Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Genua Italien: Viadukt rasat över järnväg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Genua Italien: Viadukt rasat över järnväg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Genua Italien: Viadukt rasat över järnväg

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Ser ut som att den tredje pylonen helt har rasat samman - SR.se bild 1

Senast redigerat av Ville den 2018-08-14 klockan 14:49:18.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mycket betong och lite armeringsjärn ?

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Mycket betong och lite armeringsjärn ?
    Dåligt underhåll verkar vara anledningen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Dåligt underhåll verkar vara anledningen.
    Enligt annan uppgift en från början dålig konstruktion och obesvarade frågor om underhållet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Enligt annan uppgift en från början dålig konstruktion och obesvarade frågor om underhållet.
    Eftersom bron höll i 50 år är det kanske en förhastad slutsats att det var en "från början dålig konstruktion"?

Men vid sidan av den sedvanliga expertutredning som alltid sker i expressfart på Postvagnen får vi säkert veta svaret bara vi har tålamod att vänta...

vänligen
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Eftersom bron höll i 50 år är det kanske en förhastad slutsats att det var en "från början dålig konstruktion"?

Men vid sidan av den sedvanliga expertutredning som alltid sker i expressfart på Postvagnen får vi säkert veta svaret bara vi har tålamod att vänta...
    Det har tydligen funnits de som redan från början ifrågasatte konstruktionen. Och i så fall finns det ju en gräns för vad man åstadkomma med underhåll. Vilket var vad jag ville säga med min kommentar. Vad som är den verkliga orsaken har jag ingen aning eller uppfattning om.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Betong är inte evig, den åldras. Den kan börja vittra inifrån, vatten kan tränga in och få armeringsjärnet att rosta. Detta minskar givetvis bärigheten plus att rosten kan spränga betongen. Nedbrytningen kan påskyndas genom felaktiga byggmetoder, sk byggfusk.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

vänligen
    Thomas K Ohlsson
    Som slutsats vore det väl förhastat men nu var det ju ingen slutsats utan snarare ett omdöme. Och som sådant är det korrekt. Artikeln om Ponte Morandi på Wikipedia är ingen munter läsning. Konstruktionen har varit ifrågasatt från början. Underhållet har varit omfattande från start, bland annat behövde körbanornas lutning ofta korrigeras, först på 80-talet fick man bron att förbli helt plan som den skulle vara. Bron har också måst förstärkas rejält. "Kablarna" som bron hänger/hängde i var av förspänd betong. De har senare förstärkts med riktiga stålkablar. Finns bilder på nätet av brons undersida där betongen ser ut som ett lapptäcke efter alla spricklagningar.

Framförallt underhållskostnaderna som bristerna har medfört har fått bron att utnämnas till ett ingenjörstekniskt misslyckande.

Hur järnvägen påverkas framgår av Open Street Map, som f ö uppdaterade kartbilden förvånansvärt snabbt, den nedrasade brodelen var borta från kartan i morse.

Senast redigerat av IB den 2018-08-15 klockan 13:03:58.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja det var ingen munter läsning..... Tänk om ändå ingenjörer och designers kunde använda sig av beprövade metoder vid så viktiga konstruktioner och de som ska besluta vågar ifrågasätta utan att vara rädda för att bli betraktade som nollor!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ja det var ingen munter läsning..... Tänk om ändå ingenjörer och designers kunde använda sig av beprövade metoder vid så viktiga konstruktioner och de som ska besluta vågar ifrågasätta utan att vara rädda för att bli betraktade som nollor!
    Jag föreslår att Postvagnens alla experter i fortsättning blir obligatorisk remissinstans när det gäller brokonstruktioner!
    (Och för säkerhets skull bör alla broar utformas som Ponte Vecchio, den har trots allt stått där ganska länge...)

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag föreslår att Postvagnens alla experter i fortsättning blir obligatorisk remissinstans när det gäller brokonstruktioner!
    (Och för säkerhets skull bör alla broar utformas som Ponte Vecchio, den har trots allt stått där ganska länge...)

/TKO
    Det finns ännu äldre stenvalvbroar som står kvar från romartiden. Glöm inte heller alla stenakvedukter från samma tid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/TKO
    Det där är ju bara löjligt. Just den här bron var verkligen ifrågasatt.

Jag har kört bil i Italien en hel del de senaste åren. Där finns en inihelvete massa broar, milt sagt. De allra flesta vägbroar jag kört på eller överhuvudtaget sett är av betong. Järnvägen går också oftast på betongbroar även om det även finns stålkonstruktioner här och var. Men t ex höghastighetsbanan mellan Milano och Bologna sveper över stora delar av nejden i ett bastant betongtråg på likaså bastanta pelare.

Så nog kan de, italienarna. Det tror jag ingen ifrågasätter. I vart fall ingen som varit där och sett. Men som sagt, den här bron har verkligen varit ifrågasatt. Av ingenjörer, italienska ingenjörer. Man borde få kunna påpeka detta - med källa dessutom - utan att bli utsatt för sånt här irrelevant raljerande. Basta!

Senast redigerat av IB den 2018-08-15 klockan 14:47:43.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Det där är ju bara löjligt. Just den här bron var verkligen ifrågasatt.

Jag har kört bil i Italien en hel del de senaste åren. Där finns en inihelvete massa broar, milt sagt. De allra flesta vägbroar jag kört på eller överhuvudtaget sett är av betong. Järnvägen går också oftast på betongbroar även om det även finns stålkonstruktioner här och var. Men t ex höghastighetsbanan mellan Milano och Bologna sveper över stora delar av nejden i ett bastant betongtråg på likaså bastanta pelare.

Så nog kan de, italienarna. Det tror jag ingen ifrågasätter. I vart fall ingen som varit där och sett. Men som sagt, den här bron har verkligen varit ifrågasatt. Av ingenjörer, italienska ingenjörer. Man borde få kunna påpeka detta - med källa dessutom - utan att bli utsatt för sånt här irrelevant raljerande. Basta!
    Jag försöker bara påpeka att ingen idag vet orsaken till broraset. Det finns teorier, dessa kommer säkert att prövas i lämplig ordning. Men bara för att man kört bil på autostradan och kan läsa i wikipedia betyder det inte att man är expert på broutformning. Tyvärr präglas internetforum som detta av en otålighet att invänta fakta från de som faktiskt vet - istället blir alla självutnämnda experter. Om mitt förhållningssätt kallas raljerande så får jag stå ut med det - jag inser att jag inte kan och vet allting, en egenskap jag tror fler skulle tillägna sej...

vänligen
    Thomas K Ohlsson
    (som aldrig kört bil i Italien men åkt några hundra tusen kilometer tåg)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var ju från Wikipedia med sina källor som vi läst synpunkterna om bron! Inte egna spekulationer!

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

/TKO
    Så onödigt skrivet! Vi är experter på mer än broar! Typ allt skulle jag vilja säga!

//Ossian K Olsson som åkte under den raserade bron förra måndagen!

Senast redigerat av Herrolsson den 2018-08-15 klockan 17:51:18.
    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag försöker bara påpeka att ingen idag vet orsaken till broraset. Det finns teorier, dessa kommer säkert att prövas i lämplig ordning. Men bara för att man kört bil på autostradan och kan läsa i wikipedia betyder det inte att man är expert på broutformning. Tyvärr präglas internetforum som detta av en otålighet att invänta fakta från de som faktiskt vet - istället blir alla självutnämnda experter. Om mitt förhållningssätt kallas raljerande så får jag stå ut med det - jag inser att jag inte kan och vet allting, en egenskap jag tror fler skulle tillägna sej...
    vänligen
    Thomas K Ohlsson
    Men det här är faktiskt ett diskussionsforum, öppet för snack och spekulationer. Det behöver inte vara den exakta sanningen fasrställd av en kommission efter 5års utredning. Huvudsaken är att det framgår av inlägget att det är en hypotes , antagande och inte gör anspråk på att vara en absolut sanning.
    Alltså jag tror att bron var felkonstruerad och jag får det till att vissa fakta i händelseförloppet stärker den hypotesen...
    Sen handlar det ju också om svår tragik och vi kan ju ägna lite empati åt offren.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

vänligen
    Thomas K Ohlsson
    Jag hörde en expert på radion, han påpekade noggrant att det kommer att ta lång tid att få svaret, en så stor utredning kan ta 10 år. Men de närmaste gissningarna var för låg styvhet pga sprickbildning eller utmattning i spännbetongkonstruktionerna. Detta då utifrån kända problem i brons historia.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg

Hur järnvägen påverkas framgår av Open Street Map, som f ö uppdaterade kartbilden förvånansvärt snabbt, den nedrasade brodelen var borta från kartan i morse.

Verkar då som den östra linjen upp mot Torino är avbruten men man kan komma fram västra parallella linjen via tunnel från Genova Piazza Principe och så en bro över östra linjen vid Genova Rivarolo alldeles norr om den raserade bron över linjen. Frågan är när kan öppna den linjen igen. Såväl godståg som persontåg lär påverkas kraftigt så länge spåren där är blockerade!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Verkar då som den östra linjen upp mot Torino är avbruten men man kan komma fram västra parallella linjen via tunnel från Genova Piazza Principe och så en bro över östra linjen vid Genova Rivarolo alldeles norr om den raserade bron över linjen. Frågan är när kan öppna den linjen igen. Såväl godståg som persontåg lär påverkas kraftigt så länge spåren där är blockerade!
    Nej, om man zoomar in, eller ännu bättre använder openrailwaymap.org istället, så ser man att det finns en enkelspårig anslutning mellan nämnda tunnel och den östra linjen. Men förstås är det troligtvis störningar likväl.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •