Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Malmö Hyllie

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Malmö Hyllie

Som rubriken säger: Det tycks inte heta bara Hyllie längre, utan Malmö Hyllie. Rapporteras från Pågatåget 1535 mot Ystad.

Men Malmö Triangeln heter det inte.

Får jag be om förklaring.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Sv: Malmö Hyllie

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Som rubriken säger: Det tycks inte heta bara Hyllie längre, utan Malmö Hyllie. Rapporteras från Pågatåget 1535 mot Ystad.

Malmö Hyllie är en stadsdel. Triangeln är en öppen plats där tre olika områden möts. Varför frågade du inte ombordpersonalen?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Vad jag begriper är det fastställda trafikplatsnamnet Hyllie kort och gott. Det är också den namnformen som används i graf, linjebok m m.

Däremot har även jag reflekterat över benämningen "Malmö Hyllie", men även i Skånetrafikens biljettautomater heter det fortfarande Hyllie.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hyllie och Triangeln (utan prefixet Malmö) är egentligen rätt bra. Tidigare när de ropade ut till exempel "Malmö Hyllie" på öresundståget från Köpenhamn var det inte ovanligt att man såg folk (framför allt från andra länder) som var osäkra om de skulle gå av eller ej. Jag har å andra sidan behövt hjälpa folk med biljettköp på Kastrup då de inte hittade Hyllie i automaten (man skall välja Malmö), eller varit nära att köpa biljett till Hyllinge i stället.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vad jag begriper är det fastställda trafikplatsnamnet Hyllie kort och gott. Det är också den namnformen som används i graf, linjebok m m.

Däremot har även jag reflekterat över benämningen "Malmö Hyllie", men även i Skånetrafikens biljettautomater heter det fortfarande Hyllie.
    När Hyllie var nyöppnat så skyltade plattformarna för tåg söderut med Hyllie som slutstation:
    Malmö Malmö Hyllie
    Kävlinge Lund

Det ändrade de på ganska snabbt.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    När Hyllie var nyöppnat så skyltade plattformarna för tåg söderut med Hyllie som slutstation:
    Malmö Malmö Hyllie
    Kävlinge Lund

Det ändrade de på ganska snabbt.
    Men lärde sig ingen något av den station i en annan kommun än Stockholm som kallades Stockholm syd?

Senast redigerat av Jan L den 2018-08-14 klockan 16:28:24.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av DeLuxe Visa inlägg
    Malmö Hyllie är en stadsdel. Triangeln är en öppen plats där tre olika områden möts. Varför frågade du inte ombordpersonalen?
    För att ombordpersonalen inte vet, kanske?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Precis. Inget talar för att ombordpersonal skulle vara mer insatt i namngivningen av stationer än någon annan.

Hyllie - frågan känns fortfarande oklar. Jag ser fram emot att någon som verkligen vet hör av sig. Tills dess tillåter jag mig att gissa på missriktad tydlighetsiver hos någon i Skånetrafiken.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-08-14 klockan 19:57:01.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tills dess tillåter jag mig att gissa på missriktad tydlighetsiver hos någon i Skånetrafiken.
    Skulle kunna vara. Busshållplatser som trafikeras av regionbussar (dvs bussar som inte håller sig i en stad) innehåller i regel stadsnamnet. I vissa fall är det j6 helt nödvändigt då tex Drottninggatan och Rådhustorget finns i flera städer.

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Lite vid sidan kanske, men något att jämföra med. Jag befinner mig just nu i Wrocław och åker spårvagn för fullt. Om man fyllt 70 åker man nämligen gratis. Men när jag kollade taxebestämmelserna såg jag något om att en viss biljetttyp gällde på förortstågen bara till de stationer som har Wrocław i namnet.

Citat från www.wroclaw.pl:

"There are 19 stations in Wroclaw:

Wrocław Główny, Wrocław Brochów, Wrocław Zachodni, Wrocław Muchobór, Wrocław Nowy Dwór, Wrocław Żerniki, Wrocław Leśnica, Wrocław Kuźniki, Wrocław Stadion, Wrocław Pracze, Wrocław Mikołajów, Wrocław Popowice, Wrocław Osobowice, Wrocław Świniary, Wrocław Nadodrze, Wrocław Sołtysowice, Wrocław Psie Pole, Wrocław Zakrzów and Wrocław Pawłowice."

Senast redigerat av Jan Långström den 2018-08-14 klockan 20:33:44.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Det svaret har man väl först efter man frågat?

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Precis. Inget talar för att ombordpersonal skulle vara mer insatt i namngivningen av stationer än någon annan.

Hyllie - frågan känns fortfarande oklar. Jag ser fram emot att någon som verkligen vet hör av sig. Tills dess tillåter jag mig att gissa på missriktad tydlighetsiver hos någon i Skånetrafiken.
    Det är väl inte Skånetrafiken som lägger in eventuella utrop ombord på Arrivas tåg?

Medlem
    mar 2018

Det är väl inte Skånetrafiken som lägger in eventuella utrop ombord på Arrivas tåg?
    Kanske inte, men Arriva är sannolikt inte fria att kalla järnvägsstationerna vad de vill inom sitt entreprenadområde.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-08-15 klockan 16:26:07.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är väl"alltid"huvudmannen för trafiken som bestämmer vad utropen ska innehålla,annars
    skulle det vara mycket märkligt(förrutom givetvis t ex SJs egentrafik)/Ulf

Passagerare Plastmackans avatar
    Medlem
    feb 2018

Ljud och hållplatsutrop
    Alla Pågatåg är utrustade med ljudfyrar i dörrarna så att du ska höra när dörrarna öppnas och stängs, samt hörselslinga och audiovisuellt utrop. Detta innebär att det finns automatiskt hållplatsutrop samt en inre skylt med information om nästa hållplats.
    https://www.skanetrafiken.se/sa-rese...illganglighet/

Verkar vara Skånetrafiken som ligger bakom utropen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Plastmackan Visa inlägg
    https://www.skanetrafiken.se/sa-rese...illganglighet/

Verkar vara Skånetrafiken som ligger bakom utropen.
    Är det så är det ju märkligt att Skånetrafiken i utropen kallar stationen "Malmö Hyllie" och i biljettautomaterna "Hyllie". Jag har för övrigt redan skrivit till dem med frågan om vad stationen heter, det angavs att svaret kan dröja två veckor.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Är det så är det ju märkligt att Skånetrafiken i utropen kallar stationen "Malmö Hyllie" och i biljettautomaterna "Hyllie". Jag har för övrigt redan skrivit till dem med frågan om vad stationen heter, det angavs att svaret kan dröja två veckor.
    Har du bråttom får du ringa eller använda chatten. Min erfarenhet av att kommunicera med Skånetrafiken är att antingen hanteras det skyndsamt och man får ett bra och relevant svar eller så läggs det på hög och man får något föga hjälpdamt icke-svar efter mågra veckor.
    Känns som de har någon som sitter och sorterar inkommande grejor som viktiga eller oviktiga.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-08-16 klockan 11:20:39.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Har du bråttom får du ringa eller använda chatten. Min erfarenhet av att kommunicera med Skånetrafiken är att antingen hanteras det skyndsamt och man får ett bra och relevant svar eller så läggs det på hög och man får något föga hjälpdamt icke-svar efter mågra veckor.
    Känns som de har någon som sitter och sorterar inkommande grejor som viktiga eller oviktiga.
    Jag tycker inte att jag har bråttom så jag ger dem chansen att ge ett genomtänkt svar, men är det intetsägande kan jag nog tänka mig att chatta.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nu har svaret kommit: "Stationen heter Hyllie men ibland förstärks med det stadens namn vid sökning eller utrop för att förtydliga läget på hållplats/station."

På detta svarade jag (på nytt via Skånetrafikens formulär, det finns ingen mail-adress till dem) att förtydligandet är konsekvent i Pågatågen och enbart förvirrande, vid biljettköp hittar man inte stationen under M. Återstår att se om de har något svar på det.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nu har svaret kommit: "Stationen heter Hyllie men ibland förstärks med det stadens namn vid sökning eller utrop för att förtydliga läget på hållplats/station."

På detta svarade jag (på nytt via Skånetrafikens formulär, det finns ingen mail-adress till dem) att förtydligandet är konsekvent i Pågatågen och enbart förvirrande, vid biljettköp hittar man inte stationen under M. Återstår att se om de har något svar på det.
    Nytt svar igår: "Tack för att du har kontaktat oss. Du har skrivit att du inte hittar Hyllie station under M när du ska boka biljett. Var är det då du söker? Appen, reseplaneraren eller hemsidan?"

Nu gick det att besvara mailet, vilket jag gjorde med följande: Jag brukar köpa biljett i automaten på stationen, där finns inget Hyllie under M.

Vilket redan idag fick svaret: "Tack för din återkoppling. Det stämmer att det inte heter Malmö Hyllie i automaterna. Antingen hittar det under Hyllie eller Malmö Hyllie. Men det vet du ju redan nu :)"

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •