Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Vårfärd efter Malmbanan Maj 2016.

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    113

    Vårfärd efter Malmbanan Maj 2016.

    En vårkväll då snön tinat bort i Maj 2016 begav jag mig ovanför Boden efter Malmbanan.
    Det var en hel del trafik och många spännande tåg.
    I Gullträsk var det ombygnad av bangården med förlängning och allmän upprustning. Arbetet stort stilla men det var en del maskiner där.
    Dock var den södra delen av bangården lika som den gamla men i den övre delen hade man gjort en del schaktjobb.
    Många av bilderna är lite av historia eftersom det har bytts tågoperatörer på flera av tågen.



    Ett Schenkertåg i Ljuså.



    Så kom LKAB:s Oljetåget som då drogs av GC.



    Ett lock till Cementvagn.



    Malmtåg norr om Gransjö.



    Sandträsk.



    Vägen upp mot Lakaträsk.



    Mellan Sandträsk och Gullträsk.



    I Sandträsk kom ett tomt Oljetåg.



    Men av döma av vagnarna så är mesta delen Cement, Bentonit och Kalk i detta LKAB tåg.



    Gullträsk.



    Så såg det ut 2016 och i dag är stationen i Både Gullträsk och Gransjö så då byggdes om helt klara.




    Gullit Va :)




    Tåget från Skelleftehamn till Aitik.



    Ett tomt Malmtåg.



    Med Sydafrikavagnar.



    Vägen från Boden upp till Lakatraäsk är delvis belagt med asfalt och här är det nära på bli översvämning av allt smälltvatten

    Senast redigerat av Mikael Lundberg den 2018-08-14 klockan 04:58:25.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •