Hur står det egentligen till med projektet X2000 Upgrade, är ju redan mycket försenat och rykten på stan säger att det uppstått än mer komplikationer?
Hur står det egentligen till med projektet X2000 Upgrade, är ju redan mycket försenat och rykten på stan säger att det uppstått än mer komplikationer?
SJ har en sida om Nya X2000.
Där står: "Nu testas tekniken i nya X 2000. Testerna kommer att hålla på ända fram till sommaren 2018. Först kommer ett tåg med den nya tekniken provköras på en sluten bana och därefter på det allmänna tågnätet."
Där finns också en film från testerna, oklart var de föregår.
Eller menas att tåget kommer ut på allmänna nätet till hösten?
Tror inte vi ska lägga så stort värde i vad som sägs eller skrivs. det viktiga är att man får fram ett bra tåg som fungerar som vi vill. Att saker skjuts i tid, är sånt man får leva med och mycke bättre än att de blir skit av allt bara för man ska stressa mot olika datum.
Ärligt talat så förstår jag inte den otroliga tjatighet och stress som finns på Postvagnen. Ta de lugn o vänta så kommer de nog...
Själv njuter jag av semester...
Med den inställningen behöver man ju inte bry sig om nåt eller diskutera något? Märklig inställning på ett diskussionsforum - tycker Hans.
Ja det är ju den linjen som kommunicerats såklart, rykten på stan menar att det nu förskjuts med ett år till hösten 2019.Ursprungligen postat av Jan Bengtsson
Är vi säkra på att ni pratar om samma sak:
En tidpunkt är väl när det första tågsättet med ny elektrisk utrustning börjar rulla med resenärer, och en annan är kanske när det första komfortombyggda tågsättet rullar ut i trafik, och det tredje är när resenärerna kan räkna med att hälften (eller de flesta) tågsätt är ombyggda, både elektrisk utrustning och komfort.
Vilken av dessa är det ni uppfattat att det finns uppgifter om?
Edit: En närliggande sak: Från början var väl det elektriska och komforten två helt separata affärer, och trodde jag med helt olika leveransplaner. Men hur är det nu, är det fortfarande så eller skall bägge åtgärderna vidtas samtidigt för ett visst tågsätt? Dvs vad skall vara klart vid de datum ni hört om?
Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-08-17 klockan 19:15:51. Anledning: Tillägg
Insättande i kommersiell trafik kan väl inte vara möjlig? I SJs video talas det om att de ska köra 30.000 kilometer i test, men ingen har väl sett till tåget utanför Tillberga?
Körs det på spårstumpen till Tortuna kanske? Många vändor blir det i så fall.![]()
En närliggande fråga: Har någon sett DOSTO-tågen till Mälab testas? De skulle väl husera i ungefär samma trakter.
Ett tågsätt visades för snart 2 månader sedan, så de borde väl snart vara ute och rulla. Eller är det så att tågen körs på sträckor eller tider där de inte syns?
De uppgifter jag refererar till avser presentationen av första tåg med ny inredning m m. Den tekniska ombyggnaden har jag uppfattat som något som inte kommer att föranleda något publikt arrangemang. Det är ju ingenting som resenärerna i allmänhet ser eller funderar över.
Tester med X2U och ER1 sker i första hand nattetid på sträckan Västerås Västra - Enköping, som då avlyses för annan trafik.
Även på sträckan Västerås Västra - Sala finns tillstånd för motsvarande verksamhet.
X2U har körts under stor del av året, ER1 har nyligen påbörjats. Exakt när och var är dock inget som kommuniceras utåt.
ER-1 luftas regelbundet på avlysta spår. Ingår i projektet och har både bogserat och kört den. Mer än så vill jag inte nämna eftersom om andra äger frågan om vilken info som ska släppas. Jag tror att det dock redan kommunicerats att det ska bli trafikstart för den runt senvåren 2019.
Men än så länge har den inte tillstånd för annat än att köras på avlysta spår. När det stadiet passerats kommer man säkert att se den allt oftare vid testning i blandad trafik.
Det är ett riktigt fint tåg.
Tack för bra info!
Tolkar jag rätt att det borde i första hand vara den "elektriska" upprustningen som testas, för hur de nya stolsätena ser ut behöver väl knappast testas på avlysta sträckor?
Om det pågått tester av X2U en längre tid, så vore det väl lite konstigt om den elektriska upprustningen skulle vara försenad till nästa sommar, eller tänker jag fel?
Vi kan väl säga såhär... Inredning och design, är inget som behöver testas i rullande tåg, i så stor utsträckning.
Första tågsättet, kommer dessutom inte att byggas om designmässigt förrän långt senare. Detta görs först på andra tågsättet.
Sen ska man nog tänka på att X2U till skillnad från ER1 inte bara är ombyggnad/modernisering, utan även en hel del konstruktion, eftersom det handlar om nya grejer som ska in i gamla grejer, något som alltid medför mer eller mindre överraskningar och problem. Ärligt talat förstår jag inte att kloka människor här inte förstår att det kan bli problem och att lösningar kan ta tid. Att göra rätt direkt, är ju faktiskt alltid bättre, än att hetsa mot en tidplan.
Tack igen!
Jag förstår att det inte är enkelt och att det dyker upp saker. Den enda undran är dock om de som gör respektive de som accepterar tidsplaner också förstår det, och i så fall varför tidsplanerna verkar (enligt några) ha varit för optimistiska.
Men, vi får ju se om det första tåget (alltså det med elektriska ändringar) kommer i år eller först nästa år (som trådstartaren hört rykten om).
Eller kan designen vara klar att visa i höst, i ett tågsätt som ännu inte fått elektriciteten?