Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Några tyska godståg

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Några tyska godståg

Några bilder från tyska Gemünden (Main) där godstrafiken är synnerligen livlig.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Några tyska godståg

Tack för trevliga bilder på "riktiga" tåg! Även om plasten och ny design även börjar komma på godstågsloken är de ju fortfarande lok med vagnar. Glädjande också att man verkar använda järnvägen för mycket godstrafik i Tyskland! Då Tyskland är ett av de dominerande EU länderna kan man ju hoppas att detta även fortplantas till de icke tyskspråkiga grannländerna!

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Tack för trevliga bilder på "riktiga" tåg! Även om plasten och ny design även börjar komma på godstågsloken är de ju fortfarande lok med vagnar. Glädjande också att man verkar använda järnvägen för mycket godstrafik i Tyskland! Då Tyskland är ett av de dominerande EU länderna kan man ju hoppas att detta även fortplantas till de icke tyskspråkiga grannländerna!
    Beroende på hur man räknar ser det ju lite olika ut, men generellt står väl inte Tyskland ut särskilt mycket bland sina grannar. Räknat på kilometerton (eller vad det nu heter på svenska, jag är osäker) per capita låg Tyskland 2016 på 1411, jämfört med Nederländerna på 390, Schweiz 1487, Tjeckien 1478, Danmark 450, Österrike 2387, och Polen 1334. När det gäller procent av den totala transportmarknaden 2016 hade järnvägen 18,8% i Tyskland, 6% i Nederländerna, 37,5% i Schweiz, 26,4% i Tjeckien, 11,1% i Danmark, 31,5% i Österrike, och 24,7% i Polen. (statistik från http://ec.europa.eu/eurostat/statist...ort_statistics)

Nederländerna och Danmark har en hel del sjötransport som konkurrerar med järnvägen, men de övriga är ju jämförbara. Så Tyskland har på inget sätt en unik position, utan ligger snarare i mitten gällande mängden gods på tåg.

Nu när jag kommit till slutet av detta svar inser jag att jag glömt bort Frankrike och Belgien... Ja, ja, det får väl vara hänt!

Edit: Ja, jag vill ju inte hoppa in och kapa tråden, så jag lägger till ett: Snygga bilder! Det är alltid kul att se vardagen från lite ovanligare platser.

Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-08-19 klockan 11:58:29.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Markus Öbrink Visa inlägg
    Edit: Ja, jag vill ju inte hoppa in och kapa tråden, så jag lägger till ett: Snygga bilder! Det är alltid kul att se vardagen från lite ovanligare platser.
    Jag ser det inte som att du kapar tråden, tvärtom. Du tillför ju bilderna relevant information vilket gör att tråden leder vidare. Precis som det skall vara i ett forum.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

1) Fina bilder! Påminner om alla somrar jag tillbringat i Bacharach med tät godstågstrafik 10 meter från hotelrumsfönstret på nätterna. (Man vande sej... det var värre för alla amerikanska "europe in a week"-turister som av bussbolaget bokats in på Kranenturm.)

2) Intressanta siffror. Godstrafiken på järnväg i Tyskland är stor i absoluta tal (och på t ex Rhensträckorna mycket transit till/från Schweiz och Österrike) men inte så imponerande när vi tittar på andelen. Det hade varit intressant att se siffrorna för Sverige (ja jag vet att jag kan ta fram dom men vad begär ni 12:e söndagen efter trefaldighet?) - men jag tror att Sverige ligger bra till.

Tack både till Janne och Marcus!

från
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vi kan väl göra detta foto till en bildgåta.
    Vad ser vi som är fel (eller åtminstone ovanligt)?

/TKO

(trådkapare)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    2) Intressanta siffror. Godstrafiken på järnväg i Tyskland är stor i absoluta tal (och på t ex Rhensträckorna mycket transit till/från Schweiz och Österrike) men inte så imponerande när vi tittar på andelen. Det hade varit intressant att se siffrorna för Sverige (ja jag vet att jag kan ta fram dom men vad begär ni 12:e söndagen efter trefaldighet?) - men jag tror att Sverige ligger bra till.
    Det måttliga antalet tonkilometer per invånare beror rimligen på en kombination av stort invånarantal och inte fullt så tunga tåg som i Sverige. Jag ids inte heller kolla siffran för Sverige, men vi bör ligga högt beroende främst på Malmbanan, men också på mer måttlig befolkning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det måttliga antalet tonkilometer per invånare beror rimligen på en kombination av stort invånarantal och inte fullt så tunga tåg som i Sverige. Jag ids inte heller kolla siffran för Sverige, men vi bör ligga högt beroende främst på Malmbanan, men också på mer måttlig befolkning.
    Du är ju lika lat som jag! Visst är Malmbanan en avgörande faktor - förr när jag var lite mer intresserad av sådan statistik brukade siffrorna för Sverige presenteras med respektive utan Malmbanan, skillnaden var signifikant.

En annan faktor som påverkar avseende Tyskland är den stora trafiken på floder - främst Rhen - och kanaler. För att återvända till utsikten från hotellrummet (eller terassserveringen) på Hotel Kranenturm så gick inte en minut dagtid utan att minst ett "Rhein-schiff" var inom synhåll.

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •