Hej!
Vad jag vet är tåg 528 det enda snabbtåget på Södra Stambanan som gör uppehåll i Katrineholm. Varför gör inte fler tåg uppehåll där? Det är ju en stor knutpunkt med förbindelse till både Värmland/Oslo, Göteborg m.m.
/Limpan
Hej!
Vad jag vet är tåg 528 det enda snabbtåget på Södra Stambanan som gör uppehåll i Katrineholm. Varför gör inte fler tåg uppehåll där? Det är ju en stor knutpunkt med förbindelse till både Värmland/Oslo, Göteborg m.m.
/Limpan
De allra flesta som byter i Katrineholm till/från Göteborg, Värmland m fl åker från/till Linköping och Norrköping. Och finns för dessa anslutning från/till "Uven", d v s tågen Linköping-Katrineholm-Västerås-Sala och behöver de inte ta upp platser i Malmö-tågen. För mer långväga resenärer finns andra alternativ.
Men snälla, var inte en sån jäkla besserwisser! Om du nu vet det här, så kan du väl förklara för mig. Jag förväntar mig inte ett fullständigt svar men gärna något exempel, det verkar dock som att du kan tågplanen ganska bra så jag tror att du kan beskriva principen mycket snabbare än jag kan räkna ut den med en massa sökningar.
Låter som en god gissning, då 661 mot Karlstad avgår 12.02 och 528 ankommer 11.46.
För övrigt är det som påpekats tidigare att det inte finns behov av några uppehåll i Katrineholm för fjärrtågen på SSB för att skapa tågförbindelser genom tågbyte. Det behovet täcks på annat sätt.
Därför att du beter dig som om du visste vilken idé som ligger till grund för att man har konstruerat de tidtabeller som genererar dessa uppgifter, och går mycket snabbare att förstå än en massa data. Alltså typ det jag tror mig veta när jag skriver något om hur någonting fungerar, trots att det egentligen bara är kända naturlagar och enkel matematik bakom alltihop.
Det handlar i hög grad om järnvägsgeografi och var det finns lokala tåg.
Det finns naturligtvis en stor mängd relationer, men låt oss ta en resa till Göteborg som exempel.
Från Malmö och Lund - direkttåg via Västkustbanan
Från Hässleholm - via Lund eller Alvesta
Från Alvesta - direkttåg eller via Nässjö
Från Nässjö - via Falköping (går även direkttåg)
Från Mjölby - via Hallsberg eller Nässjö
Från Linköping och Norrköping - lokaltåg till Katrineholm för byte
Från Södertälje - direkttåg
Låt mig ta ett exempel till, då resan går till Örebro.
Från söder om Mjölby - via Mjölby
Från Mjölby - direkttåg
Från Linköping och Norrköping - lokaltåg via Mjölby eller Katrineholm för byte. I det senare fallet oftast även i Hallsberg.
Exemplen kan bli många. Men som sagt. Det finns inget behov i syfte att skapa bytesförbindelser. Återstår då det lokala resandet till och från Katrineholm till orter söder om Linköping. Genom att tillgodose den marknaden med bytesförbindelse i Linköping blir det ett bättre resursutnyttjande i tågen när dessa resenärer stiger på respektive av i Linköping. Detta eftersom resandet mellan Stockholm och Östergötland och vice versa på snabbtågen är omfattande.
Nu verkar det som att sign JDS och Jan Bengtsson inte kan komma längre. En svarar något, den andre är inte nöjd med svaret. Mer av något allmänt forumintresse blir det knappast av denna replikväxling, men skulle det mot förmodan vara mer att avhandla så kan ni gärna ta det i privata meddelanden.
M J/mod
Resande från Södra stambanan söder om Linköping som skall till bl.a. Flen, Eskilstuna, Västerås, Sala, och till södra Dalarna (och ibland även norra Dalarna) kan i Linköping (ibland Norrköping) byta till Uven mot Sala. Inga Uven verkar numera utgå från Katrineholm, och därför behövs inte uppehåll på SSB där.
Tillägg:
Dock har jag hört att vid förseningar på nordgående snabbtåg på SSB gör man ibland extra uppehåll i Katrineholm, och då har man låtit Uven-tåget gå i ordinarie tid och invänta i Katrineholm, för att minska Uven-tågets försening (och att låta Uven-tåget komma i rätt tid till Katrineholm för resenärer som skall kliva av i Katrineholm). Men det är ju en annan sak.
Tillägg 2:
Jan B påpekade ju att för en massa andra relationer så behöver man inte heller byta tåg i Katrineholm från ett snabbtåg på SSB, och det gäller ju för de flesta tänkbara förbindelser, t.ex. Malmö-Göteborg, Kalmar-Åmål eller Rom-Stockholm.
Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-08-21 klockan 21:42:48. Anledning: Tillägg (igen)
Redigerar inlägget igen då jag kom på att jag klickade på svarsknappen till Niclas inlägg:
Tack Niclas, nu trodde jag väl egentligen aldrig att K skulle vara en särskilt lämplig bytespunkt vid resa från SSB till Göteborg, men det kunde jag ju möjligen ha trott (även detta är ju känsligt för tidtabellstekniska tillfälligheter).
Senast redigerat av JDS den 2018-08-21 klockan 21:44:09.
Till ursprungstexten: Okej, nu börjar jag förstå!
Till första tillägget: Det är ju just här man börjar komma in på de tidtabellstekniska finesser som kan vara rätt svåra att se vid första anblicken.
Till tillägg 2: Jo jag får väl antas känna till järnvägskartan någotsånär innan jag börjar ifrågasätta såna här grejer. Det som jag tycker är på en rätt hög nivå är framförallt just varför det skulle vara så självklart att byte till och från UVEN bör ske längre ner längs SSB och inte i Katrineholm.