Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Nu är det (nästan) som vanligt igen

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 279

    Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Alla fjärrtåg har återvänt till Getingmidjan i Stockholm och Stockholms södra har förlorat sin status som fjärrtågsstation - i varje fall för denna gång. Men idag var det enkelspårsdrift på hela sträckan - någon som vet om det rör sig om försenade jobb eller om det var planerat så?




    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 076

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Ingen aning, men jag noterade söndags när jag gick nedanför Riddarhuset på GC-banan vid Riddarholmskanalen att det saknades en del inklädning upptill på muren nedanför Riksarkivet. Det såg måttligt klart ut.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    130

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Ingen försening, utan planerat enkelspår.

    //R


  4. #4
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 279

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Ingen försening, utan planerat enkelspår.

    //R
    Ok, tack. Misstänkte det - vet du hur länge?

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  5. #5
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Ingen försening, utan planerat enkelspår.

    //R
    Vad är det då som saknas på det ena spåret vilket föranleder detta enkelspårsarrangemang?

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Och sen blev det "signalfel vid Älvsjö"...
    (är någon förvånad?)

    suckar
    Thomas K Ohlsson


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    278

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Ok, tack. Misstänkte det - vet du hur länge?
    2 veckor.

    /Måns


  8. #8
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    973

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Vad är det då som saknas på det ena spåret vilket föranleder detta enkelspårsarrangemang?
    Har du läst ztenlunds inlägg?


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    737

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Vad är det då som saknas på det ena spåret vilket föranleder detta enkelspårsarrangemang?
    Det är förmodligen samma sorts arbeten som de som föranledde några veckors enkelspårsdrift innan totalavstängningen. Dvs jobb som medger att ett spår trafikeras.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    53

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    rälerna i mitten, är de skydd vid urspårning eller har de någon annan funktion?


  11. #11
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    973

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Citat Ursprungligen postat av LLJ Visa inlägg
    rälerna i mitten, är de skydd vid urspårning eller har de någon annan funktion?
    Ja de hjälper till att hålla urspårade fordon kvar och inte fara iväg utåt. Sådana urspårningsräler brukar finnas på just broar och andra känsliga platser.


  12. #12
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    817

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Och sen blev det "signalfel vid Älvsjö"...
    (är någon förvånad?)

    suckar
    Thomas K Ohlsson
    Signalfelet i Älvsjö hade ingen koppling till någon av sommarens avstängningar. Det var en felaktig beläggning, sådant som kan uppkomma när som helst och var som helst. Jag fastnade själv i det, tappade 16 minuter mellan Högdalen och Älvsjö och fick passera en signal i stopp i infarten till Älvsjö.


  13. #13
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Det var enkelspår redan två veckor innan avstängningen.

    Jag vet inte riktigt hur länge det blir nu efteråt men noterar att X2:orna fått tillfälliga tågnummer Cst-Sst. Sitter själv på 525 som kommer heta 80855 och avgå 8.16. 5 minuter extra känns lagom för att hålla punktligheten.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    266

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Nya fina räler, slipers och ballast ser jag. Kontaktledningsstolparna är dock fortfarande av den gamla gröna modellen med en hel del patina (rost) på sig. Jag antar att de kommer bytas ut under nästa års avstängning? Hur är det med signalsystemet, är det nya grejer där också nu eller står det på "att göra"-listan till nästa , eller nästnästa år?


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 118

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Ja de hjälper till att hålla urspårade fordon kvar och inte fara iväg utåt. Sådana urspårningsräler brukar finnas på just broar och andra känsliga platser.
    Är det förresten bra med makadam på broar?
    Makadam/grovt grus används på järnvägar suger inte upp vatten och används för att vattnet ska rinna några meter ner och inte orsaka tjälskador när det fryser.
    Men på broar är det väl bättre att fästa slipersarna i bron och låta regnvatten rinna ner genom hål? Makadam gör väl bara bron tyngre?


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 478

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Är det förresten bra med makadam på broar?
    Makadam/grovt grus används på järnvägar suger inte upp vatten och används för att vattnet ska rinna några meter ner och inte orsaka tjälskador när det fryser.
    Men på broar är det väl bättre att fästa slipersarna i bron och låta regnvatten rinna ner genom hål? Makadam gör väl bara bron tyngre?
    Hur som helst visar bilderna inte någon bro.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 574

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Ja de hjälper till att hålla urspårade fordon kvar och inte fara iväg utåt. Sådana urspårningsräler brukar finnas på just broar och andra känsliga platser.
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Är det förresten bra med makadam på broar?
    Makadam/grovt grus används på järnvägar suger inte upp vatten och används för att vattnet ska rinna några meter ner och inte orsaka tjälskador när det fryser.
    Men på broar är det väl bättre att fästa slipersarna i bron och låta regnvatten rinna ner genom hål? Makadam gör väl bara bron tyngre?
    Den södra bron slutar där fotografen troligen stod. Man ser några träslipers kvar närmast på bild 2. Urspårningsskydd på hela sträckan är en nyhet.
    https://www.google.se/maps/@59.32291...2!8i6656?hl=sv
    Spåret man nu har bytt ut ligger väl på en utfyllnad av Riddarholmen?

    Edit: Munkbrohamnens utfyllnad ska det vara. - Trafikverkets dokument.pdf

    Senast redigerat av Ville den 2018-08-22 klockan 15:40:18.

  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Signalfelet i Älvsjö hade ingen koppling till någon av sommarens avstängningar. Det var en felaktig beläggning, sådant som kan uppkomma när som helst och var som helst. Jag fastnade själv i det, tappade 16 minuter mellan Högdalen och Älvsjö och fick passera en signal i stopp i infarten till Älvsjö.
    Nej det förstår jag med. Det var mer ett suckande över att "aldrig blir det riktigt bra" som redan Ågust Strindberg utbrast - troligen utan att syfta på järnvägen...

    /TKO


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Hur som helst visar bilderna inte någon bro.
    Går inte gångförbindelsen mellan kajen och Gamla stan under järnvägen på det avsnitt som visas?

    /TKO


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 076

    Sv: Nu är det (nästan) som vanligt igen

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Går inte gångförbindelsen mellan kajen och Gamla stan under järnvägen på det avsnitt som visas?

    /TKO
    Jo, gångtunneln går under. Jag tror att det är ett betongtråg hela sträckan, men det är ju i form av en ramp upp mot bron över Söderström. Sidorna är täckta, men det ser ut att övergå i någon slags konstruktion på pelare när höjdskillnaden mot omkringliggande mark ökar. Just med gångtunneln under vill man nog i vart fall inte med befintlig konstruktion ha något som ligger dikt an mot betongen. Det förefaller ju som att man har lagt in något vibrationsdämpande system i tråget nu dessutom, samtidigt som man har bytt till betongsliprar.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •