Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsystem

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    207

    Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsystem

    "Kostnaderna för att utveckla det nya signalsystemet för svensk järnväg har nästan tredubblats, och riskerar att öka ännu mer i framtiden. Samtidigt har förseningar och brister i planeringen inneburit att det kommer att krävas extra åtgärder i den nuvarande – föråldrade – signalanläggningen för att inte tågtrafiken ska drabbas innan övergången är klar, visar Riksrevisionens granskning."

    https://www.riksrevisionen.se/om-rik...jarnvagen.html


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    165

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    "Kostnaderna för att utveckla det nya signalsystemet för svensk järnväg har nästan tredubblats, och riskerar att öka ännu mer i framtiden. Samtidigt har förseningar och brister i planeringen inneburit att det kommer att krävas extra åtgärder i den nuvarande – föråldrade – signalanläggningen för att inte tågtrafiken ska drabbas innan övergången är klar, visar Riksrevisionens granskning."

    https://www.riksrevisionen.se/om-rik...jarnvagen.html
    Jag har haft ERTMS hemma på min bana sedan 2010.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av Micael Lindgren Visa inlägg
    Jag har haft ERTMS hemma på min bana sedan 2010.
    Tur att du skaffade det innan det blivit så dyrt som det är nu, eller (ännu värre) kommer att bli.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tur att du skaffade det innan det blivit så dyrt som det är nu, eller (ännu värre) kommer att bli.
    Hur stor del av denna fördyring har sin grund i att "alla" inom järnvägsbranschen i Sverige tjatar om hur dyrt och dåligt ECTS är?

    funderar
    Thomas K Ohlsson


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Hur stor del av denna fördyring har sin grund i att "alla" inom järnvägsbranschen i Sverige tjatar om hur dyrt och dåligt ECTS är?
    37,42 %


  6. #6
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 130

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Riksrevisionen har granskat regeringens och Trafikverkets planering av införandet. Kostnaderna för införandet uppskattas till cirka 30 miljarder, varav utveckling av den svenska versionen av ERTMS står för ungefär 3 miljarder. Granskningen visar bland annat att Trafikverket kraftigt underskattat utvecklingskostnaderna som nästan tredubblats sedan 2010.

    Notera att det är utvecklingskostnaden som har tredubblats, inte hela projektkostnaden.

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 130

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Riksrevisionen har granskat regeringens och Trafikverkets planering av införandet. Kostnaderna för införandet uppskattas till cirka 30 miljarder, varav utveckling av den svenska versionen av ERTMS står för ungefär 3 miljarder. Granskningen visar bland annat att Trafikverket kraftigt underskattat utvecklingskostnaderna som nästan tredubblats sedan 2010.

    Notera att det är utvecklingskostnaden som har tredubblats, inte hela projektkostnaden.
    Trafikverket har nyligen nämnt en kostnad på 30 miljarder för att införa ERTMS på hela nätet där det inte ska vara system M eller S.

    Men det tror jag är en underdrift eftersom jag läst 30 miljarder kronor både från norsk och dansk sida att införa det i deras länder, och då har de mindre järnvägsnät än Sverige och 30 miljarder DKK är 40 miljarder svenska kronor.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    37,42 %
    Det var ju roligt ju!

    /TKO


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av Riksrevisionen
    Bristerna i den befintliga signalanläggningen håller på att bli kritiska. Trafikverket hade en utfasningsplan för föråldrad utrustning, men eftersom ERTMS skulle införas följdes inte den i avvaktan på systembytet. På grund av att Trafikverket inte hade planerat för ett senarelagt ERTMS-införande ökar nu risken för att brist på reservdelar och kompetens gör att eventuella fel i det gamla systemet inte kan åtgärdas.
    Vad vet Riksrevisionen om våra signalanläggningar som inte jag vet?

    De verkar ha missat att syna den stösta lögnen i sammanhanget, den att dagens signalanläggningar på något sätt skulle behöva bytas ut.

    Det finns vissa anläggningstyper som är svåra att underhålla och som på sikt borde bytas, paradoxalt nog så är det de nyaste anläggningarna som det gäller.

    Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-08-23 klockan 15:05:48.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    110

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Kostnaderna för införandet uppskattas till cirka 30 miljarder, varav utveckling av den svenska versionen av ERTMS står för ungefär 3 miljarder. Granskningen visar bland annat att Trafikverket kraftigt underskattat utvecklingskostnaderna som nästan tredubblats sedan 2010.
    Kan någon vara vänlig och förklara för en nyfiken amatör varför det behövs en svensk version av något som väl ska vara en europeisk standard? Om man har olika versioner av en standard så låter det som att "standard" är något ganska flexibelt. Syftet med en standard brukar i andra sammanhang vara att man INTE skall ha olika lösningar utan hålla sig till samma - därav ordet standard. Det finns t.ex. inte en svensk standard för GSM eller UTMS (mobilsystem) så varför här? Eller vad menar man egentligen?


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Kan någon vara vänlig och förklara för en nyfiken amatör varför det behövs en svensk version av något som väl ska vara en europeisk standard?
    Standarden är för det första en standard och inte en produkt. Så för att använda standarden måste en produkt utvecklas, sådan utvecling betalas på ett eller annat sätt av den som ska använda den.

    För det andra är standarden inte heltäckande, en del saker har lämnats där hän för enskilda användare att ta fram. Sådan utveckling som gjorts vid sidan av ERTMS standarden kommer ofta med i senare versioner av standarden.

    För det tredje så är det kommunikationen mellan bana och fordon som standarden avser. Hur en signalanläggning i övrigt ska fungera, dvs förreglinsprinciper och trafikregler och liknande är upp till varje användare (dvs infrastrukturförvaltate) att bestämma. Många sådana regler är inbyggda i eller påverkar de produkter som implementerar ERTMS. Så vi kan inte använda en Schweizisk eller Österrikisk ERTMS produkt utan att också införa det landets övriga regler för järnvägen.

    Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-08-23 klockan 15:23:28.

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Det är typiskt för elektroniska system att de har kort livslängd. Systemen har komponenter som av olika anledningar (t.ex den tekniska utvecklingen) har slutat att tillverkas. De som gjort systemen har pensionerats eller bytt arbetsplats. Firmorna har genom uppköp, konkurser mm försvunnit. Det innebär ofta att helt nya måste till för att ersätta det gamla systemet. Förr kunde man ibland komma åt enskilda delar och byta dem medan det numera istället behövs nya dataprogram då ingen behärskar de gamla programmen längre. De nya systemen är ofta bättre men har också faciliteter som man inte har behov av. För att slippa dem får man betala extra! Det är min erfarenhet av kontrollsystem.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    53

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Är det inte i grunden EU som drivit igenom att ERMTS skall användas?
    Då får väl också EU betala det hela.

    Annars räcker det att det finns ERMTS i anslutning mot Danmark och Norge, så får operatörerna stödja Svensk ATC, så som de redan gör idag.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 130

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Kan någon vara vänlig och förklara för en nyfiken amatör varför det behövs en svensk version av något som väl ska vara en europeisk standard? Om man har olika versioner av en standard så låter det som att "standard" är något ganska flexibelt. Syftet med en standard brukar i andra sammanhang vara att man INTE skall ha olika lösningar utan hålla sig till samma - därav ordet standard. Det finns t.ex. inte en svensk standard för GSM eller UTMS (mobilsystem) så varför här? Eller vad menar man egentligen?
    Den som äger standarden är inte starka nog och kan inte hindra nationella järnvägsmyndigheter att lägga till eget. Järnvägsmyndigheter såsom Trafikverket och Transportstyrelsen är kungar inom sitt område och gör som de vill. Man har haft vissa funktioner som funnits i den nationella standarden och som man vill fortsatt ha.

    En annan sak som krävt utveckling är det som inte täcks av standarden men som måste göras, såsom anslutning till existerande ställverk och vägskydd och andra funktioner. På Botniabanan var allt nytt och ERTMS-färdigt men det var problem bla med Trafikverkets kompetent och snållösningar de ville följa. På andra banor har det varit existerande vägsskydd och annat som strulat. Det är säkert mycket annat som kan behöva anpassas. Dyrare vore att byta ut allt signalrelaterat till nytt ERTMS-färdigt.

    Dessutom måste man utveckla STM till tågen som ska få de att fungera på ATC-banor.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    494

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Vad beträffar själva signalsystemet (dvs säkerhetssystemet) så är Cst anläggningar relativt dyra att förändra.
    Det är mycket spring uppför stegar om något ska ändras (exv.)


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Vad beträffar själva signalsystemet (dvs säkerhetssystemet) så är Cst anläggningar relativt dyra att förändra.
    Det är mycket spring uppför stegar om något ska ändras (exv.)
    Fast fortfarande billigare att ändra än datorställverk... det är inte bara jobbet ute som kostar...


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 488

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av LLJ Visa inlägg
    Är det inte i grunden EU som drivit igenom att ERMTS skall användas?
    Då får väl också EU betala det hela.
    Men eftersom "EU" är dess medlemsstater är det alltså medlemsstaterna som får betala. Och Sverige har vad jag har förstått inte varit passivt i denna fråga.


  18. #18
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Kan någon vara vänlig och förklara för en nyfiken amatör varför det behövs en svensk version av något som väl ska vara en europeisk standard?
    Det behövs överhuvudtaget inte alls nåt nytt signalsystem. Varken svenskt eller europeiskt. Pengarna går till en dröm om att få järnvägen att transformeras till flyg.

    En på sina håll fallfärdig anläggning blir ännu mer fallfärdig under brännadet av fantasibelopp för att man lyckats sälja in att tågen kommer att kunna köra till Rom i ett svep med 126 % punktlighet.

    Det nuvarande systemet duger gott och kostar bara en bråkdel att fräschas upp där det behövs.

    Om 30 år går första tåget på den nya Ostlänken. När det börjar gå fortare än 200 är det idé att komplettera de banorna med nyare system då ATC har sina begränsningar. ERTMS i Sverige är en politisk gigantisk felprioritering och ett enormt slöseri med skattepengar. Det finns inte ETT ENDA hållbart argument för att fortsätta utbyggnaden. Det enda vettiga är att avbryta och fördela om pengarna till underhåll av banor och befintligt signalsystem. Att ATC-systemet skulle vara uttjänt köper jag inte. Ett till stora delar elektrimekanskt system där säkert moderna komponenter kan ersätta de som tjänat ut. T.ex. ställverk.

    Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-08-23 klockan 19:10:59.

  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Det behövs överhuvudtaget inte alls nåt nytt signalsystem. Varken svenskt eller europeiskt. Pengarna går till en dröm om att få järnvägen att transformeras till flyg.

    En på sina håll fallfärdig anläggning blir ännu mer fallfärdig under brännadet av fantasibelopp för att man lyckats sälja in att tågen kommer att kunna köra till Rom i ett svep med 126 % punktlighet.

    Det nuvarande systemet duger gott och kostar bara en bråkdel att fräschas upp där det behövs.

    Om 30 år går första tåget på den nya Ostlänken. När det börjar gå fortare än 200 är det idé att komplettera de banorna med nyare system då ATC har sina begränsningar. ERTMS i Sverige är en politisk gigantisk felprioritering och ett enormt slöseri med skattepengar. Det finns inte ETT ENDA hållbart argument för att fortsätta utbyggnaden. Det enda vettiga är att avbryta och fördela om pengarna till underhåll av banor och befintligt signalsystem. Att ATC-systemet skulle vara uttjänt köper jag inte. Ett till stora delar elektrimekanskt system där säkert moderna komponenter kan ersätta de som tjänat ut. T.ex. ställverk.
    Jag dristar mig att hävda att det inte är ERTMS som är problemet utan den "tekniska utvecklingen". Den finns relä-baserade ställverk som är närmare 70 år och fortfarande i drift, samtidigt är 1980-talets stlv 85 under avveckling. Jag vill hävda att det snarare är datoriseringen än standardiseringen som ställer till det. Datoriseringen medför att prylar redan efter 3-4 decennier är så omoderna att de måste bytas helt, reservdelar finns exempelvis inte längre och ingen vill (eller kan?) tillverka dem. Till råga på allt blir dessa ställverk ofta dyrare att bygga, i vart fall på mindre driftplatser.


  20. #20
    Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    146

    Sv: Riksrevisionen idag: Fördyringar och förseningar vid införande av nytt signalsyst

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag dristar mig att hävda att det inte är ERTMS som är problemet utan den "tekniska utvecklingen". Den finns relä-baserade ställverk som är närmare 70 år och fortfarande i drift, samtidigt är 1980-talets stlv 85 under avveckling. Jag vill hävda att det snarare är datoriseringen än standardiseringen som ställer till det. Datoriseringen medför att prylar redan efter 3-4 decennier är så omoderna att de måste bytas helt, reservdelar finns exempelvis inte längre och ingen vill (eller kan?) tillverka dem. Till råga på allt blir dessa ställverk ofta dyrare att bygga, i vart fall på mindre driftplatser.
    Inga protester, men jag har därtill fått ett intryck av att verifieringar, certifieringar och ackrediteringar, eller rättare sagt kraven på och om dessa, har ökat rätt mycket på sistone.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •