Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Sovvagn på recept?

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sovvagn på recept?

När jag stänger om mig i min kupé inträder total harmoni. Kan jag vända mig till närmaste vårdcentral och få utskrivet sovvagn en gång/vecka eller vid behov? Gäller högkostnadsskyddet? Sobril är inget för mig. Det är bara den gode Leif GW som kör med det under sina nyktra perioder. Men sovvagn? Nu har jag inte åkt WL4 sedan natten måndag/tisdag och känner redan av abstinensen. En slags tomhet.

Hur gör ni andra för att hantera detta? Eller har ni sluppit detta beroendeträsk?

En natt drömde jag att Lapplandspilen återuppstått. Narvik/Luleå/Umeå/Västerås/Eskilstuna/Malmö med R1/RB1/RB2 och Gud vet allt. Ja det varierade. Vaknade kallsvettig och precis då kändes det som att dra ned en rullgardin. Det blev svart.

Vad ska jag göra nu? Antagligen boka sovvagn för att stilla mitt beroende. Finns det någon stödlinje?

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-08-22 klockan 15:54:21.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Sovvagn på recept?

Hva med en tur over grensa og så Trondheim-Bodø? Dieseldrevet lokomotiv.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Roar Visa inlägg
    Hva med en tur over grensa og så Trondheim-Bodø? Dieseldrevet lokomotiv.
    Tack för denna idé. Jag har rest Stockholm-Trondheim med AB3 på den tiden det gick direkta tåg. Trondheim är fint. Ska jag följa ditt tips så flyger jag nog till Trondheim innan jag kliver på nattåget.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Tack för denna idé. Jag har rest Stockholm-Trondheim med AB3 på den tiden det gick direkta tåg. Trondheim är fint. Ska jag följa ditt tips så flyger jag nog till Trondheim innan jag kliver på nattåget.
    Ravnkloa i hamnen är ett säkert Trondheimtips!
    (Om du får tid över i stan...)

Thomas

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Vad ska jag göra nu? Antagligen boka sovvagn för att stilla mitt beroende. Finns det någon stödlinje?
    Minnesota-modellens 12-punktsprogram kanske klarar även denna typ av beroende?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Konstnären Edvard Munch (1863-1944) använde sovvagn för att kunna sova ut också. Periodvis åkte han från Kristiania/Oslo till Stockholm, gick omkring i Stockholm på dan, hem igen nästa natt, tillbaka till Stockholm påföljande natt, och så vidare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Minnesota-modellens 12-punktsprogram kanske klarar även denna typ av beroende?
    Jag tror mer på Stenmarkmodellen: Dä bar´å åk

Ordf SJK
    Medlem
    apr 2018

Nej, nej. Du åker nattåg till Duved och byter där till Norrtåg mot Storlien för byte till NSB mot Trondheim. Som du kanske minns är hela sträckan fantastiskt vacker.
    I nattåget går förstås WL4 men numera kan du även åka WL1 i egen kupé. Det är sovvagnskänsla som heter duga.

Nu stiger abstinensen här också. Får jag följa med?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niclas Härenstam Visa inlägg
    Nej, nej. Du åker nattåg till Duved och byter där till Norrtåg mot Storlien för byte till NSB mot Trondheim. Som du kanske minns är hela sträckan fantastiskt vacker.
    I nattåget går förstås WL4 men numera kan du även åka WL1 i egen kupé. Det är sovvagnskänsla som heter duga.

Nu stiger abstinensen här också. Får jag följa med?
    Det där kan vi gärna diskutera när vi ses. Hoppas NSB serverar Lefser på nattåget.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-08-23 klockan 11:34:34.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Konstnären Edvard Munch (1863-1944) använde sovvagn för att kunna sova ut också. Periodvis åkte han från Kristiania/Oslo till Stockholm, gick omkring i Stockholm på dan, hem igen nästa natt, tillbaka till Stockholm påföljande natt, och så vidare.
    En flitig sovvagnsåkare var ju den polisman från södra Sverige men stationerad i Stoclholm som i stället för övernattningslya använde sovvagn och årskort.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Blev det någon resa till Bodö?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Blev det någon resa till Bodö?
    Om Lennart och jag tänker på samma polisman så var det så att han åkte X2000 på kvällen från Stockholm och åt middag på tåget, besökte hemmet en kort stund och därefter tog nattåget tillbaka.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det där kan vi gärna diskutera när vi ses. Hoppas NSB serverar Lefser på nattåget.
    https://www.nsb.no/tilbud-om-bord/nsb-kafe

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Om Lennart och jag tänker på samma polisman så var det så att han åkte X2000 på kvällen från Stockholm och åt middag på tåget, besökte hemmet en kort stund och därefter tog nattåget tillbaka.
    Det fanns en polisman från Älmhult som gjorde på detta sätt, men det var före X2000 och han hade inte för vana att vända i Älmhult utan åkte normalt förbi för att lägga sig i Malmö, men det kanske funnits en senare efterföljare med andra vanor?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det fanns en polisman från Älmhult som gjorde på detta sätt, men det var före X2000 och han hade inte för vana att vända i Älmhult utan åkte normalt förbi för att lägga sig i Malmö, men det kanske funnits en senare efterföljare med andra vanor?
    Älmhultspolisen har jag också hört om, men också om en Malmökollega till honom som väl då var senare. (Med reservation för att jag kan minnas fel, ha missuppfattat eller blandat samman.)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Älmhultspolisen har jag också hört om, men också om en Malmökollega till honom som väl då var senare. (Med reservation för att jag kan minnas fel, ha missuppfattat eller blandat samman.)
    Om Älmultspolisen gjordes det ett reportage i Smålandsposten, så det är ingen vandringssägen i vart fall

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Instämmer med dej totalt!!
    Jag minns mina många resor med Lapplandspilen från Norrköping och norrut till bl.a Kiruna, Boden, Luleå och Abisko/Björkliden under tiden som jag gjorde värnplikten åren 1976/77.
    Minns speciellt växlingen i Ånge sen natt/mycket tidig morgon när vagnarna växlades om och man åkte fram och tillbaka på bangården.
    Det var tider det

Mvh. Bengt H

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När jag stänger om mig i min kupé inträder total harmoni. Kan jag vända mig till närmaste vårdcentral och få utskrivet sovvagn en gång/vecka eller vid behov? Gäller högkostnadsskyddet? Sobril är inget för mig. Det är bara den gode Leif GW som kör med det under sina nyktra perioder. Men sovvagn? Nu har jag inte åkt WL4 sedan natten måndag/tisdag och känner redan av abstinensen. En slags tomhet.

Hur gör ni andra för att hantera detta? Eller har ni sluppit detta beroendeträsk?

En natt drömde jag att Lapplandspilen återuppstått. Narvik/Luleå/Umeå/Västerås/Eskilstuna/Malmö med R1/RB1/RB2 och Gud vet allt. Ja det varierade. Vaknade kallsvettig och precis då kändes det som att dra ned en rullgardin. Det blev svart.

På mig låter siffer- och bokstavskombinationer som WL3, BC2 etcetera snarare som en diagnos än ett recept. Men det är ju jag.......

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    På mig låter siffer- och bokstavskombinationer som WL3, BC2 etcetera snarare som en diagnos än ett recept. Men det är ju jag.......
    Eller ska de uppfattas som symptom?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Just WL3-epidemin har väl nästan ebbat ut nu.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •