Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Oslo-Sthlm 2.55 satsar vidare

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    438

    Oslo-Sthlm 2.55 satsar vidare

    Oslo-Sthlm 2.55 ett Business Case för hur en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm skulle kunna stå färdig redan år 2030. Under ett frukostseminarium idag i Arendal kommer bolaget gemensamt med näringslivsaktörer redogöra för hur projektet kan genomföras i snabbare takt än det svenska Trafikverket planerar.



    http://www.jarnvagsnyheter.se/201808...sen-oslo-sthlm


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: Oslo-Sthlm 2.55 satsar vidare

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Oslo-Sthlm 2.55 ett Business Case för hur en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm skulle kunna stå färdig redan år 2030. Under ett frukostseminarium idag i Arendal kommer bolaget gemensamt med näringslivsaktörer redogöra för hur projektet kan genomföras i snabbare takt än det svenska Trafikverket planerar.



    http://www.jarnvagsnyheter.se/201808...sen-oslo-sthlm
    Enligt detta dokument från norska regeringen ska en förstudie göras om Kongsvingerbanen, där gränstrafiken anses vara en viktig del. Men lobbisten vill ha en ny järnväg från Lilleström rakt österut mot Arvika. Att bygga ut Kongsvingerbanen till dubbelspår innebär en stor omväg och inte så stor inbesparad restid. Problemet för Norge har varit att en rak bana Lilleström-Arvika har mindre inrikes nytta eftersom få bor längs den och ev. inrikes regionaltåg inte då få så många resenärer. Därför har andra järnvägar i Norge prioriterats, i första hand från Oslo åt andra håll.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Oslo-Sthlm 2.55 satsar vidare

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Enligt detta dokument från norska regeringen ska en förstudie göras om Kongsvingerbanen, där gränstrafiken anses vara en viktig del. Men lobbisten vill ha en ny järnväg från Lilleström rakt österut mot Arvika. Att bygga ut Kongsvingerbanen till dubbelspår innebär en stor omväg och inte så stor inbesparad restid. Problemet för Norge har varit att en rak bana Lilleström-Arvika har mindre inrikes nytta eftersom få bor längs den och ev. inrikes regionaltåg inte då få så många resenärer. Därför har andra järnvägar i Norge prioriterats, i första hand från Oslo åt andra håll.
    Låter lite som Göteborg-Borås.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: Oslo-Sthlm 2.55 satsar vidare

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Låter lite som Göteborg-Borås.
    Men Borås är en ganska stor stad och ligger i Sverige. Då kan en järnväg dras dit.
    Stockholm är inte en stad norska regeringen vill satsa pengar på, liksom synen på Oslo hos svenska regeringen.
    Öresundsbron har betalats med lån som helt finansieras av resenärerna.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Oslo-Sthlm 2.55 satsar vidare

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Men Borås är en ganska stor stad och ligger i Sverige. Då kan en järnväg dras dit.
    Stockholm är inte en stad norska regeringen vill satsa pengar på, liksom synen på Oslo hos svenska regeringen.
    Öresundsbron har betalats med lån som helt finansieras av resenärerna.
    Kanske mer som HNJ ur Halmstad-perspektivet då kanske?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: Oslo-Sthlm 2.55 satsar vidare

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kanske mer som HNJ ur Halmstad-perspektivet då kanske?
    HNJ har problemet att om man ska till Stockholm tar det för lång tid, bättre att flyga eller köra tåg via Göteborg. Så vad ska Halmstad ha den till, åka till Torup eller till Värnamo(Småland, det vita området på landstingets karta)?

    För Oslo–Stockholm, så är det riksgränsen som har vitt därbortom på inrikeskartan. Ungefär som fehmarnbälttunneln som inte befinns så intressant av alla i tysk trafikpolitik.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-08-16 klockan 14:06:39.

  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Oslo-Sthlm 2.55 satsar vidare

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    HNJ har problemet att om man ska till Stockholm tar det för lång tid, bättre att flyga eller köra tåg via Göteborg. Så vad ska Halmstad ha den till, åka till Torup eller till Värnamo(Småland, det vita området på landstingets karta)?

    För Oslo–Stockholm, så är det riksgränsen som har vitt därbortom på inrikeskartan. Ungefär som fehmarnbälttunneln som inte befinns så intressant av alla i tysk trafikpolitik.
    Sett ur Halmstads/Oslos perspektiv är respektive järnväg värdelös, men för de som vill komma till Oslo/Halmstad är den högst intressant, men de kommer ju från ett annat län/land.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •