Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Grusgropen i Hol, när elektrifierades spåret?

Avställd
    Medlem
    aug 2018

Grusgropen i Hol, när elektrifierades spåret?

Hej!

Jag söker information om spåret ner till grusgropen vid Hol, Västra stambanan. Spåret och förmodligen kontaktledningen revs(?) 1975 men när elektrifierades det?

Tack på förhand

Lars-Erik

Senast redigerat av Lars-Erik Gustavsson den 2018-08-17 klockan 08:57:13.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Grusgropen i Hol, när elektrifierades spåret?

Citat Ursprungligen postat av Lars-Erik Gustavsson Visa inlägg
    Hej!

Jag söker information om spåret ner till grusgropen vid Hol, Västra stambanan. Spåret och förmodligen kontaktledningen revs(?) 1975 men när elektrifierades det?

Tack på förhand

Lars-Erik
    Jag kände igen frågan så här är info från gamla PV:

http://postvagnen.com/forum/index.ph...ead&id=1160054

Lycka till.

Avställd
    Medlem
    aug 2018

Tack för länk Michael, men jag kan inte hitta svaret på frågan i de länkade äldre inläggen. Frågan gäller när (=vilket år) som spåret elektrifierades?

Lars-Erik

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om jag så rätt så var det 1962 men jag vet inte helt säkert, detta känns som Ola Almquist i JV Historiskt forum skulle kunna veta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Under min uppväxttid i Alingsås så gick grustågen med ellok så långt tillbaka jag kan erinra mig d.v.s från ca 1950. En kort tidsperiod troligen i mitten av 1950-talet gick grustågen med ånglok litt B. Troligen p.g.a. att man gjorde några arbeten med spåret så att kontaktledningen var frånkopplad. Utan att veta så skulle jag förmoda att man elektrifierade grusgropen rätt tidigt då det var smidigare med ellok än ånglok eftersom VSB var elektrifierad. Men eftersom det var "olönsamma" tjänstetåg så borde det inte ha skett förrän man hade gott om ellok och dyrare med ånglok. Kanske efter 1945?? Oftast var det Dg-lok (träkorg) som drog grustågen, men jag har också sett Bg-lok och Hg-lok.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om grusgropen fanns och var aktiv när Västra stambanan elektrifierades (klart 1926) är det ganska troligt att man elektrifierade redan då - man elektrifierade i stort sett alla stickspår för att konsekvent kunna använda ellok... //Anders

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •