Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Fel i linjeboken för Bjärka Säby

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fel i linjeboken för Bjärka Säby

Jag sitter och tittar i linjeboken för Norrköpings DLO, men får inte ihop signal(punkts)placeringen i Bjärka Säby.

1. Det verkar vara fel på bangårdsskissen i avsnitt G. Sista signalpunkten ut åt Rimforsa-hållet heter där 35, men enligt linjebeskrivningen (avsnitt D) skall den heta L43. I linjebeskrivningen är 35 istället en mellansignalpunkt, som tåg mot både Rimforsa och Västervik måste passera. Någon sådan signalpunkt finns inte på skissen. Ligger den framför spetsen på den motordrivna skiljeväxeln? (Dessutom anges denna signalpunkt ligga på spår 1, men det verkar omöjligt eftersom skiljeväxeln ligger i spår 2, inte 1.)

2. Har man tagit bort alla kontrollsignaler i Bjärka Säby? Jag hade för mig att de användes för att skydda motorväxeln. (Och fanns det inte ytterligare en motorväxel, som styrde tåg spår 1 <-> Rimforsa ?)

Någon som vet? Eller har aktuella bilder?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Sv: Fel i linjeboken för Bjärka Säby

Inte insatt i din fråga kring Bjärka Säby, men det skulle inte förvåna mig om du har rätt.
    Linjeböckerna överlag är nedlusade av felaktigheter.

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av H.Andersson Visa inlägg
    Inte insatt i din fråga kring Bjärka Säby, men det skulle inte förvåna mig om du har rätt.
    Linjeböckerna överlag är nedlusade av felaktigheter.
    Precis och inte blir det åtgärdat heller trots påpekan...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Jag sitter och tittar i linjeboken för Norrköpings DLO, men får inte ihop signal(punkts)placeringen i Bjärka Säby.

1. Det verkar vara fel på bangårdsskissen i avsnitt G. Sista signalpunkten ut åt Rimforsa-hållet heter där 35, men enligt linjebeskrivningen (avsnitt D) skall den heta L43. I linjebeskrivningen är 35 istället en mellansignalpunkt, som tåg mot både Rimforsa och Västervik måste passera. Någon sådan signalpunkt finns inte på skissen. Ligger den framför spetsen på den motordrivna skiljeväxeln? (Dessutom anges denna signalpunkt ligga på spår 1, men det verkar omöjligt eftersom skiljeväxeln ligger i spår 2, inte 1.)

2. Har man tagit bort alla kontrollsignaler i Bjärka Säby? Jag hade för mig att de användes för att skydda motorväxeln. (Och fanns det inte ytterligare en motorväxel, som styrde tåg spår 1 <-> Rimforsa ?)

1. Det är ett korrekturfel, Bsä 35 finns på två ställen på skissen. Den högra ska vara Bsä L43. Den sitter utanför växeln.

Bsä 35 finns på spår 1 innanför växeln och därifrån kan man bara åka mot Rimforsa, inte mot Åtvidaberg. Vad jag vet finns det lite olika traditioner för vilka linjebeskrivningar som en signal tas med i, men jag kan inte se att det är något direkt fel att ha med den i båda i detta fall.

2. Jag kan inte minnas att jag sett några kontrollsignaler i Bsä. Menar du växelsignaler?

I "södra" änden är det två motorväxlar, i förbindelsen mellan spår 1 och 2. Om det finns någon motorväxel i "norra" änden vet jag inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    1. Det är ett korrekturfel, Bsä 35 finns på två ställen på skissen. Den högra ska vara Bsä L43. Den sitter utanför växeln.

Bsä 35 finns på spår 1 innanför växeln och därifrån kan man bara åka mot Rimforsa, inte mot Åtvidaberg. Vad jag vet finns det lite olika traditioner för vilka linjebeskrivningar som en signal tas med i, men jag kan inte se att det är något direkt fel att ha med den i båda i detta fall.

2. Jag kan inte minnas att jag sett några kontrollsignaler i Bsä. Menar du växelsignaler?

I "södra" änden är det två motorväxlar, i förbindelsen mellan spår 1 och 2. Om det finns någon motorväxel i "norra" änden vet jag inte.
    Den motorväxeln dök upp i en tråd 2012. Den borde väl vara kvar nu 2018. På bangårdsskissen har den en svart pluppmarkering. Betyder inte det klotväxel?
    http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=662836

Bangårdsskissen.pdf
    Bsä 31 är det väl som båda tåg måste passera?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Linjebeskrivningen för Bjärka Säby i Norrköpings linjebok, på sid D170, D181, D202 och D210 är korrekt, så vitt jag kan se. Däremot finns det antal fel på skissen på sid G3. Jag kan se följande:

• Den yttersta växeln mot Hjulsbro (– Linköping) är uppkörbar och återfjädrande (= fjäderväxel) som har normalläge i vänsterläge (mot spår 2). Den borde ha normalläget markerat, och symbolen ”kryss i ring” borde inte finnas där. Det hade väl varit lämpligt att markera vilken K-nyckel som används för att låsa upp växeln, i stället för ”K?”.
    • Den följande växeln för ett ankommande tåg från Hjulsbro är också en fjäderväxel, med normalläge i högerläge (mot spår 2). Den borde inte heller ha symbol ”kryss i ring”.
    • På spår 1 i riktning norrut bör det före signalpunktstavla Bsä 36 rimligen finnas en S tavla i verkligheten; den saknas på skissen.
    • På spår 1 i riktning söderut är symbolen för signalpunktstavla Bsä 35 felvänd.
    • Den yttersta växeln mot Rimforsa är markerad som klotväxel, vilket är felaktigt. Det är en motordriven centralmanövrerad växel, som vad jag förstår går kopplad med den andra motordrivna växeln, den som skiljer tåg från spår 2 mot Viresjö (– Åtvidaberg) resp. mot Rimforsa.
    • Den signalpunktstavla innanför driftplatsgränsen mot Rimforsa som på skissen är markerad Bsä 35 heter i själva verket Bsä L43. Den fyrkantiga symbolen under symbolen för den runda märkskylten vet jag inte vad det är för något. Kan det möjligen vara en rest från tiden då radioblockeringen inledningsvis inte fanns på sträckan Bjärka Säby – Rimforsa? Då fanns det nog en skylt ”Rb slutar” där.
    • Symbolerna för signalpunktstavla Bsä 22 och Bsä 24 har symboler för rund märkskylt, men i verkligheten är märkskylten på dessa signalpunktstavlor fyrkantig, som den ska vara på infartssignaler.

Och så några fel i teckenförklaringen på sid G2:
    • ’Balissignal’ står det, men sedan år 2009 är benämningen ’signalpunktstavla’.
    • ”Kryss i ring” anges vara symbolen för centralmanövrerad växel, men rimligen ska en sådan växel symboliseras av en prick i en ring för växeldrivet och ett streck till spåret, som yttersta växeln mot Viresjö har på skissen. ”Kryss i ring” borde rimligen beteckna lokalställare för en sådan växel.

Det finns, som redan sagts i tråden, inga kontrollsignaler i Bjärka Säby. Däremot finns en växelsignal för ankommande tåg innanför varje driftplatsgräns, och de finns markerade på skissen. Växelsignalen lyser när fjäderväxel/-växlar som är motväxel i tågvägen ligger rätt och sluter. När det gäller växelsignalen innanför driftplatsgränsen från Viresjö resp. från Rimforsa föreställer jag mig att de för att lysa också kräver att den/de centralmanövrerade växeln/växlarna i tågvägen också ligger rätt, men det är jag inte säker på. Den växeln (de växlarna) kontrolleras ju också i körmedgivandet via radio till tåget att passera Bsä 22 resp. Bsä 24, vilket inte fjäderväxeln mellan spår 2 och 3 (eller någon annan fjäderväxel) gör. (Den som inte har riktigt klart för sig vad ’kontrollsignal’ och ’växelsignal’ är i detta sammanhang kan läsa på sid 23 och 25 i tilläggstrafikreglerna för system R.)

Konfigurationen av fjäderväxlar och motordrivna växlar ger följande begränsade tågvägsmöjligheter:
    • Infart från Hjulsbro kan bara ske till spår 2.
    • Infart från Viresjö kan bara ske till spår 3.
    • Infart från Rimforsa kan ske till spår 1 eller spår 3, beroende på hur den yttersta (centralmanövrerade) växeln ligger.
    • Utfart från spår 1 kan ske mot Hjulsbro och mot Rimforsa, men inte mot Viresjö. (Det kan därför tyckas lite konstigt att Bsä 35 finns med i linjebeskrivningen mot Viresjö, sid D202.)
    • Utfart från spår 2 och 3 kan ske i alla tre riktningar. Söderut skiljs tågvägarna av den centralmanövrerade växel som är yttersta växeln mot Viresjö.

Det kan alltså genomföras möte både mellan två ”Rimforsatåg” och mellan två ”Åtvidabergståg”, liksom mellan ett "Rimforsatåg" och ett "Åtvidabergståg". Däremot, om det går två tåg i kort tidsföljd från Linköping och det första av dem av någon anledning fördröjs i Bjärka Säby, blir det besvärligt: Det andra tåget kan då inte komma förbi det första i Bjärka Säby utan att man först växlar undan det första tågsättet från spår 2 till spår 1 eller 3, vilket dock kan ske i södra änden utan att man behöver plocka ut några K-nycklar.
    /up

Senast redigerat av Ulf Pålsson den 2018-08-24 klockan 16:54:55.

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Precis och inte blir det åtgärdat heller trots påpekan...
    Det håller jag inte med om. Jag har haft en löpande dialog med flera linjeboksredaktörer och fått rättat felaktigheter och delvis anpassat innehållet efter rådande omständigheter.

Dock jobbar de lite olika. Vilka detaljer som finns med i linjeböckerna skiljer något och vissa äldre texter får stå kvar men man tar inte in motsvarande uppgifter på nytt för andra platser även om det skulle vara korrekt.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Hur som helst skandal att så mycket fel får förekomma utan att en stor revision görs.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

När radioblocket togs ibruk Linköping-Västervik hette signalpunkten som heter L43 mycket riktigt Bsä 35.
    Signalpunkterna 35 och 36 på spår 1 fanns inte den första tiden. När en andra motorväxel installerades återuppstod spår 1 som tågspår/huvudspår och signalpunkt 35 och 36 tillkom. 35 var då ett ledigt nummer eftersom radioblocket under tiden byggts ut till Rimforsa och Bsä 35 bytt skepnad till Bsä L43.

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Det håller jag inte med om. Jag har haft en löpande dialog med flera linjeboksredaktörer och fått rättat felaktigheter och delvis anpassat innehållet efter rådande omständigheter.

Dock jobbar de lite olika. Vilka detaljer som finns med i linjeböckerna skiljer något och vissa äldre texter får stå kvar men man tar inte in motsvarande uppgifter på nytt för andra platser även om det skulle vara korrekt.

Lindman
    Det har gått cirka två år sedan vi påpekade att STH inte stämmer överens i linjebok kontra verklighet, varken order eller rättning av linjebok än. Men i Trafikverkets värld är det väl normal handläggningstid?

Det har gått cirka två år sedan vi påpekade att STH inte stämmer överens i linjebok kontra verklighet, varken order eller rättning av linjebok än. Men i Trafikverkets värld är det väl normal handläggningstid?
    Nej det tycker jag inte. Vad gäller det? Det kanske måste påpekas igen?

Lindman

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Nej det tycker jag inte. Vad gäller det? Det kanske måste påpekas igen?

Lindman
    När arbetsgivaren inte längre kommer någon vart, vad ska man göra?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När arbetsgivaren inte längre kommer någon vart, vad ska man göra?
    Det är då man försöker nyttja sina kontakter. Ett sätt är t.ex att ange vilken plats det hela gäller när du skriver här. Det ökar chansen för att någon annan ska kunna leta fram t.ex en ritning eller mätvagnsbild och skicka ett påpekande med det underlaget bifogat till berörd linjeboksredaktör. Sedan kan man förstås ha synpunkter på att det inte borde vara på det sättet det ska gå till men har man gått bet den officiella vägen så återstår bara de inofficiella vägarna.

/Magnus

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Det är då man försöker nyttja sina kontakter. Ett sätt är t.ex att ange vilken plats det hela gäller när du skriver här. Det ökar chansen för att någon annan ska kunna leta fram t.ex en ritning eller mätvagnsbild och skicka ett påpekande med det underlaget bifogat till berörd linjeboksredaktör. Sedan kan man förstås ha synpunkter på att det inte borde vara på det sättet det ska gå till men har man gått bet den officiella vägen så återstår bara de inofficiella vägarna.

/Magnus
    Jodå, det är testat det med och kontakten har slutat svara för ca ett år sedan. På omvägar har jag hört att det dels var ett pinsamt misstag och dels var det omöjligt att bara rätta verkligheten efter boken eftersom det då ansågs vara en kapacitetshöjande åtgärd och detta måste utredas in absurdum. Det handlar om nedspår (Gä)-Sur, det ska vara STH200 enligt linjeboken men baliserna ger STH160+överskridande. Kör man söderut på uppspår får man 200 och kör man norrut på nedspår får man 200. Det är 200 det ska vara men någonstans blev det fel och nu är det omöjligt att rätta.

Jodå, det är testat det med och kontakten har slutat svara för ca ett år sedan. På omvägar har jag hört att det dels var ett pinsamt misstag och dels var det omöjligt att bara rätta verkligheten efter boken eftersom det då ansågs vara en kapacitetshöjande åtgärd och detta måste utredas in absurdum. Det handlar om nedspår (Gä)-Sur, det ska vara STH200 enligt linjeboken men baliserna ger STH160+överskridande. Kör man söderut på uppspår får man 200 och kör man norrut på nedspår får man 200. Det är 200 det ska vara men någonstans blev det fel och nu är det omöjligt att rätta.
    Det låter inte som ett linjeboksärende. Som du skriver är linjeboken rätt och verkligheten fel. Jag vet att det är svårt att få sådant tillrättat men det går.

Jag hade börjat med att anmäla det som ett balisöverenstämmelsefel till tågklareraren. Hjälper inte det finns en bra mailadress till anläggningsövervakningen som brukar leda till åtgärd. De svarar dessutom ganska snabbt och är både trevliga och korrekta!

Lindman

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •