Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ungerska CAF vagnar i Sverige?

Passagerare Oskar OHs avatar
    Medlem
    mar 2018

Ungerska CAF vagnar i Sverige?

En vän till mig visade mig för ett litet tag sedan, på VagonWeb, två tågsammansättningar under 1994/1995 för tåget Csárdás som, bland annat, innehöll vagnar till Malmö. Två av vagnarna i dessa tåg var relativt nya CAF ligg- respektive sovvagnar från MÁV, men det står ingenstans om de gick hela vägen till Malmö eller inte. Och eftersom sektionen från Dresden till Malmö inte finns med så underlättar det inte.

Därför tänkte jag, som mitt första inlägg på nya Postvagnen, fråga om någon här möjligtvis kan berätta hur det stod till med det.

Länkar till tågen i fråga kan finnas här:
    https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak....rdás&rok=1995

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ungerska CAF vagnar i Sverige?

Citat Ursprungligen postat av Oskar OH Visa inlägg
    En vän till mig visade mig för ett litet tag sedan, på VagonWeb, två tågsammansättningar under 1994/1995 för tåget Csárdás som, bland annat, innehöll vagnar till Malmö. Två av vagnarna i dessa tåg var relativt nya CAF ligg- respektive sovvagnar från MÁV, men det står ingenstans om de gick hela vägen till Malmö eller inte. Och eftersom sektionen från Dresden till Malmö inte finns med så underlättar det inte.

Därför tänkte jag, som mitt första inlägg på nya Postvagnen, fråga om någon här möjligtvis kan berätta hur det stod till med det.

Länkar till tågen i fråga kan finnas här:

Jag kan inte kolla detaljer i almanackor och diamagasin idag, men jag tror att år 1996 var jag i Prag, och jag tror jag åkte hem med sovvagn och jag har för mig att jag åkte i en mycket fin, fräsch och modern ungersk sovvagn (eller så såg jag en i samma tåg).
    Jag skall försöka komma ihåg att kolla när jag kommer hem.

Rent generellt så är min uppfattning att många (de flesta) sov- och liggvagnar gick ända till Malmö, däremot har det ibland (och nu kanske jag pratar mycket tidigare) kopplats på både slovakiska och tjeckiska vagnar (och ungerska på den tid tåget kom från Belgrad/Bar) på vägen.
    Det är väl restaurangvagn och sittvagnar som kan ha kopplats av/på i Sassnitz.
    Jag noterar att på vagonweb så saknar sovvagnarna sträcka, medan nästan alla andra vagnar har en förklarande sträcka för vagnen, men alla dessa vagnar går ju bara delsträcka, så när det inte står sträcka för en vagn gick den nog tågets hela sträcka, dvs sovvagnarna gick Malmö-Budapest.

Medlem
    mar 2018

Hade faktiskt lite tur. Cirka två timmar efter att jag skrev inlägget skickade samma kompis en bild som ser ut att vara tagen i just Malmö, och i tåget på bilden syns mycket riktigt en av MÁV's då nya CAF sovvagnar. Det är inget långt tåg, bara lok och fyra vagnar, men inte mindre intressant för det.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Hade faktiskt lite tur. Cirka två timmar efter att jag skrev inlägget skickade samma kompis en bild som ser ut att vara tagen i just Malmö, och i tåget på bilden syns mycket riktigt en av MÁV's då nya CAF sovvagnar. Det är inget långt tåg, bara lok och fyra vagnar, men inte mindre intressant för det.
    Jag har inte hört uttrycket CAF i samband med ungerska vagnar, men surfat lite och undrar:
    Är t.ex. denna fina restaurangvagn en CAF-vagn från samma serie som du frågat om? Och samma om personvagnarna intill?
    (Bilden är gammal, från Berlin Hbf i tåg mot Budapest)

Medlem
    mar 2018

Yes, det stämmer bra det. CAF levererade en serie med 1:a klass, 2:a klass, sovvagnar, liggvagnar, bagagevagnar, och även dessa restaurangvagnar till MÁV 1994.

Och för att besvara din andra fråga så ser båda vagnarna intill också ut att vara CAF produkter, ja.

Senast redigerat av Oskar OH den 2018-08-19 klockan 13:48:15.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Yes, det stämmer bra det. CAF levererade en serie med 1:a klass, 2:a klass, sovvagnar, liggvagnar, bagagevagnar, och även dessa restaurangvagnar till MÁV 1994.

Och för att besvara din andra fråga så ser båda vagnarna intill också ut att vara CAF produkter, ja.
    Är det omfrågade CAF detsamma företag i tåg- och spårvagns/t-bane–branschen som spanska Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF)?

undrar SL-resenären Arne, som vill minnas att det varit problem med CAF-vagnarna A35 i Stockholm under längre perioder på grund av problem med drivsystemet och rostangrepp. Men det är kanske löst numera?!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Är det omfrågade CAF detsamma företag i tåg- och spårvagns/t-bane–branschen som spanska Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF)?
    Ja. Huvudfabrik i Beasain i Spanien, men har verksamhet också bl a i Frankrike.

Medlem
    mar 2018

Som Jan redan berättat är det precis samma företag.

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    undrar SL-resenären Arne, som vill minnas att det varit problem med CAF-vagnarna A35 i Stockholm under längre perioder på grund av problem med drivsystemet och rostangrepp. Men det är kanske löst numera?!
    Om just de problem du nämner är lösta låter jag vara osagt då det på A36:orna på Lidingö verkar variera mellan individerna. Men de är härliga att jobba på, både de och 35:orna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Alltså, att säga att rostproblemen är lösta, det vore lite som att säga att man har löst problemet med rosten på en Volvo 245.

Och att säga att "problemen med drivsystemet" är lösta är väl ungefär som när de sade att de hade löst problemet med vindlasterna på Tacoma Narrows-bron...

Härliga att jobba på? Ja jag vill inte ta ifrån dig den känslan! När jag var 21 tyckte jag att det var härligt att köra ett tåg med fem C12:or i!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Härliga att jobba på? Ja jag vill inte ta ifrån dig den känslan! När jag var 21 tyckte jag att det var härligt att köra ett tåg med fem C12:or i!
    Klart att de har sina nackdelar, det har ju alla fordon. Dörrarna är nog det enda som jag inte gillar med dem. Men invändigt är de luftiga, ljusa, och bullrar inte lika mycket som en A34, samt att de går bättre i spåren.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •