Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ett tågs ändring av spår på station - vad triggar?

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Ett tågs ändring av spår på station - vad triggar?

Tisdag 14/8 var jag med om en intressant spårändring, som aldrig blev en spårändring.
    Plats: Stockholm central
    Tåg: 844, 16.10 till Uppsala. Tåget kommer från Hagalund.
    Spår: 3 (som det brukar vara)

Klockan 16:00 hade tåget ej kommit, ingen infartssignal lyste. Jerda ropar då att tåget är spårändrat till spår 7. Fordonsfel, misstänkte jag då. Samtidigt ändras plattformsskylt på spår 3 till "16:18 ankommande tåg från Uppsala".
    På spår 7 visste jag att det stod ett X40 (tre vagnar) som just kommit in från Uppsala. Alltså blir det långa benet före - 8 vagnar ska pressas in i tre vagnar.
    Väl inne på spår 7, annonserar plattformsskylten "16.59 Västerås". Tåget är skyltat "Ej i trafik". Dörrarna öppna och flera resenärer talar med tågmästare som uppenbarligen gav besked att tåget ej skulle till Uppsala. Samtidigt ser jag ett loktåg rulla in på spår 3 - troligen tåg 844.
    Plattformsskylt på spår 7 visar kl 16.05: "16.59 Västerås" och i liten stil därunder "Nästa avg: 16.10 Uppsala". Tåget på spår 7 skyltas nu "Västerås"
    Förvirringen är ganska stor.
    För säkerhets skull annonserar Jerda återigen spårändring till spår 7. När hon är klar med det meddelandet, annonserar Jerda direkt om spårändring - nu till spår 3.

Varför uppstår den här typen av rörighet? Om blivande tåg 844 från Hagalund verkligen hade varit inställt, borde väl SJ avgöra om ersättande tåg och samarbeta med Trafikverket om förändringen? Eller kan någon på trafikledningen besluta att göra spårändringar på eget bevåg?

Egentligen borde jag fråga SJ/Trafikverket, men jag har en känsla av att jag bara får ett "goddag-yxskaft-svar".

Någon som vet? Skulle vara kul att få reda på hur en sån här förvirring uppstår...

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ett tågs ändring av spår på station - vad triggar?

Antagligen info/TKL-personal som ändrat manuellt. Systemet bakom Järda skapar själv utrop efter vad man matar in och gör man ändringen nära avgångstid är det tyvärr omöjligt att stoppa utropen innan de skickas ut. Slår man in fel information av misstag går det alltså tyvärr inte att stoppa den och då blir det såna här kaotiska dubbla budskap. Ibland blir det en hel drös med skräputrop uppe på varandra som inte går att avbryta.

Vissa stationer har också koppling mellan manöversystemet och utropen, så att om TKL fäller tågväg till ett visst spår skickas informationen automatiskt till skyltnings- och utropssystemet. Detta bygger ju på att rätt tågnr är registrerade och det är inte alls ovanligt att nummer "hoppar fel" och då kan det också trigga utrop. Tex om man fäller tågväg till ett spår men inser att det blir fel och tar tillbaka tågvägen innan den hunnit gå in i ställverket kan Järda ändå hunnit få budskapet.

Senast redigerat av Bönan den 2018-08-14 klockan 21:27:38.
    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Alltså, ibland tycker jag ändå att SL:s konstiga och krångliga system är SÅ bra...!

Robert
    Fripassagerare

Många gånger ligger problemet hos fordonsledningen också. Jag har själv stångat mig blodig för att få köra mitt tåg när fordonsledningen bara vill ställa in. Jag har stått på avgångstid och skrikit mig hes att mitt tåg går mot Gävle trots att Jerda ropar gång på gång att mitt tåg är inställt.

Senast redigerat av Robert den 2018-08-14 klockan 22:39:53.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Många gånger ligger problemet hos fordonsledningen också. Jag har själv stångat mig blodig för att få köra mitt tåg när fordonsledningen bara vill ställa in. Jag har stått på avgångstid och skrikit mig hes att mitt tåg går mot Gävle trots att Jerda ropar gång på gång att mitt tåg är inställt.
    Nu hänger jag inte med. Hur påverkar fordonsledningens önskemål Järdas utrop?

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nu hänger jag inte med. Hur påverkar fordonsledningens önskemål Järdas utrop?
    Beslut som ändras för sent och byråkratin är för långsam och tung.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Beslut som ändras för sent och byråkratin är för långsam och tung.
    Det är inte många sekunders arbete att ändra skyltningen och Järda. Felaktigt inställda tåg kan lätt väckas till liv i Körorder och Anno igen, vilket jag antar att det var frågan om här?

Här låter det mer som att det är ett problem mellan dig och din fordonsledning om ni inte är överens om tåget ska gå eller inte, inte pga "byråkrati" någon annan stans.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Det är inte många sekunders arbete att ändra skyltningen och Järda. Felaktigt inställda tåg kan lätt väckas till liv i Körorder och Anno igen, vilket jag antar att det var frågan om här?

Här låter det mer som att det är ett problem mellan dig och din fordonsledning om ni inte är överens om tåget ska gå eller inte, inte pga "byråkrati" någon annan stans.
    Vem som inte gör vad vet jag inte men beslut att återanordna tåget togs 30-45 minuter före tågets avgång. Jag blev nästan 15 minuter sen pga att det tog sådan tid att återanordna. På avgångstid ropades det för fullt att tåget var inställt och fjärren meddelade att de inte kunde stoppa utropet då tåget ännu inte var återanordnat.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •