Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Nytt avtal om trafiken över Öresundsbron

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Nytt avtal om trafiken över Öresundsbron

Nyhet på Skånetrafikens hemsida:
    https://www.skanetrafiken.se/nyhetsa...undsresenarer/

Jag ställer mig lite undrande till det där med ett tåg till i timmen i lågtrafik. Om det (som t.ex. Helsingborgs Dagblad skriver) innebär kvartstrafik betyder det ganska kraftiga ändringar i många förbindelser, såväl i Sverige som i Danmark.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Nytt avtal om trafiken över Öresundsbron

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg

Jag ställer mig lite undrande till det där med ett tåg till i timmen i lågtrafik. Om det (som t.ex. Helsingborgs Dagblad skriver) innebär kvartstrafik betyder det ganska kraftiga ändringar i många förbindelser, såväl i Sverige som i Danmark.
    Mer troligt att Helsingborg får halvtimmestrafik till Köpenhamn, dvs det tillkommande tåget läggs mittemellan tågen som trafikerar Hässleholm.

Medlem
    mar 2018

Citat ur (premium-) artikel i Helsingborgs Dagblad:
    "Turtätheten över bron ökar då från tre till fyra tåg per timme. Idag går Öresundstågen var tjugonde minut. Om ett drygt år går de en gång i kvarten. Till Helsingborg och Hässleholm går de då en gång i halvtimmen."
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Mer troligt att Helsingborg får halvtimmestrafik till Köpenhamn, dvs det tillkommande tåget läggs mittemellan tågen som trafikerar Hässleholm.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat ur (premium-) artikel i Helsingborgs Dagblad:
    "Turtätheten över bron ökar då från tre till fyra tåg per timme. Idag går Öresundstågen var tjugonde minut. Om ett drygt år går de en gång i kvarten. Till Helsingborg och Hässleholm går de då en gång i halvtimmen."
    Även du var ju undrande till detta. Å andra sidan behöver det inte bli så "kraftiga" förändringar. Avgångarna från Hässleholm har i nuläget cirka 20 resp 40 minuter (cirka eftersom bara varannan avgång stannar i Höör och Eslöv) emellan sig, förskjuter man dessa sisådär 5 minuter åt varsitt håll blir det halvtimmestrafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett tåg till i timmen innebär till att börja med att det körs 30 minuterstrafik till Helsingborg hela dagen. Då skulle det bli 20-10-10-10-20 minuterstrafik över bron. Men när danskarna har lyckats få igång sitt ERTMS system på Köpenhamn - Köge - Ringsted behöver man på dansk sida gå över till ett system som bygger på 60/30/15 minuterstrafik så passar inte 20/10 minuterstrafiken på Kystbanan in och behöver övergå till 15 minuterstrafik (och insatståg).
    I Sverige finns det två hinder för att övergå till till 15 minuterstrafik, Knutpunkten i Helsingborg och Öresundstågsavtalets utformning.
    Knutpunkten i Helsingborg klarar inte den omstuvning av trafiken som krävs för att övergå till 15 minuterstrafik utan fler plattformsspår. Detta ska vara åtgärdat 2023 genom utbyggnad av plattformsspår på uppställningsspåren vid knutpunkten.
    Öresundstågsavtalet föreskriver att varje län har veto mot förändringar av trafiken som berör det egna länet. Eftersom en övergång till 15 min trafik innebär antingen försämringar för Blekinge eller Kronoberg/Kalmar är det mer eller mindre omöjligt att driva igenom utan ytterligare investeringar. Men eftersom vetot inte gäller i Danmark får man helt enkelt reglera trafiken mellan Hyllie och Köpenhamn H. Så 2021 blir det 4 tåg i timmen men ingen snygg 15 minuterstrafik före Köpenhamn H när den svenska 20-10-10-10-20 trafiken ska transformeras till en 15 min trafik på Kystbanan.

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Öresundstågsavtalet föreskriver att varje län har veto mot förändringar av trafiken som berör det egna länet. Eftersom en övergång till 15 min trafik innebär antingen försämringar för Blekinge eller Kronoberg/Kalmar är det mer eller mindre omöjligt att driva igenom utan ytterligare investeringar. Men eftersom vetot inte gäller i Danmark får man helt enkelt reglera trafiken mellan Hyllie och Köpenhamn H. Så 2021 blir det 4 tåg i timmen men ingen snygg 15 minuterstrafik före Köpenhamn H när den svenska 20-10-10-10-20 trafiken ska transformeras till en 15 min trafik på Kystbanan.
    Enligt Sydsvenskans artikel kommer det fortsatt att vara 6 tåg per timme i högtrafik över bron, det vill säga ingen minskning norröver. Blekinge har timmestrafik med Ø-tågen i rusningen även idag. Om du tänker på eventuella stopp i Eslöv och Höör så tror jag att Blekinge kan leva med de fyra minuterna extra i restid –*jag ser sällan någon större mängd pendla förbi Kristianstad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    Enligt Sydsvenskans artikel kommer det fortsatt att vara 6 tåg per timme i högtrafik över bron, det vill säga ingen minskning norröver. Blekinge har timmestrafik med Ø-tågen i rusningen även idag. Om du tänker på eventuella stopp i Eslöv och Höör så tror jag att Blekinge kan leva med de fyra minuterna extra i restid –*jag ser sällan någon större mängd pendla förbi Kristianstad.
    Ja det blir fortsatt 6 tåg i timmen jag beskrev vad som hände med lågtrafiken, men det borde jag ha skrivit. De två tåg som i framtiden kommer utgöra rusningstrafiken kommer även de att behöva passas in mot det danska systemet mellan Malmö och Köpenhamn.
    Nej jag tänker inte på eventuella stopp i Blekinge och Höör utan på att om Blekingegrenen ska justeras så hamnar mötena i olag på BkB och eftersom mötesplatserna inte är jämt fördelade över banan måste tågen fasas in i Kristianstad med förlängd restid till Blekinge som följd. Det handlar inte om 4 min utan snarare 10. Med tanke på Blekinges åsikter i frågan betvivlar jag att det skulle "kunna leva med 4 minuters längre restid" Att genomresandet inte är så stort kvittar med den avtalsform Öresundstågsavtalet har. Blekinge har veto ändå.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Man kommer tydligen att ha tågsätt tillgängliga för ökad trafik från Helsingborg 2021 ?

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Är det inte så att det blir ytterligare en gren med öresundståg? Ystad -Köpenhamn. Har för mej att när Dsb la ner trafiken så skulle den övertas av skånetrafiken och där får ni det extra tåg som ska traffikera bron

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Föraren Visa inlägg
    Är det inte så att det blir ytterligare en gren med öresundståg? Ystad -Köpenhamn. Har för mej att när Dsb la ner trafiken så skulle den övertas av skånetrafiken och där får ni det extra tåg som ska traffikera bron
    Nej, de fåtaliga IC Bornholm skulle inte ersättas, utan resenärerna hänvisades till övriga tåg (byte i Hyllie).

https://24ystad.se/inga-fler-oresundstag-pa-strackan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Påverkar det nya avtalet Öresundstågen från Göteborg?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Man kommer tydligen att ha tågsätt tillgängliga för ökad trafik från Helsingborg 2021 ?
    Tågen g¨r ju redan idag i rusningstrafiken så till största delen rör det sig sannolikt om merutnyttjande av befintliga fordon.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Humbla Visa inlägg
    Påverkar det nya avtalet Öresundstågen från Göteborg?
    Nej, det som kommer att påverka Öresundstågen från Göteborg i störst omfattning de kommande åren är arbetena med Varbergstunneln och dubbelspår Ängelholm - Maria. Det kommer behövas en del justeringar i tidtabellerna, hur mycket är dock inte klart ännu. När arbetena är klara finns det en god chans att 30 minuterstrafiken åtminstone delar av dagen kommer att utsträckas till Göteborg.

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nej, det som kommer att påverka Öresundstågen från Göteborg i störst omfattning de kommande åren är arbetena med Varbergstunneln och dubbelspår Ängelholm - Maria. Det kommer behövas en del justeringar i tidtabellerna, hur mycket är dock inte klart ännu. När arbetena är klara finns det en god chans att 30 minuterstrafiken åtminstone delar av dagen kommer att utsträckas till Göteborg.
    Det finns väl 30-minuterstrafik redan på både sträckan Malmö-Helsingborg och Göteborg-Halmstad? I så fall blir det väl en hopkoppling av dessa system? För det blir väl inte på kuppen kvartstrafik Göteborg-Halmstad?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det finns väl 30-minuterstrafik redan på både sträckan Malmö-Helsingborg och Göteborg-Halmstad? I så fall blir det väl en hopkoppling av dessa system? För det blir väl inte på kuppen kvartstrafik Göteborg-Halmstad?
    Helt korrekt, det blir en sammanbindning av befintlig 30 minuterstrafik, skillnaden är att det inte blir ett hål mellan Helsingborg och Halmstad som idag. (ett hål som förvisso vissa timmar delvis täpps igen av Pågatåg men då krävs det ju byte)

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Skånetrafiken skriver:
    "Avtalet innebär att man avskiljer Kystbanen (sträckan Köpenhamn-Helsingör). Därmed sprider inte trafikstörningar på danska sidan till den svenska. Det är ett problem idag. Det öppnar för ökad punktlighet på båda sidor sundet."

Var skall tågen från Sverige vända i Danmark?
    Och hur många tåg per timme kommer det att gå mellan Köpenhamn H och Kastrup?
    (Jag antar att Kustbanetågen även i fortsättningen skall gå till Kastrup).

/TKO

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Skånetrafiken skriver:
    "Avtalet innebär att man avskiljer Kystbanen (sträckan Köpenhamn-Helsingör). Därmed sprider inte trafikstörningar på danska sidan till den svenska. Det är ett problem idag. Det öppnar för ökad punktlighet på båda sidor sundet."

/TKO
    Østerport, enligt HD-artikeln.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Skånetrafiken skriver:

/TKO
    De svenska tågen sak vända vid Österport. Kustbanans tåg ska kopplas mot andra tåg inom Dansmrk vilket även danskarna hävdar att kommer leda till färre störningar eftersom alla störningar kommer från Sverige. Mina danska kollegor som har koll på punktligheten på de banor man kommer att koppla med är minst sagt skeptiska men det går tydligen hem politiskt. Så nej det blir inga direkttåg från Kystbanan till Kastrup, något jag också har varit lite förvånad över.
    Hittade denna presentation från i Maj när jag sökte runt lite på nätet.
    http://www.banekonference.dk/sites/d...AILcph2018.pdf

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

De svenska tågen sak vända vid Österport. Kustbanans tåg ska kopplas mot andra tåg inom Dansmrk vilket även danskarna hävdar att kommer leda till färre störningar eftersom alla störningar kommer från Sverige. Mina danska kollegor som har koll på punktligheten på de banor man kommer att koppla med är minst sagt skeptiska men det går tydligen hem politiskt. Så nej det blir inga direkttåg från Kystbanan till Kastrup, något jag också har varit lite förvånad över.
    Det är ju ett tag tills denna ändring genomförs, så i nuläget nöjer jag mig med att konstatera att jag tror det när det är ett faktum. Det skulle förvåna mig mycket om Kystbaneresenärerna utan omsvep finner sig i att bli av med direkttågen till Lufthavnen. Det skulle förvåna mig ännu mer om de inte sedan upptäcker att rättidigheten på kuppen blir ännu sämre.

Från presentationen kan man också inhämta att det kommer att gå tåg två gånger i timmen Roskilde-Lufthavnen direkt, dvs utan att gå via Hovedbanegården. Ska bli intressant att se hur dessa kopplas till övrig trafik västerifrån, om det blir byte vid Höje Taastrup som gäller eller om de kommer att köras längre.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hittade denna presentation från i Maj när jag sökte runt lite på nätet.
    http://www.banekonference.dk/sites/d...AILcph2018.pdf

/Magnus
    Jag har svårt att tro att de boende i "Whiskey-bältet*" (aka "Kystbanebanden") finner sej i detta, skall dom behöva byta tåg för att komma till Lufthamnen? Det är klart limousin är alltid ett bytesfritt alternativ...

/TKO

*) Jag tror även jag hört benämningen "GT-bältet", men det är möjligt jag blandar ihop det med Äppelviken ("GT-träsket")!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •