Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Prissättning i två länder

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Prissättning i två länder

Jag hade idag nöjet att åka med Öresundståg från Karlskrona till Helsingør. En snabbkoll på Google ger avståndet 305 km (förmodligen väg, men järnväg bör inte skilja så mycket). Biljetten kostade 404 kr köpt i automat, vilket gör 1,32 kr/km.

Igår hade jag nöjet att åka från Wrocław till Gdynia. Det kostade 120 kr för 497 km Intercity 2kl, dvs 0,24 kr/km. Bokat via internet.

Det gör alltså att den svenska/danska biten är 5,5 gånger dyrare än den polska. Vad kan finnas för anledning till denna stora skillnad?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Prissättning i två länder

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Jag hade idag nöjet att åka med Öresundståg från Karlskrona till Helsingør. En snabbkoll på Google ger avståndet 305 km (förmodligen väg, men järnväg bör inte skilja så mycket). Biljetten kostade 404 kr köpt i automat, vilket gör 1,32 kr/km.

Igår hade jag nöjet att åka från Wrocław till Gdynia. Det kostade 120 kr för 497 km Intercity 2kl, dvs 0,24 kr/km. Bokat via internet.

Det gör alltså att den svenska/danska biten är 5,5 gånger dyrare än den polska. Vad kan finnas för anledning till denna stora skillnad?
    1. Du åkte rimligen en bra bit längre än 305 km i och med väg-beräkningen rimligen baseras på färjeöverfart Helsingborg-Helsingör
    2. Sträckan över Öresund kostar i stil med 3-5 gånger så lång sträcka på land
    3. Kostnadsläget i de båda länderna skiljer sig även i övrigt

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vad kostar en öl på puben i Wrocław resp Karlskrona?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vad kostar en öl på puben i Wrocław resp Karlskrona?
    Enligt en googling som bara hittar huvudstäder är det 25 kr i Warszawa och 65 kr i Stockholm

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    1. Du åkte rimligen en bra bit längre än 305 km i och med väg-beräkningen rimligen baseras på färjeöverfart Helsingborg-Helsingör
    2. Sträckan över Öresund kostar i stil med 3-5 gånger så lång sträcka på land
    3. Kostnadsläget i de båda länderna skiljer sig även i övrigt
    305 km är vägen Karlskrona till Helsingør via Malmö. Äker man bil via Helsingborg blir det 233 km.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg

Meningslös jämförelse för Polen har ett helt annat prisläge och löner än Sverige. En vanlig polack ska ju kunna köpa biljett till ett rimligt pris. Historiskt är det ju väl känt att det varit mycket billigt att åka tåg i Östeuropa men på senare år har priserna även där gått upp rätt mycket men är fortfarande långt under svenska priser.
    Går vi tillbaks i tiden så var det extremt billigt, minns ett par kollegor till mig som bokade sovvagn i Rumänien för kanske 20 år sedan och när dom granskade biljetten såg dom att färdbiljetten av misstag var inkluderad, men det var en sådan struntsumma att dom inte tyckte det var värt mödan att klaga (och stå i kö)
    Hittar nu en uppgift att minimilön i Polen (Jan 2018) är 502,75 Euro vilke ger 5270kr i svensk valuta.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-08-18 klockan 00:07:00.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Söker man förbindelser via Helsingborg vill Skånetrafiken ha 290 kronor, är Helsingborg slutmålet 242 kronor, alltså något billigare än för trådskaparen som förmodligen åkte via Öresundsbron. (När man köper biljett i automaterna får man ange om man skall åka via bron eller ej, priserna skiljer och färja är ofta billigare)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Färjeöverfart är bara 242km. Med viapunkter i Hässleholm och Malmö blir det 330km.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •