Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vilken sökmotor baseras Länstrafiken Kronobergs på?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Vilken sökmotor baseras Länstrafiken Kronobergs på?

Testade lite möjligheter att söka resor hos Länstrafiken Kronoberg och upptäcker att Skånebanan (Helsingborg-Hässleholm) helt saknas i den. Söker man resor från Helsingborg till Småland blir det via Lund eller Halmstad, övriga stationer längs Skånebanan saknas helt. Hur har de gjort för att få till detta?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Vilken sökmotor baseras Länstrafiken Kronobergs på?

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Testade lite möjligheter att söka resor hos Länstrafiken Kronoberg och upptäcker att Skånebanan (Helsingborg-Hässleholm) helt saknas i den. Söker man resor från Helsingborg till Småland blir det via Lund eller Halmstad, övriga stationer längs Skånebanan saknas helt. Hur har de gjort för att få till detta?
    Det ordnas enklast genom att låta konfigurationen av sök- och presentationsvillkoren vara så, avsiktligt eller oavsiktligt.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag tror att det inte beror på sökmotorn (alltså själva programvaran) utan på vilket tidtabellsdata man läser in till sökmotorn. Jag ser att t.ex. Perstorp och Klippan inte är valbara stationer.
    Så, frågan är snarare: Varför har Kronoberg inte läst in tiderna för Skånebanan? Men att man läst in andra linjer till Helsingborg?
    Det kanske beror på att Kronoberg samarbetar med Öresundståg men inte med Skånetrafikens trafik på Skånebanan, vad vet jag.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag förstår att du reagerar eftersom det förefaller som att skånebanan alltid är snabbare i den relationen
    En sökning hos Skånetrafiken ger bara träffar med byte i Hässlrholm, inte i Lund.

(Detta var avsett till Göran, inte Ulf)

Senast redigerat av Mattias C den 2018-08-19 klockan 19:31:01.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tror att det inte beror på sökmotorn (alltså själva programvaran) utan på vilket tidtabellsdata man läser in till sökmotorn. Jag ser att t.ex. Perstorp och Klippan inte är valbara stationer.
    Så, frågan är snarare: Varför har Kronoberg inte läst in tiderna för Skånebanan? Men att man läst in andra linjer till Helsingborg?
    Det kanske beror på att Kronoberg samarbetar med Öresundståg men inte med Skånetrafikens trafik på Skånebanan, vad vet jag.
    Testade lite mer. Det verkar som att i sökmotorn finns alla järnvägsstationer (med persontrafik) i Småland och Blekinge. I Skåne och Halland finns endast med de stationer som trafikeras av Öresundståg eller Krösatåg (förutsatt att även Markarydslinjen räknas som sådan). Lite förvirrande att exempelvis Hok finns med, men inte Tyringe.

Dessutom finns det naturligtvis med ett antal busshållplatser, urvalskriterier för dessa har jag inte undersökt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag förstår att du reagerar eftersom det förefaller som att skånebanan alltid är snabbare i den relationen
    En sökning hos Skånetrafiken ger bara träffar med byte i Hässlrholm, inte i Lund.

(Detta var avsett till Göran, inte Ulf)
    Exakt. Har man ordning på dessa skillnader mellan olika sökmotorer kan man använda dem för att styra sitt val av resväg. Har man exempelvis aversioner mot Skånebanan är det ypperligt att använda Kronobergs sökmotor.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Exakt. Har man ordning på dessa skillnader mellan olika sökmotorer kan man använda dem för att styra sitt val av resväg. Har man exempelvis aversioner mot Skånebanan är det ypperligt att använda Kronobergs sökmotor.
    Eller så använder man en sökmotor där man kan ange via-station.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Eller så använder man en sökmotor där man kan ange via-station.
    Finessen med Kronobergs är att du i samma sökning kan man få med alternativ både via Lund, Ljungby och Värnamo. Det kan du naturligtvis klara även med enbart via-station, men då blir det tre sökningar så länge som det inte finns sök-motor som kan hantera alternativa via-stationer.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •