Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hur blev det nu då med tågen till Karlstad och Oslo?

  1. #1
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    219

    Hur blev det nu då med tågen till Karlstad och Oslo?

    Som visats i annan tråd var det osäkert in i det sista hur den här trafiken skulle se ut.
    Eftersom jag hade lite ärenden till Karlstad idag beslöt jag mig för att kolla på plats.
    Här är mina observationer. Tar gärna emot korrigeringar och kompletteringar.

    Måndagkvällens för mig okända X2 i 643 övernattade som vanligt i Ks och gick åter i 620 till Stockholm.

    Måndagkvällens 651 fr Cst skulle fortsatt kl. 00.08 till Kil för övernattning. Av någon anledning avgick det först 04.48 trots att 651 var i tid. Åter till Ks i 99260 och t Cst i 662. X55 3362

    Tisdagens 621 återvände t Cst i 640. X55 3352.

    Tisdagens 637 vände till 644. För mig okänt snabbtåg.

    661 och 698 gick ej.

    Däremot ett IC-tåg 10873 som denna tisdag gick från Cst via Västerås till Oslo.
    Åter i 618. Tidvis bedrövlig tidtabell för 10873 med långa möten i Högboda och Arvika och blev omkört av ett göteborgståg i Skåre. Men så blir det när man är ute i absolut sista minuten.
    Rc6N 1387 + B7A 5254 + B7C 5320 + B7 5347 + BFS9 5227 + B7 5363 + AB7 5239

    Tisdagens 641 var enda tåget till Oslo förutom IC. Åter i 624 nästa morgon. X2 2002 + 2721 + 2867 +2831 +2908 + 2854 + 2532.

    Ett ganska tunt utbud kan man konstatera. Tack och lov har vi TÅGAB som påpassligt fyller ut luckorna.
    Körde 7052/7053 fram och tillbaka till Cst. Tågsetet till 7052 kom till Ks i 7042 från Göteborg.
    Rc 1040+A2K 5040+ B1 4924+ R2 5170 + BS5 5123+ B7 5248. Övervägde allvarligt att hoppa på.
    A2K och R2 5170 är inte fy skam.

    Vidare körde de 7050/7051. Rc 1041+ AB3 4875 + ABS5 4751 + B1 4922.

    Återkommer med övriga observationer i morgon onsdag


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 374

    Sv: Hur blev det nu då med tågen till Karlstad och Oslo?

    Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Däremot ett IC-tåg 10873 som denna tisdag gick från Cst via Västerås till Oslo.
    Åter i 618. Tidvis bedrövlig tidtabell för 10873 med långa möten i Högboda och Arvika och blev omkört av ett göteborgståg i Skåre. Men så blir det när man är ute i absolut sista minuten.
    Rc6N 1387 + B7A 5254 + B7C 5320 + B7 5347 + BFS9 5227 + B7 5363 + AB7 5239
    Det tåget (och motsvarande på måndagen), som från Stockholm då heter 20616 har även tidigare en bedrövlig tidtabell, bl.a. 20 minuters uppehåll i Arboga.
    Men, detta har inte utnyttjats, igår måndag kunde man köra in 20 minuter av sin försening, och idag tisdag kunde man avgå 21 minuter före tidtabellen.

    Har du sett något av beläggningen på Oslo-tågen?


  3. #3
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    219

    Sv: Hur blev det nu då med tågen till Karlstad och Oslo?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det tåget (och motsvarande på måndagen), som från Stockholm då heter 20616 har även tidigare en bedrövlig tidtabell, bl.a. 20 minuters uppehåll i Arboga.
    Men, detta har inte utnyttjats, igår måndag kunde man köra in 20 minuter av sin försening, och idag tisdag kunde man avgå 21 minuter före tidtabellen.

    Har du sett något av beläggningen på Oslo-tågen?
    Bara delvis. Ingen koll på antalet resenärer till Oslo. IC-tåget till Oslo hade ett 30-tal avstigande resenärer i Karlstad.
    Det andra tåget på eftermiddagen/kvällen till Oslo var som vanligt välfyllt till Karlstad. 7052 hade få resenärer.
    Annars ville jag kolla järnvägsövergången vid förra miloverkstaden. Tyvärr inträffar samma fel som förut.
    Om ett tåg går norrut mot Skåre och ska möta ett tåg där och fjärren lägger infartssignalen automatiskt in mot Karlstad till grönt norrifrån känner automatiken av det nordgående tåget norr om övergången. Infartssignalen ligger cirka 100 meter norr om övergången. Bommarna går upp och strax därpå ner igen när kön av bilar är kvar på spåret. Farligt eftersom någon bil står och väntar på att göra vänstersväng. Inte för att det kommer något tåg men bilförarna kan ju drabbas av panik.
    Tidigare påtalat för Trafikverket men de verkar inte kunna göra något åt det. Då borde väl fjärren låta bli att lägga infartssignalen till grönt tills norrgående tåg lämnat sträckan. Enda skillnaden nu är att tiden till att bommarna går upp igen är kortare.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •