Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Med 546 mot Stockholm S

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Med 546 mot Stockholm S

Några reflektioner ombord på 20546.

Det har känts mycket bra att kunna resa från och komma till Stockholm S. Jag bor ju på Söder och har fått gångavstånd till stationen. Tidigt noterade jag en nackdel: det gick inte att få frukost på tåget. Av hygienskäl har den inte kunnat furneras från Älvsjö godsbangård har det sagts. I dag på 546 möttes jag av ett ännu mer upprörande besked: det går inte att få varm mat ens på nordgående tåg mot Stockholm av samma skäl!!!!

Frågan är nu: vill egentligen SJ att folk ska äta på deras tåg?

Annars kan jag glädjas åt att den elektroniska tavlan i X2000 anger Stockholm S som slutstation.

Det känns exotiskt.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Sv: Med 546 mot Stockholm S

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg

Det har känts mycket bra att kunna resa från och komma till Stockholm S. Jag bor ju på Söder och har fått gångavstånd till stationen. Tidigt noterade jag en nackdel: det gick inte att få frukost på tåget. Av hygienskäl har den inte kunnat furneras från Älvsjö godsbangård har det sagts. I dag på 546 möttes jag av ett ännu mer upprörande besked: det går inte att få varm mat ens på nordgående tåg mot Stockholm av samma skäl!!!!

Annars kan jag glädjas åt att den elektroniska tavlan i X2000 anger Stockholm S som slutstation.

Det känns exotiskt.
    Det har tidigt upplysts, att pga getingmidjan kommer sortimentet i bistro att vara begränsat till kall mat. Smörgåsar, wraps och så vidare. Du känner till de strikta reglerna kring kylkedja? Varför uttrycker du sådan upprördhet?

Senast redigerat av DeLuxe den 2018-08-16 klockan 18:20:26.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av DeLuxe Visa inlägg
    Du känner till de strikta reglerna kring kylkedja?
    Suck. Jovisst gör jag det. Men såvitt bekant påverkas inte kylutrymmena i X2 av banarbetena i Getingmidjan.

Medlem
    mar 2018

Stopp vid infarten till Linköping. Orsak: Spårspring inne på stationen. Jag som har för mig att det finns gångtunnlar där.

Det tycks röra sig om en polissak, så det kan följaktligen ta tid.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Suck. Jovisst gör jag det. Men såvitt bekant påverkas inte kylutrymmena i X2 av banarbetena i Getingmidjan.
    Inte? Var lastas maten normalt?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Rätt så, men saknas sådana förvaringsmöjligheter i Älvsjö. Och som sagt, om denna begränsning har SJ informerat om i alla information om sommarens ändringar.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Normalt lastas maten vid Norrabantorget. Dit är transporttiden endast ca 10 min. Till Älvsjö Godsbangård är den avsevärt längre och man har av skäl som nämnts avstått från att laborera med diverse osäkra transporter.
    Av konsekvensskäl gäller ju samman sak även tåg i motsatt riktning.

Medlem
    mar 2018

OK DeLuxe, du undrar varför jag är så upprörd, samtidigt som du retoriskt (?) frågar hur snabbtågen normalt furneras.

Låt mig vara tydlig.

SJ har vetat under minst ett år att Getingmidjan ska vara stängd och att snabbtågen på SSB och VSB ska utgå från Sst. Företaget tycks medvetet ha beslutat att detta faktum inte ska medföra några förändringar i furneringsrutinerna. I stället valde SJ att låta alla som åker SSB bli utan varm mat och frukost under två månader.

Tillåt mig undra om SJ verkligen är intresserat av att resenärerna ska äta på deras tåg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

OK DeLuxe, du undrar varför jag är så upprörd, samtidigt som du retoriskt (?) frågar hur snabbtågen normalt furneras.

Låt mig vara tydlig.

SJ har vetat under minst ett år att Getingmidjan ska vara stängd och att snabbtågen på SSB och VSB ska utgå från Sst. Företaget tycks medvetet ha beslutat att detta faktum inte ska medföra några förändringar i furneringsrutinerna. I stället valde SJ att låta alla som åker SSB bli utan varm mat och frukost under två månader.

Tillåt mig undra om SJ verkligen är intresserat av att resenärerna ska äta på deras tåg.
    Vad vet du om bakgrunden till ändringen. Kanske finns saker utanför SJ:s kontroll? Eller merkostnaderna inte är försvarbara jämfört med efterfrågan?

Som jag förstår är "SJ" intresserade av att resenärerna kan äta åtminstone ombord på snabbtågen. Annars hade väl bistron redan avvecklats. Ett större problem än sommarens undantag är väl SJ:s kassa system (ingen särskrivning).

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Även på 70-talet när jag arbetade på TR ändrades sortimentet sommartid. Färsk fisk utgick från matsedeln, i stället blev det gravad lax. Kassler med mimosasallad var stående som alternativ till köttbullar/pannbiff med mera.

I smörgåssortimentet utgick ägg och ansjovis och räkor. Minns inte hur det var med leverpastej.

Kylkedjan var inte lika effektiv då som idag och man höll lika hårt på de livsmedelshygieniska aspekterna.

Sedan var och är det också så att resandemönstret och därmed konsumtionsmönstret förändras över sommaren. Det är nog helt enkelt som så att frukost efterfrågas i mindre utsträckning under sommaren vilket påverkat beslutet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det har känts mycket bra att kunna resa från och komma till Stockholm S. Jag bor ju på Söder och har fått gångavstånd till stationen. Tidigt noterade jag en nackdel: det gick inte att få frukost på tåget. Av hygienskäl har den inte kunnat furneras från Älvsjö godsbangård har det sagts.
    Vad är det för frukost som inte går att få? Jag tittar på nätet på snabbtåg till Malmö i morgon och där framgår att i 1 klass ingår frukost (om man åker tidigt).

Däremot har det ju tydligt sagts att det inte går att förbeställa någon mat, enligt uppgift för att SJ bedömt att man inte kan garantera några omlopp och därför skulle det blivit för svårt att garantera att förbeställd mat hamnar på rätt tåg. Det sista tycker jag ligger mycket i: Det är bättre att inte lova för mycket och genomföra det, än att lova mer men inte genomföra det. Det har ju varit mycket störningar (skogsbränder etc.) ute i landet som gjort att fordon anlänt vid helt andra tider än planerat.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Låt mig vara tydlig.

Bäste Herr Hagberg,

Frukost har serverats på alla morgontåg under perioden av getingmidjan. Varm mat - nej. Fullt med smörgåsar och wraps i biston. Vad är det du inte fattar?

Medlem
    mar 2018

Bäste Herr Hagberg,

Frukost har serverats på alla morgontåg under perioden av getingmidjan. Varm mat - nej. Fullt med smörgåsar och wraps i biston. Vad är det du inte fattar?
    Nej, DeLuxe, det förefaller som att mitt allvarligt menade försök till diskussion håller på att övergå till pajkastning.

Jag väljer därför att avbryta nu. I synnerhet som det finns gott hopp om att allt återgår till det normala på måndag.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Normalt lastas maten vid Norrabantorget. Dit är transporttiden endast ca 10 min. Till Älvsjö Godsbangård är den avsevärt längre och man har av skäl som nämnts avstått från att laborera med diverse osäkra transporter.
    Av konsekvensskäl gäller ju samman sak även tåg i motsatt riktning.
    Det är nog det sista som en del kan ha svårt att förstå. Jag vågar en gissning på att det inte enbart är "konsekvensskäl" utan att det problem som kan uppkomma är att mat som lastats på ett tåg till Stockholm inte säljs och sedan behöver lastas av i Stockholm, det har man då ingen infrastruktur för.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Det känns exotiskt.
    Hej!

Snälltåget har hela sommaren erbjudit varm mat serverad på porslin (du behöver inte micra själv), riktiga bestick, glas till ölen och porslinskopp för kaffet. Kanske lättare för en mindre operatör att fixa logistiken.

Se separat tråd under reseberättelser. Reste med Snälltåget T/R så sent som för någon vecka sedan. Åt varmrätt (lantgryta med varma kuvertbröd) för 59kr på vägen upp och fick min inkluderade frukost på väg söderut.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-08-17 klockan 09:28:06.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Hej!

Snälltåget har hela sommaren erbjudit varm mat serverad på porslin (du behöver inte micra själv), riktiga bestick, glas till ölen och porslinskopp för kaffet. Kanske lättare för en mindre operatör att fixa logistiken.

Se separat tråd under reseberättelser. Reste med Snälltåget T/R så sent som för någon vecka sedan. Åt varmrätt (lantgryta med varma kuvertbröd) för 59kr på vägen upp och fick min inkluderade frukost på väg söderut.
    Som Ola påpekar är givetvis så att det inte är OMÖJLIGT att fixa "matlogistiken" - men SJ har troligen gjort bedömningen att det kostar mer än det smakar. Det är som vanligt ekonomin som är avgörande - inte att det är "tekniskt omöjligt"...

påpekar
    Thomas K Ohlsson

Senast redigerat av TKO den 2018-08-17 klockan 09:36:12.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Hej!

Samma logistikpartner, men färre tåg dagligen, och inga som går i olika omlopp, är väl en enkel förklaring. Förutom dina krav på bestick och glas, så är det samma pris på samma lantgryta hos SJ.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Som Ola påpekar är givetvis så att det inte är OMÖJLIGT att fixa "matlogistiken" - men SJ har troligen gjort bedömningen att det kostar mer än det smakar. Det är som vanligt ekonomin som är avgörande - inte att det är "tekniskt omöjligt"...

påpekar
    Thomas K Ohlsson
    Jag önskar du kunde se den "matlogistiken". 17 carts per tåg. Vissa direkt till kyla, andra kan vänta. För lång väntan innebär att mat får kastas. Inte ens lämnas till de som sover i Björns Trädgård över natten. Även om det är 40 fina räkmackor. Det är snarare miljöhänsyn än något annat, som präglar detta beslut.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag önskar du kunde se den "matlogistiken". 17 carts per tåg. Vissa direkt till kyla, andra kan vänta. För lång väntan innebär att mat får kastas. Inte ens lämnas till de som sover i Björns Trädgård över natten. Även om det är 40 fina räkmackor. Det är snarare miljöhänsyn än något annat, som präglar detta beslut.
    Hur gör "Snälltåget" tror du?
    (Jag har f ö sett "matlogistiken" - ibland sker ju fourneringen vid plattform)
    Det finns många tillfällen när det är betydlig större mängd mat som skall transporteras till lite oländigt belägna platser - och det klarar man utan att bryta kylkedjan. Men det kostar naturligtvis pengar. Att detta är den avgörande faktorn trodde jag var och en insåg!

Miljöhänsyn? PYTTSAN!!!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Hur gör "Snälltåget" tror du?
    (Jag har f ö sett "matlogistiken" - ibland sker ju fourneringen vid plattform)
    Det finns många tillfällen när det är betydlig större mängd mat som skall transporteras till lite oländigt belägna platser - och det klarar man utan att bryta kylkedjan. Men det kostar naturligtvis pengar. Att detta är den avgörande faktorn trodde jag var och en insåg!

Miljöhänsyn? PYTTSAN!!!

/TKO
    Jag förstår ingenting. "till lite oändligt belägna platser"? Ja det får man väl hoppas att det då sker under kyla, oavsett Basel eller Narvik. Förslagsvis går du in på Livsmedelsverkets hemsida och läser in dig på gällande lagstiftning, innan du hostar ur dig dumheter kring obruten kylkedja. Och jag antar att fournering alltid sker vid någon form av plattform, vart annars? Att du skriver "att detta är den avgörande faktorn trodde jag var och en insåg!" fattar jag ingenting av. Att det skulle kosta mer? Ja det är klart, får det bara plats till 50 räkmackor och du villl lasta 250, så får du ju köpa fler kylar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •