Enligt SvT Västerbotten sker byggstart den 23 augusti då statsministern och TrV generaldirektör tar första spadtaget i Umeå.
Det gäller alltså stumpen Umeå -Dåva.
Enligt SvT Västerbotten sker byggstart den 23 augusti då statsministern och TrV generaldirektör tar första spadtaget i Umeå.
Det gäller alltså stumpen Umeå -Dåva.
Trevligt att den här kvarvarande bandelen utmed kusten från Umeå till Luleå äntligen börjar byggas!
Men vi bör alla lära oss att det officiella namnet på banan mellan Umeå och Luleå är Norrbotniabanan med ett t i namnet. Jfr med Botniabanan (mellan Nyland och Umeå) och dess stavning också med ett t. Härledningen till båda namnen är förstås latinets 'bot(h)nia' som ju är en latinisering av det svenska namnet. Ursprunget är i sin tur det fornnordiska ordet 'botn' som betyder 'vik'.![]()
/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.
Fast något litet industrispår är det ju inte som byggs. Fullt utrustat spår. Broar, tunnel, mötesstation. Fortsättning till Skellefteå lär väl komma.
Planbeskrivning.pdf från Trafikverket.
Här gäller det att navigera rätt mellan geografiska benämningar och ords betydelser.
Bottenviken, en lyckad kombination av två synonymer, ett äldre botn och därefter vik.
Namnet Bottniska viken däremot, hade mått bra av bli ersatt av en benämning innehållande en tredje synonym, till exempel havsarm, således Bottniska havsarmen, men så är det ju inte..
"Bottniska viken (finska: Pohjanlahti) är Östersjöns nordligaste vik som ligger mellan Sverige och Finland. Bottniska viken är 587 kilometer lång och omfattar 116 300 kvadratkilometer. Bottniska viken delas från norr in i följande delar: Bottenviken, Norra Kvarken, Bottenhavet, Södra kvarken, Ålands hav och Skärgårdshavet. Namnet "botten" betydde ursprungligen vik"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bottniska_viken
Gäsp. Kom igen när banbygget passerat gränsen till Norrbotten. Dåva ligger ju i Västerbotten.
Man bygger inte spår, växlar och kontaktledning inte behövs nu och man bygger ingen signalanläggning. I Ersforsen byggs inte några växlar eller mötesspåret och i Sundbäck byggs bara tre av tretton växlar och infarten till terminalen i Dova, inte huvudspåret norrut eller mötesspåret.
Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-08-21 klockan 18:35:31.
Se mitt kompletterade inlägg ovan. Nej i pengar räknat så gör man större delen av investeringen, men allt som går att vänta med med hänsyn till den inledande användningen som industrispår väntar man med. Så jag skulle vilja säga att man bygger ett industrispår som är förberett till att bli en del av en framtida Norrbotniabana.
Ja, det är samma platser som avses.
Man kan notera att i den löpande texten i pdf-en så undviker man noggrant att namnge platserna, man kallar dem "mellan Ersboda och Ersmark" respektive "strax öster om Dåva". Namnen du nämner verkar vara arbetsnamn som har slunkit igenom i illustrationer och bildtexter.
Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-08-21 klockan 23:13:05.