Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lite Polacker [15 bilder]

Lite Polacker [15 bilder]

Efter Trelleborg, bar det av till ett nytt ställe, nämligen Świnoujście (nej, jag kan inte stava till det utan att först googla...). Båten kom dit 15.30, och sedan fick man promenera en bra bit för att ta sig ut. Efter incheckning började jag prata lite med en svensk, med rötter i Ryssland. Han var på väg till sin farmor/mormor med tåg sen från Świnoujście. Spännande, vilka resvägar människor kan ha! Själv, var jag ju bara ute på nöjesresa...

Nåja, fram kom ju båten, och på station i Świnoujście stod det ett gäng moderna motorvagnar, som verkade dominera lokaltrafiken här. Men ett och annat lok från PKP stod där också. Som denna EP07a. Nåja, det var lång tid kvar tills tågets avgång (och biljetten hade jag köpt på internet, dock gick inte sovplats att köpa där så det fick lösas av konduktören för en liten slant). Resan gick alltså utan Interrail, såhär långt.

Men innan tågets avgång, blev det ett dopp i Östersjön, sånt måste man ju prova när man ändå är här. Det var varmt och skönt, kan jag lova!

Nåja, det närmade sig avgångstid, och jag hade fått tag på de kontanter jag behövde, så det vara bara att uppsöka konduktören, försöka göra gester för att visa att jag ville sova, och hoppas det fanns nån plats ledig. Det gjorde det, och jag blev helt ensam fram till Szczecin. Här inväntar vi avgångstid i Wysoka Kamieńska, som synes är plattformen väldigt ny och fin. Det börjar se ut såhär på väldigt många platser i Polen nu tycker jag.

Efter en god natts sömn, kom tåget till slut fram, och Oskar mötte upp mig, så skulle vi...

...käka frukost på hans hotell. Så för att få igen mina 50 zloty (eller vad det kostade, billigt var det iaf!) så blev det till att äta sig mätt.

Efter det dumpade vi väskorna på stationen, och tog en diggartur runt i Warszawa. Här en spårvagn modell Konstal 116Na/1. Måste vara ett av Konstal's sista byggen, för inte finns de väl kvar? Byggdes runt 2000.

En vagntyp som folk antagligen mer förknippar Konstal med, 105Na. Räknar jag rätt, byggdes runt 2000 såna, inklusive smalspårsvarianten. Det är ganska många...

Sedan blev det ett besök på stadens Zoo, för att titta på vilda ånglok (och ett å annat diesel-&ellok). Så vilda var de dock inte, mest gamla, skruttiga, och rostiga...

Påväg därifrån passerade ett TLK-tåg, skulle jag gissa på sammansättningen, eftersom TLK-tågen verkar bestå av PKP's äldsta personvagnar.

Sedan blev det nåt lokaltåg till Warszawa Wschodnia, med stopp på Centralen en kort stund, varför, minns jag inte...

Men vi såg att ett tåg från Moskva skulle ankomma Centralna om en stund, så vi tog oss snabbt till Wschodnia, för att titta närmare på det hela. Visade sig vara EN 404 Vltava, som sedan årsskiftet enbart har vagnar till Prag. Förra året gick det vagnar även till Wien, och en vagn från St. Petersburg till Prag. Tåget går en gång per vecka, med RZD's nybyggda Siemens-vagnar. Dagen till ära 6 vagnar långt.

Däremot görs ett lokbyte, från EP07 till EU07 här i Wschodnia, så ett EC-tåg till Berlin hann avgå lite sådär i smyg i bakgrunden.

Så med nytt lok i fram fortsätter tåget till Bohumín!

Och vi tar oss till Wesoła, för att käka pizza och kolla på tåg. Tågen var dock mestadels moderna motorvagnar, så vi gav upp, men fick åtminstone en bild på ett till TLK-tåg.

Sedan försökte vi se om vi kunde hitta nån EN71a, eller EN57a. Det gjorde vi, dock fullsatt så vi åkte inte så långt, och tog oss tillbaka till Centralna, nästa tåg skulle, trots allt snart avgå.

Så tog vi nästa tåg, Kiev Express, till, såklart, Kiev. Restiden är ändå helt OK, ~17 timmar, tåget åker 17.50, och ankommer Kiev 11.02 dagen efter. Vi delade kupé med en 16-årig kille som varit i Warszawa och turistat, sa han. Han kunde inte så mycket engelska, och vi inte så mycket Ukrainska...

I Łuków bytte vi lok, från el till diesel, och åkte vi någon nyupprustad sträcka. Tåget kan inte åkt denna väg så många år, för tittar man på Google Streetview över vissa delar mellan Łuków och Lublin, är den rejält överväxt banan. På bilden syns dock ett ankommande PKP-tåg, vårat tåg syns bredvid, och i bakgrunden en moderniserad EN57.

Och därmed, lämnar vi Polen! Imorgon vaknar vi upp i ett nytt land (snarare vid midnatt av gränskontroll..)

//Jocke!

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lite Polacker [15 bilder]

Mycket trevlig läsning, jag ser fram emot den Ukrainska fortsättningen!

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    I Łuków bytte vi lok, från el till diesel, och åkte vi någon nyupprustad sträcka. Tåget kan inte åkt denna väg så många år, för tittar man på Google Streetview över vissa delar mellan Łuków och Lublin, är den rejält överväxt banan. På bilden syns dock ett ankommande PKP-tåg, vårat tåg syns bredvid, och i bakgrunden en moderniserad EN57.

Det stämmer bra, banan Lublin - Łuków förlorade persontrafiken år 2000 och på huvuddelen av banan gick heller ingen godstrafik under mer än 15 år. Den var dock aldrig formellt nedlagd och avsikten har i åtskilliga år varit att öppna den igen (gäller en antal andra polska banor, fast hur många det till slut blir återstår att se), trevligt att konstatera att så slutligen blivit fallet.

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-08-24 klockan 18:10:24.

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det stämmer bra, banan Lublin - Łuków förlorade persontrafiken år 2000 och på huvuddelen av banan gick heller ingen godstrafik under mer än 15 år. Den var dock aldrig formellt nedlagd och avsikten har i åtskilliga år varit att öppna den igen (gäller en antal andra polska banor, fast hur många det till slut blir återstår att se), trevligt att konstatera att så slutligen blivit fallet.
    Banan Lublin - Łuków används i hela längden främst eftersom stambanan via Dęblin är stängd p.g.a. omfattande banarbeten. På den 51 km långa bandelen mellan Łuków och Parczew Kolejowa är det endast fjärrtrafik (och godståg självklart).

Tack till Joakim! Synd att det blir ingen berättelse, men det här ser ut att vara en.

Mvh Sören

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sedan blev det ett besök på stadens Zoo, för att titta på vilda ånglok (och ett å annat diesel-&ellok). Så vilda var de dock inte, mest gamla, skruttiga, och rostiga...

Om någon undrar över skylten "SKANSEN". Varför står det så? Jo "skansen" är det polska ordet för "friluftsmuseum".

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Och begreppet ”Skansen” finns inte bara i Polen utan lite varstans i Östeuropa. Och uttrycket är inspirerat från Skansen i Stockholm som anses vara en föregångare för sådana friluftsmuseér.
    Tillsammans med t.ex ombudsman, smorgasbord ett av få svenska ord som blivit internationellt gångbara.

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Banan Lublin - Łuków används i hela längden främst eftersom stambanan via Dęblin är stängd p.g.a. omfattande banarbeten. På den 51 km långa bandelen mellan Łuków och Parczew Kolejowa är det endast fjärrtrafik (och godståg självklart).

Tack till Joakim! Synd att det blir ingen berättelse, men det här ser ut att vara en.

Mvh Sören
    Ahh, så mellan Parczew Kolejowa och Łuków går det inga lokaltåg? Är detta en bana som ska användas länge? Dras alla loktåg med moderna diesellok? (Ack så många frågor, men har 2v semester kvar och jag orkar inte sitta hemma längre ). Det kanske blir lite utav en reseberättelse. Vi får se vad detta leder till!

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och begreppet ”Skansen” finns inte bara i Polen utan lite varstans i Östeuropa. Och uttrycket är inspirerat från Skansen i Stockholm som anses vara en föregångare för sådana friluftsmuseér.
    Tillsammans med t.ex ombudsman, smorgasbord ett av få svenska ord som blivit internationellt gångbara.
    Google Översätt ger i alla svaret "friluftsmuseum" från polska och litauiska.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Google Översätt ger i alla svaret "friluftsmuseum" från polska och litauiska.
    Javisst , men ordet kommer från Skansen i Stockholm och det är ju ett friluftsmuseum.
    Några till svenska uttryck som letat sig ut i världen och ett med spåranknytning är gauntlet track , förslingrat spår, där gauntlet härleds från det svenska gatlopp,”löpa gatlopp”.
    Window är ett annat som kommer från det nordiska vindöga, ett hål i taket för ljus, medans vi själva anammat fönster från franska fenetre.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-08-24 klockan 21:24:22.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    tågmuppkartan som är inaktuell så saknas banan närmast Lublin helt. Jag tror att åtminstone för vissa länder så ritas dieselbanor i vissa fall inte ut, beroende på hur de trafikeras. Kan det varit så att godstrafiken gick norra vägen till Bystrzyca kolo Lublina då kartan ritades, och sedan har sträckan mellan Bystrzyca kolo Lublina och Lublin renoverats (ser mycket fräsch ut på flygfotona på Google Maps) medan den norra delen mest fått återupptagen trafik utan så omfattande renoveringar?

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Intressant! För övriga banor som avses åter igen tas i drift så gäller det alltså att hoppas på att bli omledningsbana vid avstängningar på andra banor :)

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Javisst , men ordet kommer från Skansen i Stockholm och det är ju ett friluftsmuseum.
    Några till svenska uttryck som letat sig ut i världen och ett med spåranknytning är gauntlet track , förslingrat spår, där gauntlet härleds från det svenska gatlopp,”löpa gatlopp”.
    Window är ett annat som kommer från det nordiska vindöga, ett hål i taket för ljus, medans vi själva anammat fönster från franska fenetre.
    Fast i svenskan har vi ju "Vindruta" som väl kanske är släkt med Window/Vindöga? (Eller så är det så enkelt att det är en "ruta" som skyddar mot vind, där vind betyder blåst snarare än övre delen på ett hus).

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •