Såg ett El16 från Cargonet med tillhörande vagnar, lämna Mölndal strax innan 20.00. Är detta något nytt, eller har man kört VKB tidigare?
Vagnarna var hemmahörande i Alnabru. Mest containers från Bring.
Lennart.
Såg ett El16 från Cargonet med tillhörande vagnar, lämna Mölndal strax innan 20.00. Är detta något nytt, eller har man kört VKB tidigare?
Vagnarna var hemmahörande i Alnabru. Mest containers från Bring.
Lennart.
Fast tåget du såg i Mölndal var nog Containertåget från Alnabru till någonstans i Skåne som större delen av året går över Kornsjö, men nu under sommaren gått över Charlottenberg - Laxå - Göteborg. Har alltid haft El16 och i huvudsak Bring-containrar när det passerat Åmotfors. /PK
Tack för svaren.
Tåget var påväg norrut. Men då vet jag vilken väg dom går.
Lennart.
Cargonet har börjat med SRE igen , tror man började köra i tidtabellskiftet i December , det har ju varit något/ra års pause.
Loket man använde blev glädjande ett El16, det är trevligt att dom är tillbaks i Göteborg igen , visserligen bara passerande.
http://www.cargonet.no/globalassets/...g-time-r18.pdf
M.V.H Anders.k.
Senast redigerat av Anders.k. den 2018-08-27 klockan 11:25:51.
Hur ska man utläsa SRE? Skåne Rail Express eller något sådant?
Skulle tro att SRE-tågen börjat gå över Kornsjö igen från denna vecka. 41971 som passerade Mölndals nedre ikväll kl 23.30 är nog ett bra tips på att det var dagens SRE. Från Kornsjö 21.17.
Nej , helt tåg var några år sedan .
GC gjorde ett försök genom att dra ut vagnlasttåget från Sarpsborg till Alnabru och på så sätt köra containers på det viset.
Hade faktiskt missat att man upphört med det strax innan påsk innevarande år, men fick ett svar i en annan tråd här , så oregelbundna var dom transporterna.
Vet inte varför det är så svårt att få igång trafik över Kornsjö , som håller i sig.
Över Charlottenberg däremot vräker ju godstrafiken i all time high siffror med Timmertåg, Fliståg, Trailertåg , Sandtåg, Biltåg, Brödtåg ,Papperståg och Vagnlasttåg, måste ju snitta idag på närmare 20 godståg i dygnet .
Kan bero på motorvägen eller Tistedalsbacken eller en kombination av det hela.
M.V.H Anders.k.
Senast redigerat av Anders.k. den 2018-08-28 klockan 12:19:04.
Fast jag undrar vad dagens 41994 är för tåg? Stod tidtabellsenligt för både förbigång och möte i Åmotfors mellan 19.41 och 20.28. Har nu kommit till Laxå och bytt nummer till 41987 vilket tyder på sväng mot Laxå station - Gårdsjö. Har alltså inte sett tåget i verkligheten utan bara på Tågradar! (419xx är Cargonet) /PK
..och 41987 ankom Trelleborg kl 6.46 i morse och har haft 10 min uppehåll i Halmstad och 13 min i Malmö så man borde ha hunnit koppla av vagnar om de var rätt rangerade från början. Tidtabellsmässiga uppehåll 20 resp. 32 min. Nog var detta SRE alltid! /PK