Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Genom Europa 2016 (Del 6)

Genom Europa 2016 (Del 6)

Del 1
    Del 2
    Del 3
    Del 4
    Del 5

Bratislava ligger bara en timmes tågresa från en annan huvudstad, Wien. Tåg mellan Bratislava och Wien går varje timme, det är ÖBB som bedriver trafiken. Den 5 juli 2016 gick jag upp tidigt för att hinna med ett av morgontågen.
    07057003 by Anders Olsson, on Flickr
    Framme i Wien, tåget på bilden tog mig hela vägen från Bratislava. Loket är ett Siemens Eurorunner, kallad Hercules.

På Wien Hbf fanns det praktiskt nog skåp där jag kunde låsa in min väska. Sen var det bara till att utforska Wien i 7 timmar innan jag på kvällen skulle åka vidare. Blev såklart en del spårvagnsåkande, men även annan sightseeing. Några spårvagnar och även tåg fastnade på bild.

07057010 by Anders Olsson, on Flickr
    Siemens ULF.

07057012 by Anders Olsson, on Flickr
    Type E2, som trafikerar en av Wiens 28 spårvägslinjer.

07057019 by Anders Olsson, on Flickr
    Siemens ULF.

07057023 by Anders Olsson, on Flickr
    Tillbaks på Wien Hbf efter att ha hämtat min väska och några tåg fastnar på bild. Denna Taurus (1116 253) har nog varit ute för mycket i solen

07057024 by Anders Olsson, on Flickr
    Class 5047, byggda 1987-1995 i 100 exemplar.

Mer än så blev det inte i Wien.

Bättre bild ån såhär blev det inte när jag kom fram till nästa stad. Var vi är någonstans kan ni ju gissa, luras bara inte av det tjeckiska tåget

Tack för visat intresse.

Sv: Genom Europa 2016 (Del 6)

Loken ägs väl av ÖBB, och ser ut som ÖBBs railjet efter, visserligen går ju även dessa till Tjeckien, men loket kanske behövde det bättre i tåget till Budapest? såg åtminstone några stycken ČD-målade Taurus dragandes på godståg förra veckan, så de verkar ju kunna användas lite varsom.

Men ser fram emot fortsättningen!

Senast redigerat av Joakim Wahlberg den 2018-08-23 klockan 08:43:35.
    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är inte sträckan mellan Wien och Bratislava elektrifierad eller varför kör man diesel? Den lilla Y1 liknande motorvagnen ser trevlig ut. Kör man sådana "småtåg" ända in till huvudstaden?

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Är inte sträckan mellan Wien och Bratislava elektrifierad eller varför kör man diesel? Den lilla Y1 liknande motorvagnen ser trevlig ut. Kör man sådana "småtåg" ända in till huvudstaden?
    Inte enligt denna kartan.
    Ingen aning om vilka linjer Class 5047 går på, men förmodar att tåget var i reguljär trafik. Vår tysktalande skribent kanske kommer till vår räddning snart och förklarar läget

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det finns två järnvägslinjer mellan Wien och Bratislava, de går till olika stationer i Bratislava. En är elektrifierad, den andra är det inte

Ja, och jag åkte från Bratislava hlavná stanica.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Ja, och jag åkte från Bratislava hlavná stanica.
    Då åkte du på den i mitt tycke trevligare, delvis oelektrifierade linjen via Devínska Nová Ves och Marchegg! ...du satt väl i den slovakiska vagnen som går närmast loket hoppas jag

Citat Ursprungligen postat av Janne Petersson Visa inlägg
    Då åkte du på den i mitt tycke trevligare, delvis oelektrifierade linjen via Devínska Nová Ves och Marchegg! ...du satt väl i den slovakiska vagnen som går närmast loket hoppas jag
    Det kommer jag tyvärr inte ihåg, det var två år sedan, du vet

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Trevlig reserberättelse!

Stäckan som åktes mellan Bratislava och Wien verkar vara påväg att elektrifieras och utbyggas till dubbelspår.

Tyskspråkiga Wikipedia om MarcheggerOstbahn

Kort sammanfattning: 2016 togs första spadtaget, år 2023 ska banan vara elektrifierad och delvis vara dubbelspårig. Restiden ska kortas 40 minuter. Vid behov av ytterligare kapacitet så kan dubbelspåret fullbordas i två till etapper. Allt dubbelspårsarbete verkar ske på Österrikisk sida, inte så konstigt eftersom banan på slovakisk sida är mycket kort och ansluter en bro (dyr att bygga ut till dubbelspår) till en befintlig dubbelspårig bana, så vinsten skulle väl vara låg att bygga dubbelspår där.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •