Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Genom Europa 2016 (Del 5)

Genom Europa 2016 (Del 5)

Del 1
    Del 2
    Del 3
    Del 4

Då fortsätter vi med ett nytt land och en ny stad. Efter två dagar i Prag tog jag tåget söderut och hamnade i Slovakiens huvudstad Bratislava. Bratislava har ungefär 450 000 invånare, som gör staden till en av de minsta huvudstäderna i Europa, men en mycket fin och trevlig stad. Även här fastnade några spårvagnar på bild.
    Bilderna är tagna 2-4 juli 2016.

07024002 by Anders Olsson, on Flickr
    Bättre bild än såhär blev det inte på loket som drog mitt tåg från Prag till Bratislava den 2 juli 2016.

07024005 by Anders Olsson, on Flickr
    Första spårvagnen som hamnade på bild var denna ČKD Tatra K2, nr 7180 på linje 1. Det finns 37 stycken av denna modell i staden. Vet inte riktigt varför man har klottrat på vägen och vad det har för syfte?

07024027 by Anders Olsson, on Flickr
    En annan Tatra K2, denna i reklammålning för en fotobutik i Bratislava. Vagnen slingrar sig fram på de centrala gatorna där bara spårvagnar och gående behöver samsas.

Namn:  07035016.jpg
Visningar: 602
Storlek:  312,4 KB
    Utsikt från slottet över bron med sitt Ufo där det finns en restaurang. Dock ingen jag besökte, priserna är ju hutlösa.

07035008 by Anders Olsson, on Flickr
    Här har vi en blänkande röd, ny och fin Škoda 29 T, 30 stycken av denna modell finns i Bratislava plus lika många av Škoda 30T, som har lite högre passagerarkapacitet och förarhytt i båda ändar. Vagnarna introducerades 2015-2016.

07035010 by Anders Olsson, on Flickr
    Tatra K2, nr 7114 i reklammålning för European Mobility Weeks. I Bratislava finns det 8 spårvägslinjer som har 1000mm spårvidd.

Namn:  07024023.jpg
Visningar: 601
Storlek:  268,5 KB
    Mannen i gatan, gällde att se sig för.

07046010 by Anders Olsson, on Flickr
    Tatra T6A5, 58 stycken finns i Bratislava och körs för det mesta i par.

07046013 by Anders Olsson, on Flickr
    En annan Tatra T6A5. Ända sedan spårvagnar kom till Bratislava 1895 så har de varit eldrivna, här har alltså aldrig funnits några hästdragna spårvagnar.

07046023 by Anders Olsson, on Flickr
    Ännu en. Det verkar finnas lite olika färgsättningar på dessa vagnar.

Namn:  07024008.jpg
Visningar: 602
Storlek:  204,6 KB
    Grassalkovich Palace, presidentens palats.

07046024 by Anders Olsson, on Flickr
    Här möts vagn 7951 och 7958 (sista vagnen i denna serie), båda på linje 5.

07046025 by Anders Olsson, on Flickr
    Och så en kort stund senare.

Namn:  07046003.jpg
Visningar: 603
Storlek:  106,3 KB
    Blå kyrkan, en romersk-katolsk kyrka. Svårt att få en bra bild med solen högt på himlen.

Fanns mycket annat att titta på än bara spårvagnar, så blev inte så många som fastnade på bild. Har några stopp kvar på denna resa, var jag hamnar efter Bratislava får ni se.
    Tack för visat intresse.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Genom Europa 2016 (Del 5)

Jo jag instämmer helt i att denna stad och Slovakien och dess grannländer i centraleuropa är mycket trivsamma och sevärda. Man har ju också lyckats bevara mycket av spårväg och järnväg trots EU och ekonomisk tillväxt. Även om vissa svenska politiker ser dessa länder och dess politiker som en stor nagel i ögat.....

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Fanns mycket annat att titta på än bara spårvagnar, så blev inte så många som fastnade på bild. Har några stopp kvar på denna resa, var jag hamnar efter Bratislava får ni se.
    Tack för visat intresse.
    Ytterligare aen av mina verkliga favoritstäder... Och som vanligt trevliga bilder.

Att åka deras gamla T6:or, som är rätt mycke original faktiskt, är en verklig ljudupplevelse...
    Här är en video jag själv tog för ganska precis ett år sedan
    http://leifd.jalbum.net/Slovakien/Br...2013.51.48.mp4

För den som vill se mer av Bratislavas spårvagnar mm, så bjuder jag på mina bilder här
    Bratislava 2017

Senast redigerat av Admin den 2018-08-24 klockan 23:39:51. Anledning: Video

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jo jag instämmer helt i att denna stad och Slovakien och dess grannländer i centraleuropa är mycket trivsamma och sevärda. Man har ju också lyckats bevara mycket av spårväg och järnväg trots EU och ekonomisk tillväxt. Även om vissa svenska politiker ser dessa länder och dess politiker som en stor nagel i ögat.....
    Vad då? Det gäller väl i princip bara Ungern, delvis Polen och kanske i någon mån Tjeckien. Med rätta p g a vissa av deras åtgärder.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    07024005 by Anders Olsson, on Flickr
    Första spårvagnen som hamnade på bild var denna ČKD Tatra K2, nr 7180 på linje 1. Det finns 37 stycken av denna modell i staden. Vet inte riktigt varför man har klottrat på vägen och vad det har för syfte?
    Tack för reportaget!

Vet inte varför det är klottrat exakt just där, men ANTIFA står för ANTIFAscism. Jag är inte bekant med den politiska situationen i Slovakien, men senaste valresultatet antyder att ANTIFA behövs.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Vilka politiker då?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Vad då? Det gäller väl i princip bara Ungern, delvis Polen och kanske i någon mån Tjeckien. Med rätta p g a vissa av deras åtgärder.
    Är inte alltid/ofta jag håller med Bengtsson - men detta är precis tänkte skriva själv!
    Och Slovakien är knappast ett sådant land.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Är inte alltid/ofta jag håller med Bengtsson - men detta är precis tänkte skriva själv!
    Och Slovakien är knappast ett sådant land.

/TKO
    Gnällde själv på hr. Bengtsson härom veckan men den här gången levererade han en lysande sammanfattning av läget! (Slovakien är f ö mitt favoritland, av alla länder på vår planet!)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •