Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 755

    Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

    Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

    "The new high-tech hub will develop and test pioneering electronics systems for train control (TCMS) and signalling and control systems. That means Mannheim will see the brains of trains being programmed and work being done on the digital network for communication between the train and track section for greater safety in rail transport. Both are key elements in the digitisation strategy of the federal government and the rail industry. Around 40 employees have their ultra-modern workplace in the IT laboratory, which boasts around 1,140 square metres of floorspace."

    Länk


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 487

    Sv: Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?
    Verksamheten på dessa orter är väl bestämd och kan väl antas utföras som tänkt. Eller vad avses?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 685

    Sv: Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Verksamheten på dessa orter är väl bestämd och kan väl antas utföras som tänkt. Eller vad avses?
    Det var en väldigt statisk syn på företagande? Det är ju ingen myndighet det handlar om.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 866

    Sv: Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

    Det måste väl vara en ständig konkurrens inbördes mellan alla Bombardiers produktionsorter? Det var väl därför Kalmar fick stryka på foten? Att man sedan har delat upp orterna i att tillverka olika delar och fordonstyper är ju en sak men exempelvis den ombyggnad till Td och Rd lok som väl är bland det senaste Bombardier gjort för svensk järnväg i sina nordiska fabriker hade säkert kunnat gjorts på annat håll än Västerås och Randers!


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 487

    Sv: Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det var en väldigt statisk syn på företagande? Det är ju ingen myndighet det handlar om.
    Nej, men det finns ändå en intern uppdelning av vad man pysslar med var, t ex lok byggs i Kassel, Västerås är/har varit utvecklingscenter för tunnelvagnar o s v.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Nej, men det finns ändå en intern uppdelning av vad man pysslar med var, t ex lok byggs i Kassel, Västerås är/har varit utvecklingscenter för tunnelvagnar o s v.
    Eftersom vi i en annan tråd haft långa nomenklaturdefinitionsdiskussioner (visst är möjligheten att skapa sammansatta ord i germanska språk fantastisk?) vill jag bara försynt påpeka att det heter tunneltågsvagnar, analogt med tunneltågsförare m.m.

    hälsar
    Thomas K Ohlsson
    amatörspråkvårdare


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 487

    Sv: Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Eftersom vi i en annan tråd haft långa nomenklaturdefinitionsdiskussioner (visst är möjligheten att skapa sammansatta ord i germanska språk fantastisk?) vill jag bara försynt påpeka att det heter tunneltågsvagnar, analogt med tunneltågsförare m.m.
    I bl a SL:s TRI Tub används begreppet 'tunnelvagn' (tuv). Men även SL har väl då fel.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    I bl a SL:s TRI Tub används begreppet 'tunnelvagn' (tuv). Men även SL har väl då fel.
    Ja vart är världen på väg?
    (Det kan hända att jag har fel - sånt händer faktiskt...)

    Men vad betyder då "tutf"? Tunnelvagnsförare?

    Ja inte vet jag.


    funderar
    Thomas K Ohlsson


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 487

    Sv: Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Ja vart är världen på väg?
    (Det kan hända att jag har fel - sånt händer faktiskt...)

    Men vad betyder då "tutf"? Tunnelvagnsförare?

    Ja inte vet jag.
    Tutf = Tunneltågsförare


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Tutf = Tunneltågsförare
    Antingen saknar herr Bengtsson helt känsla för ironi eller så var ovanstående inlägg dubbelironiskt... jag är inte kapabel att avgöra vilket!

    Godmiddag
    Thomas K Ohlsson


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Antingen saknar herr Bengtsson helt känsla för ironi eller så var ovanstående inlägg dubbelironiskt... jag är inte kapabel att avgöra vilket!
    Jag gissar på den tredje möjligheten, det var bara rent sakligt.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 685

    Sv: Hur hävdar sig Västerås och Stockholm inom Bombardier?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Eftersom vi i en annan tråd haft långa nomenklaturdefinitionsdiskussioner (visst är möjligheten att skapa sammansatta ord i germanska språk fantastisk?) vill jag bara försynt påpeka att det heter tunneltågsvagnar, analogt med tunneltågsförare m.m.

    hälsar
    Thomas K Ohlsson
    amatörspråkvårdare
    Heter det godstågsvagnar och persontågsvagnar?
    Nej, flera godsvagnar utgör ett godståg och analogat flera tunnelvagnar utgör ett tunneltåg.

    (Ett tåg kan givetvis bestå av endast en vagn eller lok/drivande enhet. Så behöver ingen påpeka det)

    Senast redigerat av Mattias C den 2018-08-26 klockan 19:52:44.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •