Som rubriken säger: Det tycks inte heta bara Hyllie längre, utan Malmö Hyllie. Rapporteras från Pågatåget 1535 mot Ystad.
Men Malmö Triangeln heter det inte.
Får jag be om förklaring.
Som rubriken säger: Det tycks inte heta bara Hyllie längre, utan Malmö Hyllie. Rapporteras från Pågatåget 1535 mot Ystad.
Men Malmö Triangeln heter det inte.
Får jag be om förklaring.
Vad jag begriper är det fastställda trafikplatsnamnet Hyllie kort och gott. Det är också den namnformen som används i graf, linjebok m m.
Däremot har även jag reflekterat över benämningen "Malmö Hyllie", men även i Skånetrafikens biljettautomater heter det fortfarande Hyllie.
Hyllie och Triangeln (utan prefixet Malmö) är egentligen rätt bra. Tidigare när de ropade ut till exempel "Malmö Hyllie" på öresundståget från Köpenhamn var det inte ovanligt att man såg folk (framför allt från andra länder) som var osäkra om de skulle gå av eller ej. Jag har å andra sidan behövt hjälpa folk med biljettköp på Kastrup då de inte hittade Hyllie i automaten (man skall välja Malmö), eller varit nära att köpa biljett till Hyllinge i stället.
Precis. Inget talar för att ombordpersonal skulle vara mer insatt i namngivningen av stationer än någon annan.
Hyllie - frågan känns fortfarande oklar. Jag ser fram emot att någon som verkligen vet hör av sig. Tills dess tillåter jag mig att gissa på missriktad tydlighetsiver hos någon i Skånetrafiken.
Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-08-14 klockan 19:57:01.
Lite vid sidan kanske, men något att jämföra med. Jag befinner mig just nu i Wrocław och åker spårvagn för fullt. Om man fyllt 70 åker man nämligen gratis. Men när jag kollade taxebestämmelserna såg jag något om att en viss biljetttyp gällde på förortstågen bara till de stationer som har Wrocław i namnet.
Citat från www.wroclaw.pl:
"There are 19 stations in Wroclaw:
Wrocław Główny, Wrocław Brochów, Wrocław Zachodni, Wrocław Muchobór, Wrocław Nowy Dwór, Wrocław Żerniki, Wrocław Leśnica, Wrocław Kuźniki, Wrocław Stadion, Wrocław Pracze, Wrocław Mikołajów, Wrocław Popowice, Wrocław Osobowice, Wrocław Świniary, Wrocław Nadodrze, Wrocław Sołtysowice, Wrocław Psie Pole, Wrocław Zakrzów and Wrocław Pawłowice."
Senast redigerat av Jan Långström den 2018-08-14 klockan 20:33:44.
https://www.skanetrafiken.se/sa-rese...illganglighet/Ljud och hållplatsutrop
Alla Pågatåg är utrustade med ljudfyrar i dörrarna så att du ska höra när dörrarna öppnas och stängs, samt hörselslinga och audiovisuellt utrop. Detta innebär att det finns automatiskt hållplatsutrop samt en inre skylt med information om nästa hållplats.
Verkar vara Skånetrafiken som ligger bakom utropen.
Har du bråttom får du ringa eller använda chatten. Min erfarenhet av att kommunicera med Skånetrafiken är att antingen hanteras det skyndsamt och man får ett bra och relevant svar eller så läggs det på hög och man får något föga hjälpdamt icke-svar efter mågra veckor.
Känns som de har någon som sitter och sorterar inkommande grejor som viktiga eller oviktiga.
Senast redigerat av Mattias C den 2018-08-16 klockan 11:20:39.
Nu har svaret kommit: "Stationen heter Hyllie men ibland förstärks med det stadens namn vid sökning eller utrop för att förtydliga läget på hållplats/station."
På detta svarade jag (på nytt via Skånetrafikens formulär, det finns ingen mail-adress till dem) att förtydligandet är konsekvent i Pågatågen och enbart förvirrande, vid biljettköp hittar man inte stationen under M. Återstår att se om de har något svar på det.
Nytt svar igår: "Tack för att du har kontaktat oss. Du har skrivit att du inte hittar Hyllie station under M när du ska boka biljett. Var är det då du söker? Appen, reseplaneraren eller hemsidan?"
Nu gick det att besvara mailet, vilket jag gjorde med följande: Jag brukar köpa biljett i automaten på stationen, där finns inget Hyllie under M.
Vilket redan idag fick svaret: "Tack för din återkoppling. Det stämmer att det inte heter Malmö Hyllie i automaterna. Antingen hittar det under Hyllie eller Malmö Hyllie. Men det vet du ju redan nu :)"