Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Cargonet

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Cargonet

Såg ett El16 från Cargonet med tillhörande vagnar, lämna Mölndal strax innan 20.00. Är detta något nytt, eller har man kört VKB tidigare?
    Vagnarna var hemmahörande i Alnabru. Mest containers från Bring.

Lennart.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Cargonet

Citat Ursprungligen postat av Lenke Visa inlägg
    Såg ett El16 från Cargonet med tillhörande vagnar, lämna Mölndal strax innan 20.00. Är detta något nytt, eller har man kört VKB tidigare?
    Vagnarna var hemmahörande i Alnabru. Mest containers från Bring.

Lennart.
    Green Cargo brukar köra åt IKEA/Bring från Älmhult, ibland via Halmstad, ibland via Nässjö-Falköping-Laxå till Alnabru.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fast tåget du såg i Mölndal var nog Containertåget från Alnabru till någonstans i Skåne som större delen av året går över Kornsjö, men nu under sommaren gått över Charlottenberg - Laxå - Göteborg. Har alltid haft El16 och i huvudsak Bring-containrar när det passerat Åmotfors. /PK

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för svaren.
    Tåget var påväg norrut. Men då vet jag vilken väg dom går.

Lennart.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lenke Visa inlägg
    Tack för svaren.
    Tåget var påväg norrut. Men då vet jag vilken väg dom går.

Lennart.
    Cargonet har börjat med SRE igen , tror man började köra i tidtabellskiftet i December , det har ju varit något/ra års pause.
    Loket man använde blev glädjande ett El16, det är trevligt att dom är tillbaks i Göteborg igen , visserligen bara passerande.

http://www.cargonet.no/globalassets/...g-time-r18.pdf

M.V.H Anders.k.

Senast redigerat av Anders.k. den 2018-08-27 klockan 11:25:51.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hur ska man utläsa SRE? Skåne Rail Express eller något sådant?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Hur ska man utläsa SRE? Skåne Rail Express eller något sådant?
    Scandinavian Rail Express

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

SRE lades ned i decmber 2012, dvs när T12 upphörde

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Cargonet har börjat med SRE igen , tror man började köra i tidtabellskiftet i December , det har ju varit något/ra års pause.
    Loket man använde blev glädjande ett El16, det är trevligt att dom är tillbaks i Göteborg igen , visserligen bara passerande.

M.V.H Anders.k.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

M.V.H Anders.k.
    Tack för intressant info Anders. Jag var inte ute och svamlade. Det går även BRING-containers i tåg
    45910/45911/45906/45935. De går Älmhult-Jönköping gb-Laxå-Oslo och Green Cargo sköter de transporterna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Skulle tro att SRE-tågen börjat gå över Kornsjö igen från denna vecka. 41971 som passerade Mölndals nedre ikväll kl 23.30 är nog ett bra tips på att det var dagens SRE. Från Kornsjö 21.17.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

M.V.H Anders.k.
    Lite vid sidan av men ändå:
    Går det någon containerpendel Göteborg (Skandiahamnen) - Oslo (Alnabru) nu för tiden?
    Du brukar ha koll på godstrafiken!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Lite vid sidan av men ändå:
    Går det någon containerpendel Göteborg (Skandiahamnen) - Oslo (Alnabru) nu för tiden?
    Du brukar ha koll på godstrafiken!

/TKO
    Nej , helt tåg var några år sedan .
    GC gjorde ett försök genom att dra ut vagnlasttåget från Sarpsborg till Alnabru och på så sätt köra containers på det viset.
    Hade faktiskt missat att man upphört med det strax innan påsk innevarande år, men fick ett svar i en annan tråd här , så oregelbundna var dom transporterna.

Vet inte varför det är så svårt att få igång trafik över Kornsjö , som håller i sig.
    Över Charlottenberg däremot vräker ju godstrafiken i all time high siffror med Timmertåg, Fliståg, Trailertåg , Sandtåg, Biltåg, Brödtåg ,Papperståg och Vagnlasttåg, måste ju snitta idag på närmare 20 godståg i dygnet .
    Kan bero på motorvägen eller Tistedalsbacken eller en kombination av det hela.

M.V.H Anders.k.

Senast redigerat av Anders.k. den 2018-08-28 klockan 12:19:04.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Skulle tro att SRE-tågen börjat gå över Kornsjö igen från denna vecka. 41971 som passerade Mölndals nedre ikväll kl 23.30 är nog ett bra tips på att det var dagens SRE. Från Kornsjö 21.17.
    Fast jag undrar vad dagens 41994 är för tåg? Stod tidtabellsenligt för både förbigång och möte i Åmotfors mellan 19.41 och 20.28. Har nu kommit till Laxå och bytt nummer till 41987 vilket tyder på sväng mot Laxå station - Gårdsjö. Har alltså inte sett tåget i verkligheten utan bara på Tågradar! (419xx är Cargonet) /PK

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

..och 41987 ankom Trelleborg kl 6.46 i morse och har haft 10 min uppehåll i Halmstad och 13 min i Malmö så man borde ha hunnit koppla av vagnar om de var rätt rangerade från början. Tidtabellsmässiga uppehåll 20 resp. 32 min. Nog var detta SRE alltid! /PK

Avställd
    Medlem
    mar 2018

..och 41987 ankom Trelleborg kl 6.46 i morse och har haft 10 min uppehåll i Halmstad och 13 min i Malmö så man borde ha hunnit koppla av vagnar om de var rätt rangerade från början. Tidtabellsmässiga uppehåll 20 resp. 32 min. Nog var detta SRE alltid! /PK
    Och inga tåg via Kornsjö under natten så omledningen lär ha berott på någon form av banarbete.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Tack för intressant info Anders. Jag var inte ute och svamlade. Det går även BRING-containers i tåg
    45910/45911/45906/45935. De går Älmhult-Jönköping gb-Laxå-Oslo och Green Cargo sköter de transporterna.

Så är det ju , det tåget var också en El16 affär en gång i tiden.
    Ankommer Älmhult med nämda tåg Juli 2009.
    Bring fanns inte då.

M.V.H Anders.k.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •