Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Fullt på Stockholms Södra (19 augusti)

Avställd
    Medlem
    aug 2018

Fullt på Stockholms Södra (19 augusti)

Hallå.

Jag tog tåg SJ 466 från Herrljunga till Stockholm Södra i går kväll och skulle vara framme kl 22:10, och allt såg väldigt bra ut ända till vi stannade på den nya bron över Årstaberg då vi fick besked om att det var fullt på Stockholm Södra pga att en förare inte hade kommit till sitt tåg och att det då stod kvar pga det. Det tog ca 20 minuter innan vi kunde anlända till stationen, och det var några som skulle resa vidare som var lite uppgivna.

Jag har bara några få nyfikna frågor:
    ? Skulle man i stället kunna ha kört till pendeltågsplattformen på Stockholms Södra, släppt av folk där och så snart som möjligt vända för att inte vara i vägen?
    ? Vilket tågbolag var det som vars förare missade sitt tåg?
    ? Om man inte hade varit så envetna med plattformsdörrarna på Odenplan och T-centralens pendeltågsstationer (jag vet att det har det fåniga namnet "Stockholms City", trots att det är T-centralen), hade man då i stället kunna använda Stockholm City för vissa tåg (tåget jag åkte med var en Reginamotorvagn och inte ett riktigt tåg).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fullt på Stockholms Södra (19 augusti)

Citat Ursprungligen postat av odd Visa inlägg
    Hallå.

Jag tog tåg SJ 466 från Herrljunga till Stockholm Södra i går kväll och skulle vara framme kl 22:10, och allt såg väldigt bra ut ända till vi stannade på den nya bron över Årstaberg då vi fick besked om att det var fullt på Stockholm Södra pga att en förare inte hade kommit till sitt tåg och att det då stod kvar pga det. Det tog ca 20 minuter innan vi kunde anlända till stationen, och det var några som skulle resa vidare som var lite uppgivna.

? Skulle man i stället kunna ha kört till pendeltågsplattformen på Stockholms Södra, släppt av folk där och så snart som möjligt vända för att inte vara i vägen?
    ? Om man inte hade varit så envetna med plattformsdörrarna på Odenplan och T-centralens pendeltågsstationer (jag vet att det har det fåniga namnet "Stockholms City", trots att det är T-centralen), hade man då i stället kunna använda Stockholm City för vissa tåg (tåget jag åkte med var en Reginamotorvagn och inte ett riktigt tåg).
    1 Nej på Sst hade man blocket all pendeltågstrafik i ena riktningen
    2 Spelar väl mindre roll
    3. Nej även på Stockholm City hade man varit ivägen för pendeltågstrafiken, och det är inte namnet som är fånigt utan påståendet att det skulle vara det som är det...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Hallå.

Man hade kunna släppa av dem på Årstaberg, det skulle ta mindre kapacitet, men SL tycker deras spår är deras, och så skulle man släppa av folk på SL:s område som många av dem inte har pendeltågsbiljett.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man hade kunna släppa av dem på Årstaberg, det skulle ta mindre kapacitet, men SL tycker deras spår är deras, och så skulle man släppa av folk på SL:s område som många av dem inte har pendeltågsbiljett.
    Hur tänker du nu? När tåget som odd skrev står på Årstaviadukten finns inte den möjligheten.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

det var fullt på Stockholm Södra pga att en förare inte hade kommit till sitt tåg och att det då stod kvar pga det. Det tog ca 20 minuter innan vi kunde anlända till stationen, och det var några som skulle resa vidare som var lite uppgivna.
    Lite nyfiken, hur kunde det hända? Är (var) det inte samma förare som körde tågen från uppställningsplatsen (Älvsjö?) som sedan kör vidare tågen efter att ha bytt till andra hytten?

Eller var det ett upplägg så att man hade en förare som bara kör(de) tågen till/från uppställning, och en annan förare som kör(de) den långa sträckan?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    2 Spelar väl mindre roll
    Det kan vara intressant för en fotöljrallare att kolla tågnumret (för tåget som stod i vägen). Kanske se om det var försenat någonstans längs vägen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

1 Nej på Sst hade man blocket all pendeltågstrafik i ena riktningen
    Vid den tiden hade det kanske inte varit så farligt att klämma in ett fjärrtåg på pendelspåret?
    Om man sedan skulle vända efter urlastningen eller köra vidare till Hagalund på Citybanan kan man diskutera.
    Men naturligtvis var det ingen som ens tänkte på denna möjlighet!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det råkade vara jag som var Serviceledare på just tåg 466 igår :)
    Man diskuterade att kunna stanna på något annat spår, men det gick tydligen inte
    Det var det ankommande X2000 som stod på spåret bredvid oss när vi rullade in. Av någon anledning fanns det ingen som skulle köra det till bangården. OM det i sin tur beror på att någon förare var sen, alt att någon hade missat att planera in någon vet jag inte alls faktiskt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av lysfisken Visa inlägg
    Det råkade vara jag som var Serviceledare på just tåg 466 igår :)
    Man diskuterade att kunna stanna på något annat spår, men det gick tydligen inte
    Det var det ankommande X2000 som stod på spåret bredvid oss när vi rullade in. Av någon anledning fanns det ingen som skulle köra det till bangården. OM det i sin tur beror på att någon förare var sen, alt att någon hade missat att planera in någon vet jag inte alls faktiskt
    Som fåtöljrallare kan man väl möjligen undra om inte någon hade kunnat växla undan den lite så att åtminstone större delen av 466 tågsätt hade kunnat komma in till plattform. Kan ju förstås ha funnits något hinder för det, men helt omöjligt verkar det ju inte...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Som fåtöljrallare kan man väl möjligen undra om inte någon hade kunnat växla undan den lite så att åtminstone större delen av 466 tågsätt hade kunnat komma in till plattform. Kan ju förstås ha funnits något hinder för det, men helt omöjligt verkar det ju inte...
    Jag vet inte vad rallare (fåtölj eller inte) har med saken att göra - men så här tror jag:

Problemet upptäcktes förmodligen straxt innan tåget signaturen "odd" befann sej på skulle rulla in. Det tar ett tag innan man börjar fundera på andra alternativ än att vänta på att lokföraren skall dyka upp. Och på ett eller annat sätt löste det sej inom cirka 20 minuter. Det är trots allt inte så lång tid - ja förutom om man sitter i ett tåg som fastnat ovanför Årstaberg - så det var nog ingen som funderade på alla smarta alternativplaner som här presenteras!

Rätta mej om jag har fel!

/TKO

Avställd
    Medlem
    aug 2018

2 Spelar väl mindre roll
    Om du inte bryr dig så behöver du inte heller svara, man måste inte svara bara för att man inte vet...

Det kan mycket väl spela roll eftersom det påverkar hur jag tycker om spårföretagen.

3. Nej även på Stockholm City hade man varit ivägen för pendeltågstrafiken, och det är inte namnet som är fånigt utan påståendet att det skulle vara det som är det...
    Du får tycka att det inte är fånigt, men eftersom det är en subjektiv uppfattning så behåller jag min rätt att kalla det fånigt, hur fånigt du än tycker att det är... Däremot är det fånigt att hävda monopol på fånighet.

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    signaturen "odd"
    ...
    /TKO
    Bara en parentes... Odd är inte en signatur, det är ett namn som bärs stolt av (f n 1372) människor i Sverige.

Tillbaka till verkligheten...
    Rent juridiskt, har SL möjlighet att förbjuda att ett annat tågföretag begär att få använda T-centralens pendletågsstation för trafikantutbyte?

Sen tror jag att ett växande Stockholm skulle vara betjänt av fler stationer för fjärrtrafik. Jag kan tänka mig att man skulle kunna bygga en ny säckstation med kanske 6-7 spår under Södertäljevägen med utgång nära tunnelbanan och spårvägen Tvärbanan. Kanske skulle ytterligare 2-4 spår kunna byggas under denna station för en eventuell ny svindyr genomgående tunnel under staden.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Mitt troende är att det går inte för annan part att begära tillträde till Stockholm City. Stationerna City och Odenplan är betalda av Stockholms stad och landsting och avsedda för SL trafik, jag är lite osäker på det formella ägandeskapet men infrastruktur som används för ägarens helt egna ändamål behöver inte enligt EU-reglerna öppnas för konkurrens. Ingen kan alltså kräva att få köra på Roslagsbanan eller Saltsjöbanan i konkurrens med SL. Själva Citybanan däremot får användas av alla enligt Trv bedömning och exempelvis posttågen har nu kört den vägen och även många tomtåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sen tror jag att ett växande Stockholm skulle vara betjänt av fler stationer för fjärrtrafik. Jag kan tänka mig att man skulle kunna bygga en ny säckstation med kanske 6-7 spår under Södertäljevägen med utgång nära tunnelbanan och spårvägen Tvärbanan. Kanske skulle ytterligare 2-4 spår kunna byggas under denna station för en eventuell ny svindyr genomgående tunnel under staden.
    Verkligen otillåtet tänkande! Har inte alla blivit instruerade om att alla fjärr- och regionaltågsresenärer ska släppas av på CENTRALEN och ingen annanstans?! Inte ens en simpel jobbpendlare från Enköping ska kunna kliva av eller på vid en befintlig station inom Stockholms stad (utom Cst), det har vi fått lära oss att det vore HELT negativt för järnvägens konkurrenskraft!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Mitt troende är att det går inte för annan part att begära tillträde till Stockholm City. Stationerna City och Odenplan är betalda av Stockholms stad och landsting och avsedda för SL trafik, jag är lite osäker på det formella ägandeskapet men infrastruktur som används för ägarens helt egna ändamål behöver inte enligt EU-reglerna öppnas för konkurrens. Ingen kan alltså kräva att få köra på Roslagsbanan eller Saltsjöbanan i konkurrens med SL. Själva Citybanan däremot får användas av alla enligt Trv bedömning och exempelvis posttågen har nu kört den vägen och även många tomtåg.
    Jag har fattat det som att hela Citybanan inklusive stationsanläggningar ägs av Trafikverket, men rätta mig om jag har fel.

Medfinansiering ger inte alls lika vidsträckta rättigheter som ägandeskap. Däremot finns det väl i JNB något om att pendeltågen har närmast ensamrätt till Citybanan, men skulle någon vilja köra tåg anpassade till Citybanans dörrar i lågtrafiktid tror jag det är svårt att förhindra.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag har fattat det som att hela Citybanan inklusive stationsanläggningar ägs av Trafikverket, men rätta mig om jag har fel.

Medfinansiering ger inte alls lika vidsträckta rättigheter som ägandeskap. Däremot finns det väl i JNB något om att pendeltågen har närmast ensamrätt till Citybanan, men skulle någon vilja köra tåg anpassade till Citybanans dörrar i lågtrafiktid tror jag det är svårt att förhindra.
    Men här är det ju inte medfinansiering utan helfinansiering. Stationerna har i sin helhet betalats av Stockholms stad och landsting, Trv har byggt dem med entreprenör och sedan överlämnat till SL att förvalta dem och SL fick ju stå där med hela rulltrappseländet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men här är det ju inte medfinansiering utan helfinansiering. Stationerna har i sin helhet betalats av Stockholms stad och landsting, Trv har byggt dem med entreprenör och sedan överlämnat till SL att förvalta dem och SL fick ju stå där med hela rulltrappseländet.
    Med tillräckligt stort perspektiv är det medfinansiering, tittar man enbart på en mindre del kan det självklart bli helfinansiering, men det intressanta är att det är Trafikverket som äger anläggningen, även om den förvaltas av SL, i vilket fall har jag fattat det som Trafikverkets uppdrag att åtminstone äga plattformar och anslutningsvägar, däremot kan kringanläggningar (typiskt stationshus) ägas av någon annan. Det ska alltså vara möjligt att komma till och från tågen utan att passera genom någon annans anläggning, undantaget möjligen om Trafikverket har ett tillsvidare-servitut för passagerarnas passage.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Verkligen otillåtet tänkande! Har inte alla blivit instruerade om att alla fjärr- och regionaltågsresenärer ska släppas av på CENTRALEN och ingen annanstans?! Inte ens en simpel jobbpendlare från Enköping ska kunna kliva av eller på vid en befintlig station inom Stockholms stad (utom Cst), det har vi fått lära oss att det vore HELT negativt för järnvägens konkurrenskraft!
    Sundbyberg då?/Ulf

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Sundbyberg då?/Ulf
    Om stationen inte har flyttat på sig nyligen så ligger den inte i Stockholms stad.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Sundbyberg då?/Ulf
    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Om stationen inte har flyttat på sig nyligen så ligger den inte i Stockholms stad.
    Ett specialfall då den är omgiven av Stockholms stad, både Spånga och Karlberg ligger inom staden.

Avställd
    Medlem
    aug 2018

Efter lite googlande fann jag denna artikel:
    En artikel om detta

Om man läser mellan raderna så verkar det ju inte bara som att privata alternativ har rätt att använda anläggningarna, utan även att de kan kräva att få använda anläggningarna, men att särskilt lokala offentliga förvaltningar spjärnar emot.
    ?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •