Jag tenderar hålla mig till de små banorna, motiven är oftast så mycket mer intressanta där. Men huvudlinjerna har ju fördelen av att vara tätt trafikerade. Man slipper läsa tidtabeller och oroa sig för att man ska missa tåget medan man letar en vettig fotoplats. Jag hade lite tid över idag, men ingen lust att nosa upp något nytt, så jag spenderade ett par minuter längs med linjen från Olomouc mot Přerov. Alla foton är tagna med modern kamera men med ett helt manuellt Nikon series E-objektiv påskruvat.
Först ut var ett RegioJet. Deras gula tåg var de första privata i landet, och de är det populäraste alternativet på relationen Prag-österut.
Sedan dök ett Regio Shark upp åt andra hållet, på väg mot Olomouc och Zabřeh na Moravě.
Efter diverse växlingsrörelser dök så en liten inspektionsrälsbuss upp. Föraren vinkade glatt när jag tog fotot!
![]()
Jag flyttade mig några hundra meter söderut i hopp om att kunna få det gamla bryggeriet i bakgrunden, men det lyckades bara delvis. På avstånd tornar det upp sig rejält över banan, men när man väl är någorlunda nära är det dolt bakom träden. Ett lokaltåg med 163:a och personvagnar, möjligtvis ersättning för ett Regio Shark-set, dök upp följt av vad jag misstänker är expressen till Zlín.
![]()