Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad är det för typ av banarbeten på Värmlandsbanan i slutet av september?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 375

    Vad är det för typ av banarbeten på Värmlandsbanan i slutet av september?

    I samband med tråden om säljstopp till Karlstad så tittade jag även 20 september och såg att då var det buss på delsträcka.
    Då kollade jag på SJ.s banarbetssida och det är en hel del banarbeten dagtid (9-15) vardagar. Två veckor Laxå-Kristinehamn, nästa vecka Kristinehamn-Karlstad och sista veckan Karlstad-Kil.

    Vad är det för typ av banarbeten, som inte går att utföra parallellt, men som ändå går ganska snabbt att genomföra?
    Kan de inte göras nattetid eller går det viktiga godståg (typ till Narvik; fast är inte de flyttade till Bergslagsbanan?) på nätterna?


  2. #2
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Vad är det för typ av banarbeten på Värmlandsbanan i slutet av september?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    I samband med tråden om säljstopp till Karlstad så tittade jag även 20 september och såg att då var det buss på delsträcka.
    Då kollade jag på SJ.s banarbetssida och det är en hel del banarbeten dagtid (9-15) vardagar. Två veckor Laxå-Kristinehamn, nästa vecka Kristinehamn-Karlstad och sista veckan Karlstad-Kil.

    Vad är det för typ av banarbeten, som inte går att utföra parallellt, men som ändå går ganska snabbt att genomföra?
    Kan de inte göras nattetid eller går det viktiga godståg (typ till Narvik; fast är inte de flyttade till Bergslagsbanan?) på nätterna?
    Låter som banarbetsveckor. Det vill säga att man stänger av banorna cirka sex timmar måndag-fredag för att få tillfälle att utföra underhållsarbete på banan. Sådana veckor brukar förekomma på alla enkelspårsbanor som har dygnet runt-trafik och tiden ca 09.00 - ca 15.00 är det som stör minst.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 585

    Sv: Vad är det för typ av banarbeten på Värmlandsbanan i slutet av september?

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Låter som banarbetsveckor. Det vill säga att man stänger av banorna cirka sex timmar måndag-fredag för att få tillfälle att utföra underhållsarbete på banan. Sådana veckor brukar förekomma på alla enkelspårsbanor som har dygnet runt-trafik och tiden ca 09.00 - ca 15.00 är det som stör minst.
    Och även om det trafikalt skulle gå att göra jobben nattetid brukar Arbetsmiljöverket ha invändningar mot planerad schemaläggning med flera nattskift efter varandra.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 375

    Sv: Vad är det för typ av banarbeten på Värmlandsbanan i slutet av september?

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Låter som banarbetsveckor. Det vill säga att man stänger av banorna cirka sex timmar måndag-fredag för att få tillfälle att utföra underhållsarbete på banan. Sådana veckor brukar förekomma på alla enkelspårsbanor som har dygnet runt-trafik och tiden ca 09.00 - ca 15.00 är det som stör minst.
    Det jag undrade är att det sträcks ut under en så lång period. Är det för att det är ett och samma företag som skall utföra arbetena och de har inte mer personal än att de klarar 3-4 mil per vecka? Vid andra större avstängningar (typ en bro skall lanseras in) så brukar det ju beskrivas att man passar på att utföra andra mindre arbeten på samma sträcka under avstängningen, dvs man kraftsamlar.
    Nu känns det som att resenärer Laxå-Kil (eller längre) drabbas i 4 veckor (dock bara M-To).


  5. #5
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Vad är det för typ av banarbeten på Värmlandsbanan i slutet av september?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det jag undrade är att det sträcks ut under en så lång period. Är det för att det är ett och samma företag som skall utföra arbetena och de har inte mer personal än att de klarar 3-4 mil per vecka? Vid andra större avstängningar (typ en bro skall lanseras in) så brukar det ju beskrivas att man passar på att utföra andra mindre arbeten på samma sträcka under avstängningen, dvs man kraftsamlar.
    Nu känns det som att resenärer Laxå-Kil (eller längre) drabbas i 4 veckor (dock bara M-To).
    Ja, det är ett arbetslag ute.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 585

    Sv: Vad är det för typ av banarbeten på Värmlandsbanan i slutet av september?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det jag undrade är att det sträcks ut under en så lång period. Är det för att det är ett och samma företag som skall utföra arbetena och de har inte mer personal än att de klarar 3-4 mil per vecka? Vid andra större avstängningar (typ en bro skall lanseras in) så brukar det ju beskrivas att man passar på att utföra andra mindre arbeten på samma sträcka under avstängningen, dvs man kraftsamlar.
    Nu känns det som att resenärer Laxå-Kil (eller längre) drabbas i 4 veckor (dock bara M-To).
    Det som brukar vara dimensionerande är att kontaktledningen kräver årlig besiktning och tillsyn. Kombinerat med detta förekommer det att även andra arbeten utförs, men jag vet inte hur det är i de specifika fallen.


  7. #7
    Avstängd
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    293

    Sv: Vad är det för typ av banarbeten på Värmlandsbanan i slutet av september?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och även om det trafikalt skulle gå att göra jobben nattetid brukar Arbetsmiljöverket ha invändningar mot planerad schemaläggning med flera nattskift efter varandra.
    Planerad schemaläggning med flera nattskift efter varandra förekommer överallt i samhället, även inom järnvägsbranschen. Något hinder för att förlägga exempelvis flera nattskift i rad på en person finns inte, det är snarare en förutsättning för att verksamheten, både för arbetsgivaren och dess personal ska fungera. Själv hade jag under flera år schemslagda och enligt SPÅRA SJ godkända nattskift, som mest tre nätter på raken.


  8. #8
    Avstängd
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    293

    Sv: Vad är det för typ av banarbeten på Värmlandsbanan i slutet av september?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det som brukar vara dimensionerande är att kontaktledningen kräver årlig besiktning och tillsyn. Kombinerat med detta förekommer det att även andra arbeten utförs, men jag vet inte hur det är i de specifika fallen.
    EL-Peban är väl vart tredje år numera, förutom på Botniabanan, där är det vartannat år, då den har högre "klassning".


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 585

    Sv: Vad är det för typ av banarbeten på Värmlandsbanan i slutet av september?

    Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Planerad schemaläggning med flera nattskift efter varandra förekommer överallt i samhället, även inom järnvägsbranschen. Något hinder för att förlägga exempelvis flera nattskift i rad på en person finns inte, det är snarare en förutsättning för att verksamheten, både för arbetsgivaren och dess personal ska fungera. Själv hade jag under flera år schemslagda och enligt SPÅRA SJ godkända nattskift, som mest tre nätter på raken.
    Arbetsmiljöverket har blivit tuffare avseende nattarbete, de kan kräva en omfattande motivation till varför det är omöjligt att utföra arbetet dagtid.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 585

    Sv: Vad är det för typ av banarbeten på Värmlandsbanan i slutet av september?

    Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    EL-Peban är väl vart tredje år numera, förutom på Botniabanan, där är det vartannat år, då den har högre "klassning".
    Men det är fortfarande krav från Elsäkerhetsverket på årlig besiktning.


  11. #11
    Avstängd
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    293

    Sv: Vad är det för typ av banarbeten på Värmlandsbanan i slutet av september?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Arbetsmiljöverket har blivit tuffare avseende nattarbete, de kan kräva en omfattande motivation till varför det är omöjligt att utföra arbetet dagtid.
    Det har i sådant fall inte slagit igenom i järnvägsunderhållsbranschen, eller hos olika drift- och trafikledningsfunktioner, alls!


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 585

    Sv: Vad är det för typ av banarbeten på Värmlandsbanan i slutet av september?

    Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Det har i sådant fall inte slagit igenom i järnvägsunderhållsbranschen, eller hos olika drift- och trafikledningsfunktioner, alls!
    Jag känner till exempel på att det slagit igenom avseende investeringsarbeten i järnvägsnätet, jag tror inte Arbetsmiljöverket gör någon principiell skillnad avseende underhåll och investering. Däremot ligger det i sakens natur att drift (dit trafikledning hör) sker dygnet runt.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •