Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 812

    Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Svt-1 visade en kortfilm och en intervju med en överlevande anställd från restaurangvagnen.
    Visades 19:25 . Lite häpen när han berättade om hur han ringde sin chef för att berätta att han var hel och oskadd och då fick veta : ” men vad bra, det går ju ett tåg åt andra hållet du kan väl hoppa på där och jobba ?”. Nä det var inte aktuellt men man kan ju undra över tankeförmågan hos den chefen.
    Olyckan tog 10människoliv men anses ha skyndat på ett framtagande av ATC


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 076

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    https://www.svtplay.se/video/2674874...kan-i-skultorp

    Jag tror att det här är ett urklipp ur "Året var 1965", för det känns bekant, särskilt det där om att passagerarna frågade om de inte skulle betala.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 502

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Jag har ett svagt minne av den olyckan, en flygbild bl.a. Inte bara ATC kom efter, utan även skrotningen av alla icke rammsäkra trävagnar.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 812

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag har ett svagt minne av den olyckan, en flygbild bl.a. Inte bara ATC kom efter, utan även skrotningen av alla icke rammsäkra trävagnar.
    Men det tar en tid innan trävagnarna försvinner, i påsken 1968 går de sista i reguljär trafik och från tidtabellskiftet 1968 är de helt förbjudna. Det vill säga att förbudet gäller att koppla trä och stålvagnar i samma tåg så när SJK-tåget kommer med enbart trä är det o.k och likaså fortsätter man med trä på Roslagsbanan en tid.
    Även för ATC tar det många år innan det är färdigutvecklat och utbyggt, det hinner hända fler svåra olyckor särskilt under det svårt drabbade 70-talet som kunnat förhindras av ATC . Men för järnvägens säkerhet har ju ATC varit en välsignelse av stort format.

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-08-17 klockan 19:29:41.

  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 329

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag har ett svagt minne av den olyckan, en flygbild bl.a. Inte bara ATC kom efter, utan även skrotningen av alla icke rammsäkra trävagnar.
    Och kom det inte väldigt snabbt efter olyckan ett beslut att man inte fick blanda trä- och stålvagnar i samma tåg (eller om det nu uttrycktes som rammsäkra med icke-rammsäkra).


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 812

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Och kom det inte väldigt snabbt efter olyckan ett beslut att man inte fick blanda trä- och stålvagnar i samma tåg (eller om det nu uttrycktes som rammsäkra med icke-rammsäkra).
    Det är det förbudet som kommer 1968 , alltså inte så snabbt. Man kunde tydligen inte undvara trävagnarna på kort sikt men vartefter de stora leveranserna av 60-talsvagnar sattes i trafik så kunde man skrota de äldre vagnarna.
    Av något intresse i sammanhanget kan ju också vara att 1968 börjar man montera in automatisk dörrförregling på personvagnar och blir under året klara med sovvagnar och Bo1

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-08-17 klockan 19:41:49.

  7. #7
    1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    357

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Jag har Göteborgs-Posten från dagen efter olyckan med intervjuer av lokförare och konduktör med foto och namn. Det var andra tider då!


  8. #8
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men det tar en tid innan trävagnarna försvinner, i påsken 1968 går de sista i reguljär trafik och från tidtabellskiftet 1968 är de helt förbjudna. Det vill säga att förbudet gäller att koppla trä och stålvagnar i samma tåg så när SJK-tåget kommer med enbart trä är det o.k och likaså fortsätter man med trä på Roslagsbanan en tid.
    Även för ATC tar det många år innan det är färdigutvecklat och utbyggt, det hinner hända fler svåra olyckor särskilt under det svårt drabbade 70-talet som kunnat förhindras av ATC . Men för järnvägens säkerhet har ju ATC varit en välsignelse av stort format.
    På Roslagsbanan fortsatte man också att blanda trä och stål även efter 1968. Sedan kom ju SL att från 1971 driva den i egen regi och SJ:s säkerhetsregler gällde inte.

    Det var inte utvecklingen av ATC som påskyndades genom Skultorps-olyckan utan utbyggnaden av fjärrblockering. ATC började utvecklas på 1970-talet och påskyndades genom de många olyckor som Lennart refererar till.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 076

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    På Roslagsbanan fortsatte man också att blanda trä och stål även efter 1968. Sedan kom ju SL att från 1971 driva den i egen regi och SJ:s säkerhetsregler gällde inte.

    Det var inte utvecklingen av ATC som påskyndades genom Skultorps-olyckan utan utbyggnaden av fjärrblockering. ATC började utvecklas på 1970-talet och påskyndades genom de många olyckor som Lennart refererar till.
    Det "omtalas" (för att använda ett uttryck från tidningen SvD) att SJ redan före olyckan tittat på det här med "automatiskt tågstopp" och även hade kontakt med internationella järnvägsunionen. Beslut skulle då fattas under det kommande året 1966 påstod en distriktschef Karl Larsson, Göteborg. Givet uttryckssättet i artikeln verkar det då inte röra sig om ett egenutvecklat system (och det kanske var där det föll...). Larsson tillade också att ett sådant system är kostsamt. Utifrån uttalandena fanns det i någon mening på radarn, men det kan ju ha blivit ett "vi löser det där senare" varpå fler allvarliga olyckor inträffade och man insåg att situationen inte var hållbar.

    Senast redigerat av ztenlund den 2018-08-17 klockan 21:20:31.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 635

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det "omtalas" (för att använda ett uttryck från tidningen SvD) att SJ redan före olyckan tittat på det här med "automatiskt tågstopp" och även hade kontakt med internationella järnvägsunionen. Beslut skulle då fattas under det kommande året 1966 påstod en distriktschef Karl Larsson, Göteborg. Givet uttryckssättet i artikeln verkar det då inte röra sig om ett egenutvecklat system (och det kanske var där det föll...). Larsson tillade också att ett sådant system är kostsamt. Utifrån uttalandena fanns det i någon mening på radarn, men det kan ju ha blivit ett "vi löser det där senare" varpå fler allvarliga olyckor inträffade och man insåg att situationen inte var hållbar.
    Man "tittade" väl bl a på ett system av ungefär det slag som redan då fanns i tunnelbanan? Lite synd att man inte gick in för att ha det systemet redan då. Det hade väl också varit ett bra tillfälle att gå över till växelströmsspårledningar, men så kul skulle man visst inte ha. Sen får man väl säga att ATC blivit en riktigt bra och kanske bättre produkt, men vissa av dess nackdelar hade man ju sluppit med ett kontinuerligt system.

    Senast redigerat av JDS den 2018-08-17 klockan 21:30:03.

  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Svt-1 visade en kortfilm och en intervju med en överlevande anställd från restaurangvagnen.
    Visades 19:25 . Lite häpen när han berättade om hur han ringde sin chef för att berätta att han var hel och oskadd och då fick veta : ” men vad bra, det går ju ett tåg åt andra hållet du kan väl hoppa på där och jobba ?”. Nä det var inte aktuellt men man kan ju undra över tankeförmågan hos den chefen.
    Olyckan tog 10människoliv men anses ha skyndat på ett framtagande av ATC
    Var det inte så att alla i snälltåget överlevde? Det var ju persontåget som hade trävagnar.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 812

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Var det inte så att alla i snälltåget överlevde? Det var ju persontåget som hade trävagnar.
    Ja men det ändrar ju inte på tragiken. Och även på snälltåget bör ju händelsen ha varit omtumlande, man ser på bilderna hur inredningen i restaurangvagnen välts över ända. Och det är ju lite rörande med uppgiften att efter detta var det gäster som undrade över hur de skulle betala för deras moral bjöd att göra rätt för sig.
    Orsak till olyckan blev väl inte fastställd till 100% men tros ha varit att bromsarna inte fungerade på snälltåget. Lokföraren berättade om hur han förgäves försökte bromsa ner utan verkan och sedan aktiverade full nödbroms som inte räckte till för att stanna i tid. Sista vagn i petsontåget var en stålvagn som sköts in i de två framförvarande trävagnarna varav den baketsta i stort helt demolerades.
    Föraren friades också helt från ansvar av utredningen.

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-08-17 klockan 23:59:32.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja men det ändrar ju inte på tragiken. Och även på snälltåget bör ju händelsen ha varit omtumlande, man ser på bilderna hur inredningen i restaurangvagnen välts över ända.
    Naturligtvis. men det var ju inte så konstigt att servitören/hovmästaren överlevde utan svåra skador.

    Beträffande olycksorsaken: Det spekulerades närmaste tiden efter olyckan om att Rb-loket hade påverkat infartssignalen eller en blocksignal så att den felaktigt hade slagit om till grönt. Den av dig refererade utsagan av föraren vederlägger denna teori.

    Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-08-18 klockan 06:28:17.

  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det var inte utvecklingen av ATC som påskyndades genom Skultorps-olyckan utan utbyggnaden av fjärrblockering. ATC började utvecklas på 1970-talet och påskyndades genom de många olyckor som Lennart refererar till.
    Jag undrar om det fanns något samband mellan fjärrblockeringens (fjb) utbyggnad och Skultorpsolyckan? Fjärrblockering hade inte hindrat olyckan, det fanns redan automatisk linjeblockering på sträckan. Fjb-utbyggnaden drevs redan från slutet av 1950-talet intensivt, främst för att öka trafikkapaciteten och minska personalbehovet på småstationerna.

    En effekt av Skultorpsolyckan blev dock att principerna för linjeblockeringens skydd av tåg som stod vid en hållplats strax efter en blocksignal ändrades; det finns en tråd om detta i gamla Postvagnen http://postvagnen.com/forum/index.ph...read&id=613021

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-08-18 klockan 08:22:55.

  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det "omtalas" (för att använda ett uttryck från tidningen SvD) att SJ redan före olyckan tittat på det här med "automatiskt tågstopp" och även hade kontakt med internationella järnvägsunionen. Beslut skulle då fattas under det kommande året 1966 påstod en distriktschef Karl Larsson, Göteborg. Givet uttryckssättet i artikeln verkar det då inte röra sig om ett egenutvecklat system (och det kanske var där det föll...). Larsson tillade också att ett sådant system är kostsamt. Utifrån uttalandena fanns det i någon mening på radarn, men det kan ju ha blivit ett "vi löser det där senare" varpå fler allvarliga olyckor inträffade och man insåg att situationen inte var hållbar.
    SJ gjorde redan under 1940-talet ett försök med automatiskt tågstopp (Signum) mellan Ulriksdal och Upplands Väsby. Fyra lok var utrustade. Systemet kunde bara ge två besked till föraren; OK eller varning, det sistnämnda vid alla typer av restriktiva signaler eller hastighetstavlor. Om föraren inte kvitterade en varning bromsades tåget. Det ansågs vara alltför stor risk att förare reflexmässigt kvitterade varningar utan att sedan genomföra eventuellt nödvändig hastighetsminskning. Ett amerikanskt kontinuerligt system med kodade spårledningar (som på tunnelbanan) testades av SJ i liten skala i början av 1950-talet. Inte heller i detta fall blev det något införande, främst på grund av hög kostnad och att betydligt fler olyckor och tillbud orsakades av att körsignal visades felaktigt än av att föraren inte reagerade på restriktiva signaler. SJ satsade därför istället under 1950-talet och framöver på snabb utbyggnad av automatisk linjeblockering (på enkelspår kombinerat med fjärrstyrning av signalsäkerhetsanläggningar; fjärrblockering), spårledningar på stationer, ställverk på oförreglades stationer, automatisk återställning av huvudsignaler mm.

    Det arbete kring tågskyddsystem som Karl Larsson hänvisade till pågick under många år, och under tiden ökade kraven på systemet, som skulle bli kontinuerligt och kunna användas för många typer av informationsöverföring. Det blev dock (den gången) ingen internationell överenskommelse om ett gemensamt system, utan det infördes bara i Tyskland och, i begränsad omfattning (mest höghastighets- eller metrobanor) på många andra håll under namnet LZB https://en.wikipedia.org/wiki/Linienzugbeeinflussung

    När det inte blev något gemensamt europeiskt system utvecklades i Sverige istället ATC, som ju sedan i och för sig införts även i andra länder, t ex Frankrike (KVB).

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-08-18 klockan 08:39:18. Anledning: Kompletterat

  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Man "tittade" väl bl a på ett system av ungefär det slag som redan då fanns i tunnelbanan? Lite synd att man inte gick in för att ha det systemet redan då. Det hade väl också varit ett bra tillfälle att gå över till växelströmsspårledningar, men så kul skulle man visst inte ha. Sen får man väl säga att ATC blivit en riktigt bra och kanske bättre produkt, men vissa av dess nackdelar hade man ju sluppit med ett kontinuerligt system.
    På grund av att likströmsspårledningarna var känsliga för jordmagnetiska störningar, inkopplingsströmstötar från elektrolok mm gjorde SJ ett omfattande utredningsarbete inom området spårledningsteknik https://www.ekeving.se/hg/1944_sikom/index.html och till en början lutade mycket mot kodade växelströmsspårledningar, som redan på 1930-talet var ganska vanliga i USA. Möjligheten att använda information från spårledningarna även för hyttsignalering (och automatiskt stopp) sågs givetvis som en stor fördel. Kostnaden hade dock blivit hög.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    514

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Vill man läsa en hel rad intervjuer m.m. om olyckan, kan jag rekommendera en serie artiklar i Skaraborgs Allehanda från 20 februari 2015. (Artiklarna är såvitt jag förstår helt öppna för alla.)


  18. #18
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 077

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Jag undrar om det fanns något samband mellan fjärrblockeringens (fjb) utbyggnad och Skultorpsolyckan? Fjärrblockering hade inte hindrat olyckan, det fanns redan automatisk linjeblockering på sträckan. Fjb-utbyggnaden drevs redan från slutet av 1950-talet intensivt, främst för att öka trafikkapaciteten och minska personalbehovet på småstationerna.
    Dessutom byggde man ju (logiskt nog) först fjb på enkelspåriga linjer i glesbygd, medan de dubbelspåriga huvudlinjerna (dåförtiden nästan bara VSb och SSb) dröjde betydligt mycket längre, vilket rimligtvis talar för din tes. (Det kan ju som vanligt finnas mer än en förklaring dock.)


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    737

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Dessutom byggde man ju (logiskt nog) först fjb på enkelspåriga linjer i glesbygd, medan de dubbelspåriga huvudlinjerna (dåförtiden nästan bara VSb och SSb) dröjde betydligt mycket längre, vilket rimligtvis talar för din tes. (Det kan ju som vanligt finnas mer än en förklaring dock.)
    Ja, Alingsås-Katrineholm, Alvesta-Norrköping och Åby-Katrineholm blev fjärrstyrda först under första halvan av 90-talet.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 812

    Sv: Järnvägsolyckan i Skultorp 1965.

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är det förbudet som kommer 1968 , alltså inte så snabbt. Man kunde tydligen inte undvara trävagnarna på kort sikt men vartefter de stora leveranserna av 60-talsvagnar sattes i trafik så kunde man skrota de äldre vagnarna.
    Av något intresse i sammanhanget kan ju också vara att 1968 börjar man montera in automatisk dörrförregling på personvagnar och blir under året klara med sovvagnar och Bo1
    Man kan ju fundera på vad som hänt om en liknande olycka hänt i dag. Man kan ju gissa att det inte tagit tre år att fasa ut trävagnarna utan de hade ställts av omedelbart, och det oavsett om det blivit någon kännbar brist på vagnar i trafiken , man hade fått klara sig helt enkelt. För begreppet rammsäker-icke rammsäker så blev det inget förbud utan man fortsatte köra med t.ex B6 som betraktades som icke rammsäker. Detta begrepp lär dock inte vara helt glasklart definierat utan vagnar ”mer eller mindre” rammsäkra. För B6 infördes i vart fall regeln att man inte fick vistas i vestibul närmast lok. Man låste dörrarna till den vestibulen men efter några incidenter där resande fastnat på fotstegen fann man det bäst att ha ytterdörrarna olåsta.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •