Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kontaktskenor i England

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kontaktskenor i England

Håller på och rensar i källaren och hittade tre flyttlådor med köpfilmer på VHS.
    Brukade köpa på mig massor med järnvägsfilmer när jag besökte England.
    Håller på och kopierar över filmerna till min dator. Passade på och kollade på några filmer.
    Har alltid funderat på hur elsystemet fungerar i tunnelbanan och på lokaltågen runt London. Verkar vara samma system som i Stockholm tunnelbana med undantaget att elskenorna verkar ligga helt öppet på många ställen utanför London. På många ställen där det finns övergångar för gående ligger strömskenorna helt oskydade bara några decimeter från övergången där folk går. På några av filmerna kan jag se folk som jobbar på spåren och flyttar sig strax innan tåget kommer.
    Har aldrig varit med om att det legat döda djur vid spåret. Har fått en förklaring som går ut på att elskenorna matas via en skyddstransformator som har 750 volt mellan de två elskenorna och att eftersom det inte finns någon nolla går det bra att ta på de två elskenorna och tågrälsen utan att man får en stöt. Däremot får man inte peta på de två elskenorna samtidigt. Känns ändå lite riskabelt för folk som jobbar på spåret och handskas med spett och spadar i metall.
    Finns det något annat skydd som kopplar ur spänningen när det inte finns något tåg på spåret och känner av att det finns ett tåg varvid full strömstyrka kopplas in på den sektion där tåget befinner sig?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kontaktskenor i England

Nu vet jag inte om du driver med oss eller bara fantiserar! Men man får väl svara på det som verkar mest galet...

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Har fått en förklaring som går ut på att elskenorna matas via en skyddstransformator som har 750 volt mellan de två elskenorna och att eftersom det inte finns någon nolla går det bra att ta på de två elskenorna och tågrälsen utan att man får en stöt. Däremot får man inte peta på de två elskenorna samtidigt.
    Fel. Rälsen har också en bestämd potential i systemet så att röra strömskena och far-räl samtidigt är farligt även i detta system. Det man har gjort i "fyrräls-systemet" (som regel - avvikelser förekommer) är att lägga den mittre strömskenan på en negativ potential (-210 V) och den yttre på en positiv (+420 V). Det är likspänning och tunnlarna består av gjutjärn och ligger huvudsakligen i en flodbädd av lera, så jag vet inte riktigt hur du menar att en skyddstransformator skulle komma in i bilden. Skyddsanordningen du talar om består väl i själva verket av motstånd som ska se till att den rätta potentialskillnaden upprätthålls mellan plus- respektive minusräl och farräler, men detta är för att skydda mot korrosion i tunnlar och ledningar och inte för att skydda människor.

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Finns det något annat skydd som kopplar ur spänningen när det inte finns något tåg på spåret och känner av att det finns ett tåg varvid full strömstyrka kopplas in på den sektion där tåget befinner sig?
    Nej, det finns det inte.

Senast redigerat av JDS den 2018-08-24 klockan 21:32:13.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Fel. Rälsen har också en bestämd potential i systemet så att röra strömskena och far-räl samtidigt är farligt även i detta system. Det man har gjort i "fyrräls-systemet" (som regel - avvikelser förekommer) är att lägga den mittre strömskenan på en negativ potential (-210 V) och den yttre på en positiv (+420 V). Det är likspänning och tunnlarna består av gjutjärn och ligger huvudsakligen i en flodbädd av lera, så jag vet inte riktigt hur du menar att en skyddstransformator skulle komma in i bilden. Skyddsanordningen du talar om består väl i själva verket av motstånd som ska se till att den rätta potentialskillnaden upprätthålls mellan plus- respektive minusräl och farräler, men detta är för att skydda mot korrosion i tunnlar och ledningar och inte för att skydda människor.
    Det beror på var man pratar. I tunnlarna ("deep-level") så är det ju så och poängen med systemet är att hålla bort strömmen från metallsköldar och allt möjligt annat. Däremot så finns det även delade sträckor som egentligen är treskenssystem och där är det ingen skillnad på mittskenan och rälsen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Undrar förresten hur skydden på vagnarna (mot isolationsfel o d) är utformade. Gissar att det finns ett differentialrelä e d, men vad sker i sin tur när detta detekterar en felström? Och har linjebrytare och sådant på vagnen tvåpolig brytning? Intressant!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Först det självklara: ta inte på några strömskenor!
    Jag känner inte till elsystemet i den engelska tunnelbanan, men eftersom det är likström, kan jag från kunskaper i ellära avfärda att det skulle finnas någon skyddstransformator. Transformatorer för likström finns inte. I och för sig kan man växelrikta likström, transformera den, och likrikta den igen. Men det känns alltför långsökt att göra så. Dessutom ser jag inte att man skyddsmässigt skulle kunna vinna något på det. Det finns så mycket kapacistanser och läckströmar att vi inte kan få nollpotential mellan en strömskena och jord, även om vi skulle ha isolerad nollpunkt på matningen. Matningen är heller inte isolerad från jord. Enligt vad JDS skriver i #2 ligger den ena skenan på -210 V och den andra på +420 V.
    Tunnelbanan i Stockholm har inte riktigt lika elsystem som den engelska tunnelbana som beskrivs ovan. Likheten är att vi har likström och strömskena. Men i Stockholm är det bara en strömskena, och återledning genom farrälerna. Inga transformatorer som sagt, däremot finns det impedanser mellan spårledningsavsnitten (signalteknisk term, spårledningarna är till för att indikera var tåget befinner sig). Det är isolskarvar, överbryggade med varsin impedans i båda rälerna. Impedanserna släpper igenom likströmmen, men spärrar för spårledningsströmmen. Eftersom man har likström som drivström, har man växelströmsspårledingar. 75 Hz från roterande omformare. Denna frekvens är vald eftersom likströmmen inte är perfekt likström, utan har överlagrade växelströmmar. Man har alltså valt 75 Hz för att den ligger mitt emellan grundtonen på 50 Hz och andra övertonen på 100 Hz.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •