Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dagens tjeckiska vardagsbilder

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Dagens tjeckiska vardagsbilder

Jag tenderar hålla mig till de små banorna, motiven är oftast så mycket mer intressanta där. Men huvudlinjerna har ju fördelen av att vara tätt trafikerade. Man slipper läsa tidtabeller och oroa sig för att man ska missa tåget medan man letar en vettig fotoplats. Jag hade lite tid över idag, men ingen lust att nosa upp något nytt, så jag spenderade ett par minuter längs med linjen från Olomouc mot Přerov. Alla foton är tagna med modern kamera men med ett helt manuellt Nikon series E-objektiv påskruvat.

Först ut var ett RegioJet. Deras gula tåg var de första privata i landet, och de är det populäraste alternativet på relationen Prag-österut.

Sedan dök ett Regio Shark upp åt andra hållet, på väg mot Olomouc och Zabřeh na Moravě.

Efter diverse växlingsrörelser dök så en liten inspektionsrälsbuss upp. Föraren vinkade glatt när jag tog fotot!

Jag flyttade mig några hundra meter söderut i hopp om att kunna få det gamla bryggeriet i bakgrunden, men det lyckades bara delvis. På avstånd tornar det upp sig rejält över banan, men när man väl är någorlunda nära är det dolt bakom träden. Ett lokaltåg med 163:a och personvagnar, möjligtvis ersättning för ett Regio Shark-set, dök upp följt av vad jag misstänker är expressen till Zlín.

Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-08-23 klockan 15:21:45.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Dagens tjeckiska vardagsbilder

Citat Ursprungligen postat av Markus Öbrink Visa inlägg
    Först ut var ett RegioJet. Deras gula tåg var de första privata i landet, och de är det populäraste alternativet på relationen Prag-österut.
    Jag undrar hur du menar: Är RegioJet populärare än CD på relationen Prag-österut, eller är RegioJet bara populärast av de privata alternativen?
    Hur bra eller dåligt går det för LeoExpress (tågdelen alltså)?

(jag behöver väl inte nämna att jag tyckte om bilderna?)

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-08-23 klockan 22:31:12. Anledning: Tillägg

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag undrar hur du menar: Är RegioJet populärare än CD på relationen Prag-österut, eller är RegioJet bara populärast av de privata alternativen?
    Hur bra eller dåligt går det för LeoExpress (tågdelen alltså)?

(jag behöver väl inte nämna att jag tyckte om bilderna?)
    Oj, där krånglade jag till det, ser jag! Det finns fyra operatörer på sträckan Prag-Přerov: ČD, RegioJet, Leo Express, och Arriva. De kör lite olika relationer, men alla använder de samma huvudlinje. Av dessa har RegioJet högst beläggning. De kör elva dubbelturer om dagen, och tågen har mellan ǻtta och sjutton vagnar beroende på avgång.

Leo Express går knaggligt. De har problem med få resenärer och korta tåg. Nya, längre tåg är beställda, och ska väl komma nästa år, då man också kommer att utöka trafiken i Polen. Tyska Locomore är numera del av Leo Express, men om man kommer lyckas få vinst i projektet är ännu osäkert.

Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-08-24 klockan 07:49:15.

Hej Markus,

tack för bilderna. En liten rättelse.

Sedan dök ett Regio Shark upp åt andra hållet, på väg mot Olomouc och Zabřeh na Moravě.

Du är väl ingen biolog, det är en Regio Panter.

Mvh Sören

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Hej Markus,

tack för bilderna. En liten rättelse.

Du är väl ingen biolog, det är en Regio Panter.

Mvh Sören
    Hoppsan, där blev det fel! Hajar och pantrar är så lätta att blanda ihop...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan tilläggas att loket bär namnet "Jadwiga" från tiden när det var uthyrd till Polen, man kan även notera avvikande strålkastare, en av få ändringar man var tvungen att införa för att trafikera polska järnvägsnätet. Alla berörda 163 loken fick då kvinnliga namnen medan de polska EU07 som var anpassade för trafik i Tjecken hade manliga namnen :)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Kan tilläggas att loket bär namnet "Jadwiga" från tiden när det var uthyrd till Polen, man kan även notera avvikande strålkastare, en av få ändringar man var tvungen att införa för att trafikera polska järnvägsnätet. Alla berörda 163 loken fick då kvinnliga namnen medan de polska EU07 som var anpassade för trafik i Tjecken hade manliga namnen :)
    Tack för denna information./Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om man är inte rädd av utrikiska, då hittar man många polska bilder av denna individ här.

Mvh
    mormax

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •