Som de flesta minns bestämde regeringen i vintras att frågan om ansvaret för basunderhåll av järnvägarna ska utredas. Det var den 21 mars som trycket blev för stort och man bestämde att frågan om att flytta över en del av underhållsansvaret från Infranord till Trafikverket skyndsamt skulle utredas. Utredningen skulle vara klar den 17 augusti. Det vill säga i dag.
Detta har vållat mycket huvudbry hos näringsdepartementet och i första hand hos infrastrukturministern själv, Thomas Eneroth. Hur ska man annars tolka att regeringen först i går bestämde vem som ska utreda frågan? Uppdraget tillföll Erland Olauson, vars kvalifikationer på järnvägsområdet är obekanta för mig. Han är jurist och har haft höga positioner i LO. Möjligen kan han antas ha personliga erfarenheter av dåligt fungerande järnvägar, eftersom han leder kommunalförvaltningen i Valdemarsvik.
Nu har inte ens regeringen särskilt högt förtroende för Olausons arbetskapacitet. Samtidigt som han utsågs beslöt regeringen nämligen att förlänga utredningsuppdraget till den 30 augusti 1919 i stället för till just i dag som det ursprungliga direktivet föreskrev.