Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tågstopp i Äng?

Tågstopp i Äng?

Innevånarna i Äng utanför Nässjö vill tydligen åka tåg men JLT tycker inte att det går. Föga förvånande, han som uttalar sig på länstrafiken är inte direkt känd för att förespråka tågtrafik.

Det är klart det går att öppna dörrarna! Det är bara att bestämma vilka tåg som ska ha plattform. Tiden finns ju redan när det ligger tid planerad för möte. Visst kan det bli trafikstörningar men fasta spårval fungerar bra i t ex Bor, Rydaholm och Gemla så det skulle funka i Äng också. Om viljan finns...

Se text och film:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...gen-far-gar-pa

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare Mikael Ritts avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågstopp i Äng?

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Det är klart det går att öppna dörrarna! Det är bara att bestämma vilka tåg som ska ha plattform. Tiden finns ju redan när det ligger tid planerad för möte. Visst kan det bli trafikstörningar men fasta spårval fungerar bra i t ex Bor, Rydaholm och Gemla så det skulle funka i Äng också. Om viljan finns...
    Du har absolut rätt: det är inga problem att välja fasta tågväg och planerar uppehåll med tillräckligt tid.
    Frågan är: vill den ganska konstiga JLT-ledningen har det? I Äng finns kanske folk som stiger in i tåget och köpa biljetter :-0
    ....så dessa resenärer välja tåg istället för buss...HERREGUD!!!!!

Jag tror det är viktigt att har många stationer med bra erbjudande om tåg, fördelad på hela dagen.
    Flera små stationer ger flera kunder!!!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror att tåget stannade i Äng i några år, för ca 10 år sedan. Sedan drog man in för att det var för få på/avstigande...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ckvadrat Visa inlägg
    Jag tror att tåget stannade i Äng i några år, för ca 10 år sedan. Sedan drog man in för att det var för få på/avstigande...
    Åtminstone fram till december 2010 förekom de uppehållen, tror t o m indragandet kommenterades i PV.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Åtminstone fram till december 2010 förekom de uppehållen, tror t o m indragandet kommenterades i PV.
    Det framgår faktiskt i artikeln som är anledningen till denna tråd att tågen hade resandeutbyte till och med 2010.
    (Hur vore det att läsa först och kommentera sen?)

Ängsborna kanske är bättre på opinionsyttringar än att åka tåg?

funderar
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det framgår faktiskt i artikeln som är anledningen till denna tråd att tågen hade resandeutbyte till och med 2010.
    (Hur vore det att läsa först och kommentera sen?)
    Den kommentaren riktar sig väl snarare till Ckvadrat?

Sedan är ju frågan om man ska läsa hela tråden med alla tillhörande länkar inför varje inlägg man skriver.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Den kommentaren riktar sig väl snarare till Ckvadrat?

Sedan är ju frågan om man ska läsa hela tråden med alla tillhörande länkar inför varje inlägg man skriver.
    Invändning nummer ett instämmer jag i!

Invändning nummer två viftar jag bort likt de getingar som nu börjar plåga oss.
    Min enkla mening är att man ska läsa HELA TRÅDEN inklusive relevanta länkar innan man skriver ett svarsinlägg. Är detta för jobbigt anser jag att man åtminstone skall läsa startinlägget - och om detta refererar till t ex en nyhetsartikel även denna.

vänligen
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Invändning nummer ett instämmer jag i!

Invändning nummer två viftar jag bort likt de getingar som nu börjar plåga oss.
    Min enkla mening är att man ska läsa HELA TRÅDEN inklusive relevanta länkar innan man skriver ett svarsinlägg. Är detta för jobbigt anser jag att man åtminstone skall läsa startinlägget - och om detta refererar till t ex en nyhetsartikel även denna.
    Men ska man läsa inför varje inlägg man skriver?

Dessutom menar jag att man aldrig kan vara tvungen att läsa länkat material, var slutar annars tvånget? Länkar i länkad text?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men ska man läsa inför varje inlägg man skriver?

Dessutom menar jag att man aldrig kan vara tvungen att läsa länkat material, var slutar annars tvånget? Länkar i länkad text?
    Det finns naturligtvis inget tvång - du får skriva vilka dumheter du vill på detta forum!
    (Ja inte riktigt - men gränserna både är och bör vara vida)

Men medge att det blir lite fånigt att föra en lång debatt om en fråga som finns besvarad i den nyhetstext som är upphovet till hela tråden?

tycker
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Innevånarna i Äng utanför Nässjö vill tydligen åka tåg men JLT tycker inte att det går. Föga förvånande, han som uttalar sig på länstrafiken är inte direkt känd för att förespråka tågtrafik.

Se text och film:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...gen-far-gar-pa

Lindman
    Har ingen tidtabell för 2010 tillgänglig men vill minnas att de mycket få uppehållen låg på oattraktiva tider t ex sen kväll.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Har ingen tidtabell för 2010 tillgänglig men vill minnas att de mycket få uppehållen låg på oattraktiva tider t ex sen kväll.
    Jag har grafen lätt tillgänglig och hittar M-F följande avgångar:

Mot Nässjö: 14.59, 17.04, 22.07

Mot Jönköping: 06.51, 07.58, 18.59

Förefaller som att huvudsyftet var att möjliggöra pendling till Jönköping.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har grafen lätt tillgänglig och hittar M-F följande avgångar:

Mot Nässjö: 14.59, 17.04, 22.07

Mot Jönköping: 06.51, 07.58, 18.59

Förefaller som att huvudsyftet var att möjliggöra pendling till Jönköping.
    Om man tittar på en karta så förefaller det troligt att nästan alla grundskoleelever i Äng går i grundskola i Nässjö, samt att gymnasieelever är fördelade mellan N och bara en del till JÖ, därav bristande underlag
    (det finns paralleller när tår tågen m uppehåll i Sösdala drogs in pga lågt resande, (två tåg på morgonen t Eslöv och två tillbaks på em) , men alla elever i högstadiet t o m Gymnsiet gick i skolan i Hässleholm. årsk 1-6 i sösdala, men detta är historia, men ett exempel på hur tågresandet kan explodera med entimmestrafik från att sakna underlag för två tåg per dag)
    Då Äng är mindre än Sösdala är det inte helt jämförbart

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Äng har enligt Wikipedia 272 invånare.....Behövs väl ingen ytterligare kommentaren för att man ska begripa hur fel det vore med tågstopp då!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Äng har enligt Wikipedia 272 invånare.....Behövs väl ingen ytterligare kommentaren för att man ska begripa hur fel det vore med tågstopp då!
    Nu handlar det dock inte om några ytterligare tågstopp utan att vissa tåg under tekniskt uppehåll vid befintlig plattform skall ta upp och släppa av resande. Extra tågstopp skulle det alltså bli enbart vid flyttade möten p.g.a. förseningar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •