Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: ER 1 antal vagnar

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

ER 1 antal vagnar

Hej,

jag undrar om antalet ER 1 vagnar som har beställts.

Som jag har förstått det så ska MÄLAB ha 33 st vagnar. Upptåget skulle beställa 8 st vagnar men ska nu hyra dessa istället (från MÄLAB beståndet).

Blir det inte för få MÄLAB-vagnar då?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: ER 1 antal vagnar

Citat Ursprungligen postat av BR193 Visa inlägg
    Hej,

Som jag har förstått det så ska MÄLAB ha 33 st vagnar. Upptåget skulle beställa 8 st vagnar men ska nu hyra dessa istället (från MÄLAB beståndet).

Jag läser t ex denna som att Transitio beställt 8 ytterligare vagnar ur optionen från kontraktet med Stadler, dvs att det blir 33+8. Att Upptågets åtta tågsätt skulle komma från Mälabs pott om 33 st kan jag inte hitta skrivet någonstans.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Hej,

Nej, det ska väl vara 33 MÄLAB tåg och 8 UPP-tåg. Sedan sköter Transitio inköpena och båda bolagen leasar dem från Transitio.
    Om det ska vara tillfälliga lån mellan Mälab och UL vet jag inte.

I denna UNT tidningsartikeln (en vecka gammal) står det:
    Enligt Sture Jonsson har man på UL tecknat ett avtal med en tågleverantör i Schweiz. De nya tågen kommer att börja levereras under hösten 2019. De nya tågen är mycket större och har fler sittplatser.

Vad har du läst för text?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag tror att det är en felaktig tolkning av de påståenden, som förekom för ett tag sedan, om att Upptågen inte skulle bli målade som Upptåg utan bytas mellan MÄLAB och Upptåget och därför ha samma målning. Sedan har den uppgiften vad jag har sett inte förekommit från något mer officiellt håll, så vad den verkliga planen är, om det nu finns en färdig sådan, återstår nog att se.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Nej, det ska väl vara 33 MÄLAB tåg och 8 UPP-tåg. Sedan sköter Transitio inköpena och båda bolagen leasar dem från Transitio.
    Om det ska vara tillfälliga lån mellan Mälab och UL vet jag inte.

I denna UNT tidningsartikeln (en vecka gammal) står det:
    Enligt Sture Jonsson har man på UL tecknat ett avtal med en tågleverantör i Schweiz. De nya tågen kommer att börja levereras under hösten 2019. De nya tågen är mycket större och har fler sittplatser.

Vad har du läst för text?
    Först en liten urspårning - vad tycker ni detta journalistiska mästerstycke:
    "Ett dubbelkopplat tåg innebär att det är två tåg som sitter fast i varandra – totalt fyra vagnar det vill säga. Enligt Sture Jonsson försöker man att så ofta det går ha fyra vagnar."

Två tåg som sitter fast i varandra - ja det ger ju märkliga bilder åtminstone i mitt huvud...

Nu lite allvarligare:
    I artikeln påstås att UL tecknat avtal med en schweizisk leverantör. Stämmer verkligen detta - är det inte med Transitio som UL tecknat ett hyresavtal?

svamlar
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    Jag läser t ex denna som att Transitio beställt 8 ytterligare vagnar ur optionen från kontraktet med Stadler, dvs att det blir 33+8. Att Upptågets åtta tågsätt skulle komma från Mälabs pott om 33 st kan jag inte hitta skrivet någonstans.
    Det är förmodligen en riktig tolkning.
    (Den som är intresserad av publicistisk etik kan gärna läsa Markuu Björkmans text och sedan fundera på om det är en reklamtext eller ett journalistiskt alster. Svar mottages tacksamt!)

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det är förmodligen en riktig tolkning.
    (Den som är intresserad av publicistisk etik kan gärna läsa Markuu Björkmans text och sedan fundera på om det är en reklamtext eller ett journalistiskt alster. Svar mottages tacksamt!)
    Luktar det inte direktpublicerat pressmeddelande? Det hamnar väl under PR-flagg och inte renlärig reklamcopy? ;)

Senast redigerat av August Ekman Öhrn den 2018-08-21 klockan 11:14:09. Anledning: Förtydligande

Robert
    Fripassagerare

Som jag förstått det:

Transitio beställde 33 fordon med option på xx antal till, dessa fordon ska leasas ut till MÄLAB.
    Upptåget har extrem fordonsbrist och behövde sina nya fordon för något år sedan, alltså plockar Transitio ut en option på MÄLAB-fordon, men man har inte tid att vänta så länge utan jag TROR att man kommer ta några av de första 33 levererade. Detta baserat på tidsplan samt att det var helt uteslutet att ändra något i beställningen på fordonen. Transitio skriver att fordonen kommer levereras under 2019 och 2021 och Upptåget ska ha sina i trafik 2019. De åtta optionsfordonen levereras antagligen 2021.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Som jag förstått det:

Transitio beställde 33 fordon med option på xx antal till, dessa fordon ska leasas ut till MÄLAB.
    Upptåget har extrem fordonsbrist och behövde sina nya fordon för något år sedan, alltså plockar Transitio ut en option på MÄLAB-fordon, men man har inte tid att vänta så länge utan jag TROR att man kommer ta några av de första 33 levererade. Detta baserat på tidsplan samt att det var helt uteslutet att ändra något i beställningen på fordonen. Transitio skriver att fordonen kommer levereras under 2019 och 2021 och Upptåget ska ha sina i trafik 2019. De åtta optionsfordonen levereras antagligen 2021.
    Låter rimligt!
    Det hela är ju affärer i två led - Transitio köper tågen från Stadler, Transitio hyr ut tågen till en eller flera delägare. Om alla är överens kan därför ordningen på vilka leveranser som hamnar var ändras under resans gång.

(Och inom parantes vill jag nu framhålla att jag tycker att Transitio fungerar ungefär som det var tänkt - tidigare skapade man tyvärr oönskade leverantörsmonopol. Värst var det naturligtvis när en av de stora tillverkarna var delägare...)

/TKO

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Som jag förstått det:

Skrivningen är nog i och för sig felaktig och ska vara 2019 till 2021. Hur beställaren sedan väljer att prioritera i sin leveranskö är väl inte så mycket Stadlers problem.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Härligt att det verkar som att det blir 33+8 vagnar. Det blir intressant att se hur designen på Upptågets vagnar blir.

Robert
    Fripassagerare

Det blir intressant att se hur designen på Upptågets vagnar blir.
    Högst troligt exakt som Mälabs.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kommer någon annan operatör skaffa några av dessa tåg/fordon framöver? Gäller er1fordonen

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Eric larsson Visa inlägg
    Kommer någon annan operatör skaffa några av dessa tåg/fordon framöver? Gäller er1fordonen
    TIB funderar på en trevagnars.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

TIB funderar på en trevagnars.
    Behöver TiB fordon med sådan kapacitet?

Själv har jag funderat på om fordonstypen skulle kunna passa för att öka kapaciteten över Öresundsförbindelsen.

undrar
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Själv har jag funderat på om fordonstypen skulle kunna passa för att öka kapaciteten över Öresundsförbindelsen.

undrar
    Thomas K Ohlsson
    Det har även Skånetrafiken, men det stöp på att man var tvungen att göra en riktig ny upphandling (surprise!) för att få tvåsystemsfordon, vilket det i sin tur sedan blev lite politisk cirkus kring. (Sydsvenskan/betalartikel) Det är högst oklart vad vi får hit i slutändan ...

Edit: Hittade en gammal tråd om det hele också! https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-onödigt-dyra

Senast redigerat av August Ekman Öhrn den 2018-08-24 klockan 10:27:48. Anledning: Postvagnslänk

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    Det har även Skånetrafiken, men det stöp på att man var tvungen att göra en riktig ny upphandling (surprise!) för att få tvåsystemsfordon, vilket det i sin tur sedan blev lite politisk cirkus kring. (Sydsvenskan/betalartikel) Det är högst oklart vad vi får hit i slutändan ...

Edit: Hittade en gammal tråd om det hele också! https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-onödigt-dyra
    Transitio kunde kanske tänkt ett steg längre och haft med en option på flersystemsfordon i sin upphandling?
    Fast det är alltid lätt att vara efterklok!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Transitio kunde kanske tänkt ett steg längre och haft med en option på flersystemsfordon i sin upphandling?
    Fast det är alltid lätt att vara efterklok!
    Men det finns inget som säger att en eventuellt kommande särskild upphandling ger ett sämre resultat. Särskilt som Skånetrafikens krav kanske ännu inte är bestämda.

Robert
    Fripassagerare

undrar
    Thomas K Ohlsson
    Tydligen eftersom dom funderar på det.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men det finns inget som säger att en eventuellt kommande särskild upphandling ger ett sämre resultat. Särskilt som Skånetrafikens krav kanske ännu inte är bestämda.
    Naturligtvis i sak ett riktig påpekande men trots detta irrelevant.
    Varför undrar kanske någon?

Jo även om Transitio haft ett ramavtal på flerströms Stadlervagnar hade Skånetrafiken haft möjligheten att göra en ny upphandling - man hade alltså haft större valfrihet än som nu är fallet.

(Ja sen ville ju Skånetrafiken utnyttja Transitios option vilket tyder på att dom ansåg att denna var bättre än att göra en ny upphandling, men dom hade kanske fel?)

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •