bild möjligen vara äldre än du tror? Vad jag minns fanns inga lok med träkorg kvar i SLM 79, men jag har den inte tillgänglig så jag kan kolla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du ser ut att ha rätt. Dg 137 skrotades redan 76.
    http://www.svenska-lok.se/motor_solo...=20&lokid=1243

Tack Leif för bilden, oavsett när den är tagen.

Mvh Fredrik

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt Svenska-lok.se så skrotades Dg 137 i Karlskoga 1976.

Mats

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Ett så underbart motiv ursäktar alla tekniska tillkortakommanden - tack för den!

Kan din bild möjligen vara äldre än du tror? Vad jag minns fanns inga lok med träkorg kvar i SLM 79, men jag har den inte tillgänglig så jag kan kolla.
    Citat Ursprungligen postat av Gåård Visa inlägg
    Du ser ut att ha rätt. Dg 137 skrotades redan 76.
    http://www.svenska-lok.se/motor_solo...=20&lokid=1243

Tack Leif för bilden, oavsett när den är tagen.

Mvh Fredrik
    Citat Ursprungligen postat av Mats Folkesson Visa inlägg
    Enligt Svenska-lok.se så skrotades Dg 137 i Karlskoga 1976.

Mats
    Då är det säkert som ni säger. Tyvärr så har jag aldrig antecknat datum för mina bilder, utan får gissa mej fram med hjälp av saker runt om, som andra bilder tex. Ska kolla lite mer sen, men ni har säkert rätt.
    Digitalkameror har ju fördelen av att hålla reda på datum för fotograferingen....

EDIT: Jo, ni har helt rätt, bilden måste vara tagen hösten -75 eller möjligen -76. Jag kollade lite på bilder runt kring i samma magasin och de bussar som finns där, stämmer bra med dessa årtal.

Senast redigerat av Leif D den 2018-08-27 klockan 09:07:56.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Då är det säkert som ni säger. Tyvärr så har jag aldrig antecknat datum för mina bilder, utan får gissa mej fram med hjälp av saker runt om, som andra bilder tex. Ska kolla lite mer sen, men ni har säkert rätt.
    Digitalkameror har ju fördelen av att hålla reda på datum för fotograferingen....

EDIT: Jo, ni har helt rätt, bilden måste vara tagen hösten -75 eller möjligen -76. Jag kollade lite på bilder runt kring i samma magasin och de bussar som finns där, stämmer bra med dessa årtal.
    De anteckningar jag har för Dg 137 under dess sista år är:
    720502 i Mjölby
    750331 i Norrköping
    760506 med gruståg i Mjölby

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •