Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ett till tjeckiskt tåg...

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Ett till tjeckiskt tåg...

För ovanlighets skull ett loktåg i Kouty nad Desnou i Jeseniky, ett bergsområde i nordvästra Mähren. Hit går vanligtvis bara motorvagnar, och jag misstänker att det rör sig om ett reservset. Banan tillhör bolaget Železnice Desná, ägt av kommunerna längs med järnvägen, och elektrifierades 2015. Tidigare sköttes trafiken av Arriva, men sedan 2016 är det statsbanorna som kör, främst för att möjliggöra genomgående tåg till Olomouc. Bilden är förresten tagen med ett Nikon Series E 50mm-objektiv från 1979, alltid roligt att använda lite äldre prylar.

Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-08-18 klockan 22:08:39.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett till tjeckiskt tåg...

Citat Ursprungligen postat av Markus Öbrink Visa inlägg
    För ovanlighets skull ett loktåg i Kouty nad Desnou i Jeseniky, ett bergsområde i nordvästra Mähren. Hit går vanligtvis bara motorvagnar, och jag misstänker att det rör sig om ett reservset. Banan tillhör bolaget Železnice Desná, ägt av kommunerna längs med järnvägen, och elektrifierades 2015. Tidigare sköttes trafiken av Arriva, men sedan 2016 är det statsbanorna som kör, främst för att möjliggöra genomgående tåg till Olomouc. Bilden är förresten tagen med ett Nikon Series E 50mm-objektiv från 1979, alltid roligt att använda lite äldre prylar.

Tjusigt! Jag har varit i området 2005 och 2007 (och bland annat åkt efter 749 och i 831). Slogs av att det runt Jesenik var mycket industri och ganska mycket godstrafik. Bl a observerades påskjut till Ramzova i södergående godståg. Edit: Insåg att jag blandat ihop linjerna. Är det någon ytterligare elektrifiering på gång i området?

Senast redigerat av Lennart Fransson den 2018-08-19 klockan 10:55:42.

Medlem
    mar 2018

Ramzová är ju som du säger utmed en annan linje, den mot Jeseník (bergen heter Jeseniky, så det är lätt förvirrande ibland). Vad jag vet så är det inga fler elektrifieringsprojekt på gång. Správa železniční dopravní cesty (dvs tjeckiska banverket) är väl inte så värst inne på att lägga en massa pengar på smålinjer, och banan till Kouty hade antagligen inte elektrifierats om den varit statlig. Ett par smålinjer i bergen har redan lagts ned, bland annat 312 från Bruntál till Malá Morávka.

Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-08-19 klockan 11:26:34.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Verkar lite"överkurs"att elektrifiera denna sträcka ärligt talat...

2 envagns loktåg i Kouty 2017 11 02/Ulf

Ramzová är ju som du säger utmed en annan linje, den mot Jeseník (bergen heter Jeseniky, så det är lätt förvirrande ibland). Vad jag vet så är det inga fler elektrifieringsprojekt på gång. Správa železniční dopravní cesty (dvs tjeckiska banverket) är väl inte så värst inne på att lägga en massa pengar på smålinjer, och banan till Kouty hade antagligen inte elektrifierats om den varit statlig. Ett par smålinjer i bergen har redan lagts ned, bland annat 312 från Bruntál till Malá Morávka.
    Däremot har man väl börjat köra helgtrafik nu igen på sommaren? Åkte förbi Bruntál igår, och då stod det i ČDs app att det skulle gå ett tåg till Malá Morávka. Men det kanske klassas som museitrafik? För tåget som väl gick dit var inte av nyaste modell.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Däremot har man väl börjat köra helgtrafik nu igen på sommaren? Åkte förbi Bruntál igår, och då stod det i ČDs app att det skulle gå ett tåg till Malá Morávka. Men det kanske klassas som museitrafik? För tåget som väl gick dit var inte av nyaste modell.
    Det var nog ett specialtåg. Slezský železniční spolek (Schlesiska järnvägsföreningen) körde förra året med anledning av blåbärsfestivalen i Malá Morávka, så jag antar att det var samma förening den här gången.

Edit: hittade just tidtabellen: https://slezskyzeleznicnispolek.file...mm_regular.jpg Det verkar som att SŽS kör utflyktståg varje helg under sommaren.

Senast redigerat av Markus Öbrink den 2018-08-21 klockan 07:32:07.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Det var nog ett specialtåg. Slezský železniční spolek (Schlesiska järnvägsföreningen) körde förra året med anledning av blåbärsfestivalen i Malá Morávka, så jag antar att det var samma förening den här gången.

Edit: hittade just tidtabellen: https://slezskyzeleznicnispolek.file...mm_regular.jpg Det verkar som att SŽS kör utflyktståg varje helg under sommaren.
    Kul tågsammansättning, lokomotor och motorvagnssläp, enligt bild.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Kul tågsammansättning, lokomotor och motorvagnssläp, enligt bild.
    Det är möjligt att jag ser fel - men visst undrar man vilken skala det är på det avbildade tåget?

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det är möjligt att jag ser fel - men visst undrar man vilken skala det är på det avbildade tåget?

/TKO
    Det är nog ingen modell om det är det du tror. Öppet fönster och riktigt skruvkoppel... Väldigt nymålat dock.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det är nog ingen modell om det är det du tror. Öppet fönster och riktigt skruvkoppel... Väldigt nymålat dock.
    Ja det är vad jag trodde!
    Jag får ta en ny titt när jag stekt köttbullarna och kokat gräddsåsen... lingona är redan sockerrörda.

/TKO

Med reservation för inställda tåg som det berättades i Drehscheibe. Fordonsfel.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •