Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Konsten att strunta i sina resenärer...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Konsten att strunta i sina resenärer...

Jag försökte just boka en biljett med tåg 618 från Karlstad till Stockholm tisdagen den 21/8. Går inte. SJ planerar för nya tidtabeller eftersom det pågår banarbete, och biljetterna släpps när man vet mer.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är underkänt att man inte en vecka före avgång vet hur man vill göra.
    Som jag ser det finns det fyra möjliga alternativ:
    * Vi kan köra tåget utan störningar.
    * Vi kan köra tåget med förseningar.
    * Vi kan köra tåget men får sätta in buss del av vägen.
    * Vi kan inte köra tåget alls.

En vecka i förväg borde man ha ett hum om vilket man vill göra. I varje fall om det handlar om alternativ 1-3 eller alternativ 4. Det är bättre att man i ett tidigt skede säger "Vi kommer inte att köra", än att man väntar till ett sent skede och säger "Vi har ingen aning". Det senare skapar ingen som helst tilltro till järnvägen, tyvärr.

Nu är jag väl medveten om att det inte är SJ som styr banarbeten, men det är SJ som får stå där och visa upp ett velande ansikte.

Jag har precis haft kontakt med en mycket trevlig tjej på kundtjänst som beklagade att man inte kunde lämna besked om när det går att boka. Okej, det kanske inte är lätt att veta, men då borde man i varje fall kunna tala om att beslutet att ställa in helt tas vid en viss tid.

Jag kan inte tycka att SJ sköter det här annat än uselt, tyvärr. Ett svar, oavsett vilket, är bättre än ett icke-svar.

För övrigt har jag för mig att arbetet är på norska sidan, eller har jag fel där? Om det är på norska sidan och man inte har en aning om om man kommer fram till Oslo en vecka i förväg kanske det är lika bra att ställa in västgående tåg från gränsen, i så fall hade det stått ledigt för att utgöra ett östgående tåg. Bara ett gratis tips i all välmening från en trött och uppgiven...

/Bosse

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Konsten att strunta i sina resenärer...

Hur hade det hjälpt din situation om de valt att inte köra?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Nu ska vi vara snälla!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag avsåg inte på något sätt att vara sarkastisk utan det var en uppriktigt menad fråga.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag tycker väl att man är hjälpt att i tid få besked om SJ (eller annan) faktiskt tänker köra ett tåg man vill åka med och på vilket sätt det kommer att ske. Det är ju avgörande för ens planering, liksom om man eventuellt ska boka annat färdmedel. SJ uppmanar ju dessutom till och med till någorlunda tidig bokning via sitt prissättningsssystem, men samtidigt så möts man emellanåt av det som beskrivs i tråden. Vilka slutsatser ska man dra av det som resenär? Åk bil? Boka flygbiljett? Svär över j*vla SJ? Nu är det inte alltid SJ:s fel, men tyvärr är man ju som resenär inte särdeles hjälpt av det.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Just att de inte hade kört hade naturligtvis inte hjälpt mig i sak, däremot hade jag i så fall vetat att det inte var lönt att vänta med att boka. Jag sitter liksom inte i situationen att jag har möjlighet att vänta hur länge som helst med att ordna resan eftersom den skall passa in med annat både före och efter, samtidigt som jag föredrar att åka tåg och helst vill göra det.

Nu löste det sig på annat sätt, så det är inga problem. Däremot anser jag fortfarande att det är bättre med ett besked än med ”vet inte, kanske”.

/Bosse

Senast redigerat av Bosse Sibbmark den 2018-08-14 klockan 19:46:23. Anledning: Rättat ett skrivfel.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bosse Sibbmark Visa inlägg
    Jag försökte just boka en biljett med tåg 618 från Karlstad till Stockholm tisdagen den 21/8. Går inte. SJ planerar för nya tidtabeller eftersom det pågår banarbete, och biljetterna släpps när man vet mer.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är underkänt att man inte en vecka före avgång vet hur man vill göra.
    Som jag ser det finns det fyra möjliga alternativ:
    * Vi kan köra tåget utan störningar.
    * Vi kan köra tåget med förseningar.
    * Vi kan köra tåget men får sätta in buss del av vägen.
    * Vi kan inte köra tåget alls.

En vecka i förväg borde man ha ett hum om vilket man vill göra. I varje fall om det handlar om alternativ 1-3 eller alternativ 4. Det är bättre att man i ett tidigt skede säger "Vi kommer inte att köra", än att man väntar till ett sent skede och säger "Vi har ingen aning". Det senare skapar ingen som helst tilltro till järnvägen, tyvärr.

Nu är jag väl medveten om att det inte är SJ som styr banarbeten, men det är SJ som får stå där och visa upp ett velande ansikte.

Jag har precis haft kontakt med en mycket trevlig tjej på kundtjänst som beklagade att man inte kunde lämna besked om när det går att boka. Okej, det kanske inte är lätt att veta, men då borde man i varje fall kunna tala om att beslutet att ställa in helt tas vid en viss tid.

Jag kan inte tycka att SJ sköter det här annat än uselt, tyvärr. Ett svar, oavsett vilket, är bättre än ett icke-svar.

För övrigt har jag för mig att arbetet är på norska sidan, eller har jag fel där? Om det är på norska sidan och man inte har en aning om om man kommer fram till Oslo en vecka i förväg kanske det är lika bra att ställa in västgående tåg från gränsen, i så fall hade det stått ledigt för att utgöra ett östgående tåg. Bara ett gratis tips i all välmening från en trött och uppgiven...

/Bosse
    Ruten for tog 618 ligger inne i daglig graf på norsk side den 21. August. Følger i hovedsak ruten til tog 646 som i grafen er merket som innstilt.

Så manglende tilgjengelighet på billetter kan neppe klandres Bane NOR

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •