Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur mycket containerhantering har vi idag

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    118

    Hur mycket containerhantering har vi idag

    Såg detta och undra hur mycket container hantering på tåg har vi nu jämfört då på 80-90talet? Containrar som lastades inom resp. utomlands?
    Att Svelast såldes till ASG och sen försvann väl detta successivt, eller har jag fel? Någon som har några tankar om det?
    C sam en ASG produkt

    Eller denna från 80-talet
    Långtradare åker tåg

    Senast redigerat av Anders Björk den 2018-08-19 klockan 13:28:08.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    520

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Jag har vid en snabb koll inte hittat några äldre uppgifter men de senaste åren verkar kombitrafiken, dvs transporterna av containrar, trailrar och växelflak, ha minskat sakta men säkert.

    Enligt Trafikanalys omfattande transporterna av kombigods inrikes och över gränsen kring tio miljoner ton per år de senaste åren:

    2012 11,2
    2013 10,4
    2014 10,4
    2015 10,2
    2016 9,7
    2017 9 5

    Senast redigerat av ulf nyström den 2018-08-19 klockan 15:33:34.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 868

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Det är väl inom detta område som konkurrensen från östeuropeiska åkerierna slagit allra hårdast! Containers och trailers är ju vad dessa i huvudsak kör på de svenska vägarna och man kan ju verkligen ifrågasätta hur politikerna kan låta detta fortgå både med tanke på miljön men inte mindre av trafiksäkerhetssjäl och för att man dumpar massor av bra arbetstillfällen som borde ge jobb i Sverige! Det är ju så illa att massor av trailers kommer på tåg från Tyskland för att lossas i Malmö för vidare färd i Sverige och till Norge efter bilar med RO och BG på nummerskyltarna.....


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 488

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    ... man dumpar massor av bra arbetstillfällen som borde ge jobb i Sverige!
    Dock råder en stor brist på lastbilsförare. Så just den saken är inget bekymmer på annat sätt än att det skapar efterfrågan för utländska åkare.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 868

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Bristen beror ju på att de svenska åkerierna inte kan erbjuda löner och övriga villkor som krävs i Sverige på grund av konkurrensen från utlandet! Jag har flera bekanta och släktingar inom branchen och de är entydiga med att det är mycket svårt att rekrytera svenska ungdomar som vill köra lastbil därför att de inte kan ge dom de löner de annars får på annat håll! Samtidigt är ju chaufförsjobb av olika slag ytterst lämpliga för många som kanske inte vill bli ingenjörer......men är nogranna och ansvarsfulla. Det är väl den typ av jobb vi så väl behöver (jobb som inte kräver enormt mycket utbildning men ändå är ansvarsfulla och omväxlande)


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 488

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Bristen beror ju på att de svenska åkerierna inte kan erbjuda löner och övriga villkor som krävs i Sverige på grund av konkurrensen från utlandet! Jag har flera bekanta och släktingar inom branchen och de är entydiga med att det är mycket svårt att rekrytera svenska ungdomar som vill köra lastbil därför att de inte kan ge dom de löner de annars får på annat håll! Samtidigt är ju chaufförsjobb av olika slag ytterst lämpliga för många som kanske inte vill bli ingenjörer......men är nogranna och ansvarsfulla. Det är väl den typ av jobb vi så väl behöver (jobb som inte kräver enormt mycket utbildning men ändå är ansvarsfulla och omväxlande)
    Hur går ovanstående ihop? Svenska åkerier kan inte erbjuda svenska ungdomar de lägre löner och sämre villkor som påstås gälla i utlandet? Kanske borde man i så fall istället försöka erbjuda löner och villkor i nivå med vad de svenska ungdomarna kan få hos andra arbetsgivare?


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Hur går ovanstående ihop? Svenska åkerier kan inte erbjuda svenska ungdomar de lägre löner och sämre villkor som påstås gälla i utlandet? Kanske borde man i så fall istället försöka erbjuda löner och villkor i nivå med vad de svenska ungdomarna kan få hos andra arbetsgivare?
    Vällovlig tanke, men med de lönerna kan man inte erbjuda kunderna lika låga kostnader som konkurrenterna och då missar man många affärer.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 488

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vällovlig tanke, men med de lönerna kan man inte erbjuda kunderna lika låga kostnader som konkurrenterna och då missar man många affärer.
    Faktum kvarstår, branschen lider brist på förare vilket är det största problemet.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Faktum kvarstår, branschen lider brist på förare vilket är det största problemet.
    En förklaring till det kan vara att dagens ungdom har insett att chaufförsjobbet inte ger önskvärd lönenivå.

    Och vad menar du med "brist"? Är det att svenska åkerier har svårt att hitta personal? I så fall är det ju inte generellt brist, accepterar man utländsk arbetsgivare finns det både chaufförer och jobb.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 488

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    En förklaring till det kan vara att dagens ungdom har insett att chaufförsjobbet inte ger önskvärd lönenivå.

    Och vad menar du med "brist"? Är det att svenska åkerier har svårt att hitta personal? I så fall är det ju inte generellt brist, accepterar man utländsk arbetsgivare finns det både chaufförer och jobb.
    Ja, både svenska åkerier och bussföretag har brist på förare. Grundproblemet tycks vara för få med relevant utbildning. Att rekrytera i utlandet har inte så många resurser för och vad gäller bussförare tillkommer då språkfrågan.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ja, både svenska åkerier och bussföretag har brist på förare. Grundproblemet tycks vara för få med relevant utbildning. Att rekrytera i utlandet har inte så många resurser för och vad gäller bussförare tillkommer då språkfrågan.
    OK, i mina ögon är det då så att svenska arbetsgivare har svårt att hitta förare. Branschen i sin helhet lider inte motsvarande brist.


  12. #12
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 130

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    En förklaring till det kan vara att dagens ungdom har insett att chaufförsjobbet inte ger önskvärd lönenivå.
    En annan generaliserande förklaring är att ungdomar idag inte vill jobba på nätter, jobba borta(om det är inte är utomlands för då går vilket skitjobb som helst bra) eller ha jobb som inte är "coola" på sociala medier. Detta drabbar även järnvägen då många järnvägare måste ligga ute mycket och tycker detta är det sämsta med jobbet(resultat av en egen empirisk undersökning).

    I de flesta undersökningar vad ungdomar vill ha av sina jobb så brukar inte lön komma förrän plats 4-5.

    Jag tycker en av lösningarna på problemet att behöva ligga ute är att köra varorna på tåget mellan knutpunkter(drydocks) och sedan sedan distribuera ut dessa containers/trailers dagtid av förare på det lokala stället.

    Senast redigerat av Herrolsson den 2018-08-19 klockan 20:13:33.
    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 488

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    OK, i mina ögon är det då så att svenska arbetsgivare har svårt att hitta förare. Branschen i sin helhet lider inte motsvarande brist.
    Ja, det var väl svenska arbetstillfällen som var frågan. Eller har vi glömt vad vi diskuterar?


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ja, det var väl svenska arbetstillfällen som var frågan. Eller har vi glömt vad vi diskuterar?
    Du hoppar lite mellan "branschen" och "svenska arbetstillfällen". Det är ett förledande sätt att debattera. Det går inte att hävda att det finns en generell brist på chaufförer i Sverige, däremot finns det brist både på svenska jobb och förare inom branschen, huvudsakligen beroende på att det finns gott om utländska arbetsgivare och förare som vill jobba i Sverige.

    Tråden handlar annars fortfarande om containerhantering. Vi kan naturligtvis byta ämne till att diskutera handelshinder eller inte avseende chaufförstjänster, men jag tror tyvärr det ligger utanför Postvagnens gränser.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 488

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Du hoppar lite mellan "branschen" och "svenska arbetstillfällen". Det är ett förledande sätt att debattera. Det går inte att hävda att det finns en generell brist på chaufförer i Sverige, däremot finns det brist både på svenska jobb och förare inom branschen, huvudsakligen beroende på att det finns gott om utländska arbetsgivare och förare som vill jobba i Sverige.
    Bristen på förare beror naturligtvis inte på förekomsten av utländska arbetsgivare och förare. Då skulle det finns brist på arbete för svenska förare. Men så är det alltså inte.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Bristen på förare beror naturligtvis inte på förekomsten av utländska arbetsgivare och förare. Då skulle det finns brist på arbete för svenska förare. Men så är det alltså inte.
    Nu får du nog tänka ett vart till. Hade det funnits en verklig brist inom hela branschen i Sverige hade det drivit upp lönerna och på så sätt gjort jobbet mer attraktivt, det som förhindrar detta är att bristen istället avhjälps av utländska åkerier och förare.

    Eller har vi planekonomi?


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 868

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Bristen på svenska förare beror på att de svenska åkerierna inte kan erbjuda tillräckligt höga löner och övriga goda villkor för då förlorar man uppdragen till utländska åkerier! Hur svårt kan det vara ? Men vill vi ha ett samhälle där en betydande del av arbetskraften tjänar 5000Kr/månad och bor på arbetsplatsen (i sina bilar på rastplatserna) så är det väl ingen brist på chaufförer! Nej det enda vettiga är att det blir olagligt att pressa priser så att det är uppenbart att den som utför jobbet inte kan få vettigt betalt och acceptabla villkor. Kostar det inte ens hälften av att åka taxi/mil att få en trailer dragen måste man insé att något är fel!


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    290

    Sv: Hur mycket containerhantering har vi idag

    Man kan ju hoppas att transportköparna börjar ställa fler krav än lägsta pris som t ex rimliga arbetsvillkor och miljöklassade fordon.
    Kan användas som argument till slutkunden.
    Km-skatten lär vi tyvärr få vänta på.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •