Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Centraliserade utrop vid trafikstörning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Centraliserade utrop vid trafikstörning.

Skulle det vara en gångbar tanke att utrop till passagerare i SJ snabbtåg skulle kunna ske uppkopplat och direkt från företagets trafikledning vid trafikstörningar?
    Detta i stället för att ta vägen via en ombordare som i sin tur läser upp meddelandet på tåget.

Föreställer mig att kvalitén på utropen skulle kunna höjas och omborpersonalen skulle kunna avlastas i en redan stressande situation.
    Att sitta på en central och dedikerad arbetsplats på en trafikledning med tillgång till all information borde kunna höja nivån på utropen och hur de uppfattas av kunden.
    Information är ju inte alltid vad man säger utan hur man uppfattas. Information som går via mellanhänder har en tendens att bli lite förändrad.
    Missförstå mig nu inte att jag tror att trafikledningen har det lugnt vid störningar men det är ändå här informationen i möjligaste mån finns samlad.

Tekniken att koppla upp sig mot enskilda fordon borde inte vara något större problem, men säkerligen kan det finnas andra invändningar.
    Kommentarer från er som sliter för att göra det bästa för oss pax vid störningar?

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Centraliserade utrop vid trafikstörning.

Med tanke på hur "bra" koll den centralt placerade trafikledningen ibland har på verkligheten, en ytterst dålig idé.

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Skulle det vara en gångbar tanke att utrop till passagerare i SJ snabbtåg skulle kunna ske uppkopplat och direkt från företagets trafikledning vid trafikstörningar?
    Detta i stället för att ta vägen via en ombordare som i sin tur läser upp meddelandet på tåget.

Föreställer mig att kvalitén på utropen skulle kunna höjas och omborpersonalen skulle kunna avlastas i en redan stressande situation.
    Att sitta på en central och dedikerad arbetsplats på en trafikledning med tillgång till all information borde kunna höja nivån på utropen och hur de uppfattas av kunden.
    Information är ju inte alltid vad man säger utan hur man uppfattas. Information som går via mellanhänder har en tendens att bli lite förändrad.
    Missförstå mig nu inte att jag tror att trafikledningen har det lugnt vid störningar men det är ändå här informationen i möjligaste mån finns samlad.

Tekniken att koppla upp sig mot enskilda fordon borde inte vara något större problem, men säkerligen kan det finnas andra invändningar.
    Kommentarer från er som sliter för att göra det bästa för oss pax vid störningar?
    Funktionen finns i Danmark. Banedanmarks trafikledning kan där koppla upp sig direkt till högtalarsystemet i enskilt tåg.

(att jag vet det beror på att jag varit med om det i ett Öresundståg som körde förbi Kastrup Lufthamn)

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Funktionen finns i Danmark. Banedanmarks trafikledning kan där koppla upp sig direkt till högtalarsystemet i enskilt tåg.
    Finns i Tyskland sedan mer än 30 år - liksom hos spårvägen i flera schweiziska städer.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Finns i Tyskland sedan mer än 30 år - liksom hos spårvägen i flera schweiziska städer.
    Den finns också på spårvagnar i Stockholm. Användningen är dock obetydlig. Tunnelbanan, som hade denna utrustning i ca 20 år, har inte kvar den.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag upplevde detta under årets tågsemester. Vi stod i "källaren" på Berlin Hauptbahnhof och vårt tåg mot München spårändrades och blev försenat. Först var det en "datoriserad röst" som pratade om det hörde man hyfsat.

Sen helt plötsligt så kom det ett utrop från en riktig person, helt obegripligt och fruktansvärt ljud. Varken tyskan eller engelskan var begriplig så det uppstod något form av kaos sen när tåget väl kom in. Så det kan vara en bra idé, men det kan också vara väldigt dåligt om ljudkvalitén är motsvarande Berlin.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jag upplevde detta under årets tågsemester. Vi stod i "källaren" på Berlin Hauptbahnhof och vårt tåg mot München spårändrades och blev försenat. Först var det en "datoriserad röst" som pratade om det hörde man hyfsat.

Sen helt plötsligt så kom det ett utrop från en riktig person, helt obegripligt och fruktansvärt ljud. Varken tyskan eller engelskan var begriplig så det uppstod något form av kaos sen när tåget väl kom in. Så det kan vara en bra idé, men det kan också vara väldigt dåligt om ljudkvalitén är motsvarande Berlin.
    Ibland säger tysktalande beskrivande nog "Ich höre nur Bahnhof".

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Tror nog att utrop av personalen på varje tåg är att föredra, dock borde nog avsevärt mer tid och kraft läggas på utbildning i utropsteknik, lixom mer vikt på rätt attityd vid snställningstillfället kan vara bra.
    Som lokförare hör man mycke, både bra och dåligt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tror nog att utrop av personalen på varje tåg är att föredra, dock borde nog avsevärt mer tid och kraft läggas på utbildning i utropsteknik, lixom mer vikt på rätt attityd vid snställningstillfället kan vara bra.
    Alla har väl rätt attityd vid anställningstillfället. Sedan exponeras de för kollegor med varierande attityd och det kan ju vara förödande särskilt för de yngre...

Jag tycker att utropsteknik och formuleringar brukar vara i det närmaste helt oklanderliga på SJ AB:s tåg, oavsett om det är förare eller tågpersonal som ropar, och de har väl också bedrivit en rätt omfattande utbildning?

På pendeln och tunnelbanan är det ju lite mer "hej kom och hjälp mig", gympalärarmässigt semisvammel med falsk tonart och felvänd accent samt fel ljudnivå, men oftast förstår man vad de menar där också!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Undantaget var väl när instruktionen till personalen var att inleda det engelska utropet med: Welcome onboard this X-tvåtusen train to ...

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Undantaget var väl när instruktionen till personalen var att inleda det engelska utropet med: Welcome onboard this X-tvåtusen train to ...
    Och inledde de med "Welcome onboard ths X-two thousands train ro..." blev det ännu fler som klagade. X 2000 var - och är - ett produktnamn och dessa skall inte översättas.

Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2018-08-20 klockan 17:58:11.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Alla har väl rätt attityd vid anställningstillfället. Sedan exponeras de för kollegor med varierande attityd och det kan ju vara förödande särskilt för de yngre...

Jag tycker att utropsteknik och formuleringar brukar vara i det närmaste helt oklanderliga på SJ AB:s tåg, oavsett om det är förare eller tågpersonal som ropar, och de har väl också bedrivit en rätt omfattande utbildning?

På pendeln och tunnelbanan är det ju lite mer "hej kom och hjälp mig", gympalärarmässigt semisvammel med falsk tonart och felvänd accent samt fel ljudnivå, men oftast förstår man vad de menar där också!
    Nåja, helt uppenbart har du ju inte upplevt allt då. För ibland blir man mörkrädd... Dock kan en viss form av föreläsning i förarhytten ibland göra underverk.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg

Du får gärna komma ner och göra något åt det då/Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Och inledde de med "Welcome onboard ths X-two thousands train ro..." blev det ännu fler som klagade. X 2000 var - och är - ett produktnamn och dessa skall inte översättas.
    Fast att uttala 2000 two thousand är ju ingen översättning. En översättning vore att byta ut X mot vad som nu används för elmotorvagnar i Storbritannien.

Eller om produktnamnet var X tvåtusen så hade X two thousand varit en översättning.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-08-20 klockan 20:12:45.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Järnvägsföretagets driftledning är alldeles för upptagna vid störningar för att hinna med detta.

Möjligheten för extern person att göra utrop lär redan finnas i Pågatågen.

Jim

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag tycker själv det finns några skäl för att i normalfallet, alltså t.ex. om ändrade anslutningar, att låta ombordpersonalen informera resenären.
    1. Ombordpersonalen kan veta hur många som berörs och var de finns, och kan prata direkt med dem. Kanske speciellt viktigt om icke-svensktalande.
    2. När utropet sker så kan jag bli störd av att någon bredvid talar högt, eller kraftig inbromsning, så jag uppfattar inte meddelandet.
    Om ombordpersonalen själv gjort utropet vet de exakt vad som gällde och kan enkelt upprepa det, vilket inte säkert gäller i ditt förslag.

Men, visst, i vissa lägen kanske det skulle underlätta.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •