Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bjärka Säby

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Bjärka Säby

Ett annat inlägg här på Postvagnen handlade om Bjärka Säby i Linjeboken. Det fick mej att leta efter lite bilder, så jag hittade några från tiden före Radioblocket...
    Exakt när osv vidare, har jag inte koll på, men skulle väl gissa senare delen av 1980-talet... Kommentarer välkomnas.

Samtliga bilder, foto Leif D.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bjärka Säby

Plötsligt inser jag hur länge sedan 80-talet är... (det är svårt att inse att man blivit gammal!)
    Kommentar: Tack för fina bilder
    Fråga: Körde man tåg från Lkp som delades i Bjärka-Säby, en del mot Västervik och en del mot Hultsfred? Jag har ett svagt minne av detta, men minnet börjar passera sista rekommenderade förbrukningsdag.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Plötsligt inser jag hur länge sedan 80-talet är... (det är svårt att inse att man blivit gammal!)
    Fråga: Körde man tåg från Lkp som delades i Bjärka-Säby, en del mot Västervik och en del mot Hultsfred? Jag har ett svagt minne av detta, men minnet börjar passera sista rekommenderade förbrukningsdag.

/TKO
    Nej, aldrig från Lidköping.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

/TKO
    Jag antar att du menar Lp (Linköping). Jodå, det förekom under Y6-tiden i de flesta tågen att en del gick till Hultsfred och en till Västervik. På sträckan Linköping - Bjärka-Säby fanns tillstånd att köra upp till nio Y6/Y7/Y8 i samma tåg. Annars var gränsen normalt satt vid åtta.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jag antar att du menar Lp (Linköping). Jodå, det förekom under Y6-tiden i de flesta tågen att en del gick till Hultsfred och en till Västervik. På sträckan Linköping - Bjärka-Säby fanns tillstånd att köra upp till nio Y6/Y7/Y8 i samma tåg. Annars var gränsen normalt satt vid åtta.
    Sommaren 1983 jobbade jag i Linköping och då var det Y1 för hela slanten för dieselmotorvagnstrafiken. Jag har ett starkt minne av ett morgontåg (kom nog vid 9-tiden) där tåg från Västervik och Hultsfred gick kopplade upp från Bjärka Säby, det lite speciella var dock att man inte gjorde sig omaket att multipelkoppla dem, förmodligen fortsatte resp lokförare att köra sin egen del, men de var alltså mekaniskt kopplade.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Nej, aldrig från Lidköping.
    I järnvägssammanhang är kanske Lkp signaturen för Lidköping, bland vanliga dödliga är det en vanlig förkortning för Linköping!

(Jag har genom mitt arbete tillbringat alldeles för mycket tid i bägge dessa metropoler så jag vet vad jag talar om...)

/TKO

Senast redigerat av TKO den 2018-08-26 klockan 15:09:52.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I början på 90 talet gick ett tåg kopplat tidigt på morron . De delades i Bsä och en vagn gick till Västervik och en gick ner till Rimforsa och vände tillbaka till Lp. Jag minns en morron när man varit ute och röjt gräs på banan under natten och efter att man delat tåget bara slirade det så det var på gränsen att man överhuvud taget kom igång igen. Detta var på den tiden innan ÖTRAF dragit in och lagt ner all lokaltrafik.

Senast redigerat av Sääf den 2018-08-26 klockan 15:11:01.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

I järnvägssammanhang är kanske Lkp signaturen för Lidköping, bland vanliga dödliga är det en vanlig förkortning för Linköping!
    Så länge som det inte finns universellt standardiserade förkortningar är det bäst att undvika dem helt.

(möjligen skulle flygplats-förkortningar kunna anses universella, därmed vore CPH en bättre benämning än "Kastrup", men när det gäller Linköping/Lidköping är det till föga hjälp)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Så länge som det inte finns universellt standardiserade förkortningar är det bäst att undvika dem helt.

(möjligen skulle flygplats-förkortningar kunna anses universella, därmed vore CPH en bättre benämning än "Kastrup", men när det gäller Linköping/Lidköping är det till föga hjälp)
    Jag tar till mej detta och skall undvika alla förkortade ortsnamn i framtiden!
    (Sen borde postvagnens informerade debattörer inse att jag knappast menade Lidköping, men det är en annan femma)

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

(Jag har genom mitt arbete tillbringat alldeles för mycket tid i bägge dessa metropoler så jag vet vad jag talar om...)

/TKO
    Du är inte ensam, har fått otaliga mail i samband med utredningen av nya Höghastighetsbanor där en kollega förkortat Linköping Lkp, har varje gång svarat att jag förvisso tycker att det är en utmärkt idé att dra banan via Lidköping men att den väll ska byggas öster om Vättern

/Magnus

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

LDK=Lidköping Hovby (har jag flugit till/från över dagen från Arlanda med en s k flygande kolonistuga, Shorts 340)
    LPI=Linköping City

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    I början på 90 talet gick ett tåg kopplat tidigt på morron . De delades i Bsä och en vagn gick till Västervik och en gick ner till Rimforsa och vände tillbaka till Lp. Jag minns en morron när man varit ute och röjt gräs på banan under natten och efter att man delat tåget bara slirade det så det var på gränsen att man överhuvud taget kom igång igen. Detta var på den tiden innan ÖTRAF dragit in och lagt ner all lokaltrafik.
    Jo denna koppling på morgonen fanns kvar ända fram till SJ lämnade trafiken till BK-tåg (kanske längre men minns inte).
    Här körde man alltså bara i koppling, eftersom det fanns två förare och alltså onödig att krångla med multipelkabel, vilket ju tar mer tid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Exakt när osv vidare, har jag inte koll på, men skulle väl gissa senare delen av 1980-talet... .
    Trevliga bilder som jag tror är från första halvan av 1980-talet. Y1-orna har de små plogarna och saknar varje form av länstrafikmålning.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Trevliga bilder som jag tror är från första halvan av 1980-talet. Y1-orna har de små plogarna och saknar varje form av länstrafikmålning.
    Ja, man tittar på de första bilderna och tänker "40-50 tal" och sen dyker det upp en "modern" Y1:a på nästa bild :)
    De små plogarna försvann väl rätt fort på 80-talet efter att man insett att de inte klarade norrlandsvintrarna. Man byggde väl om luftintagen också som från början satt i underredet vilket ju inte heller funkade i 2 meter snö. De på bilden ser inte ut att ha denna modifiering heller.

Senast redigerat av Yaken den 2018-08-28 klockan 08:04:33.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Och så här såg ställverket ut 2006:

Senast redigerat av petlin den 2018-08-28 klockan 17:36:58.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och om man tittar riktigt noga på den sista bilden ser man att det hänger 2 cyklar på Y1ans cykelställ! När Y1 beställdes var det tydligen en självklarhet att man skulle kunna ta med cyklar på tågen!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •