Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Två snart uttjänta broar

Passagerare Roy Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Två snart uttjänta broar

Lidingöbron den 13 februari...

...och Göta älvbron den 25 juli. Två gamla trotjänare till broar som snart blir blott ett minne.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Två snart uttjänta broar

Stiliga bilder! Speciellt den andra med inte så lite domedagsstämning. Solnedgång över trubblad bro, typ...

(Lidingöbron vinner dock trubbelkampanjen i mitt hjärta! Hur många gånger har man inte hört hjulringarnas klagosång vid gången genom kurvan på brogrenen följt av det märkliga skrammel-suset över bron! Och detta från Ropsten, Värtahamnen, Lilla skuggan, ja till och med vid Konsthallen kunde det höras ibland under riktigt gnistrande vinterkvällar!)

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Wow! Magiska bilder. :)
    Så... en lite mer teknisk fråga. Vad innebär S-tavlan mitt ute på bron på den första bilden? I min TTJ-värld betyder den tågfärdvägens slutpunkt på en bevakad driftplats, stopp, finito tills nytt körtillstånd är erhållet. Men det verkar väldigt otroligt att alla spårvagnar skulle behöva stanna just där.

Passagerare Roy Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Wow! Magiska bilder. :)
    Så... en lite mer teknisk fråga. Vad innebär S-tavlan mitt ute på bron på den första bilden? I min TTJ-värld betyder den tågfärdvägens slutpunkt på en bevakad driftplats, stopp, finito tills nytt körtillstånd är erhållet. Men det verkar väldigt otroligt att alla spårvagnar skulle behöva stanna just där.
    Tackar! Ja, i vår TRI-värld anger slutpunktsmärket den plats där tåg senast skall stannas om huvudsignal eller kollektivtrafiksignal visar stopp, och tåget inte får framföras till signalen. Signalen den gäller för syns lysa grönt, så då är det bara att passera.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Roy Mårtensson Visa inlägg
    Tackar! Ja, i vår TRI-värld anger slutpunktsmärket den plats där tåg senast skall stannas om huvudsignal eller kollektivtrafiksignal visar stopp, och tåget inte får framföras till signalen. Signalen den gäller för syns lysa grönt, så då är det bara att passera.
    Aha, då förstår jag. Motsvarande vägtrafikens "Stopp Signal"-märke. :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ska man vara petig så gäller S-märket på bilden för en tidigare signal som är skymd bakom vagnen, signalsträckorna är korta här

Senast redigerat av JDS den 2018-08-14 klockan 06:23:14.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har för mig att jag 1966 åkte den bruna från Humlegården hela vägen över Lidingöbron till Sturevägen(?) när jag hade mitt första jobb.
    Eller minns jag fel? Jag menar att banan på den tiden gick ända in mot Stureplan.

Senast redigerat av OlleThåström den 2018-08-14 klockan 09:55:23.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av OlleThåström Visa inlägg
    Jag har för mig att jag 1966 åkte den bruna från Humlegården hela vägen över Lidingöbron till Sturevägen(?) när jag hade mitt första jobb.
    Eller minns jag fel? Jag menar att banan på den tiden gick ända in mot Stureplan.
    Jo, båda linjerna 20 och 21 gick till/från Humlegårdsgatan (nära Stureplan). Och det var linje 20 som gick till Kyrkviken via bl a hpl Sturevägen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jo, båda linjerna 20 och 21 gick till/från Humlegårdsgatan (nära Stureplan). Och det var linje 20 som gick till Kyrkviken via bl a hpl Sturevägen.
    Jag antar att det som avses är Dalängen som låg vid Sturevägens norra slut.

Om jag kommer ihåg rätt så var det följande stationer/hållplatser längs Norra Lidingöbanan:

Kyrkviken
    Kvarnen
    Hersbyholm
    Vasaplatsen (tidigare Vasavägen)
    Norevägen
    Dalängen
    Källbonäs
    Islinge
    Brogrenen
    Ropsten

Fram högertrafikomläggningen även:

Kolargatan
    Jägmästargatan
    Tegeluddsvägen/Kungliga Tennishallen
    Erik Dahlbergsgatan
    Kavalleriregementet
    Östermalms IP
    Valhallavägen
    Karlavägen
    Linnégatan
    Humlegårdsgatan

Hållplatserna inom Stockholm var gemensamma med Södra Lidingöbanan och SS linje 10 även om Lidingöbanorna vid färd mot Humlegårdsgatan hade eget hållplatsläge vid Ropsten jämfört med SS linje 10 som medgav byte från Lidingötåg tvärs över plattform till linje 10, vilket var bekvämt om man skulle längre än till Humlegårdsgatan, t ex till Normalmstorg, Kungsträdgården, Gamla stan eller Södermalm.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

"Vasaplatsen"är ett nypåfunnet namn som kom att användas efter att nya centrumet blev klart efter spårvägens nedläggning
    och har aldrig existerat som namn vid denna(eller som busshållplats)/Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    "Vasaplatsen"är ett nypåfunnet namn som kom att användas efter att nya centrumet blev klart efter spårvägens nedläggning
    och har aldrig existerat som namn vid denna(eller som busshållplats)/Ulf
    Fullt så nytt är inte namnet Vasaplatsen utan användes långt tidigare. Jag bytte mellan tåg och buss för daglig pendling till skola vid Vasaplatsen mellan 1967 och 1973. Om bytet skett redan i början eller skedde senare under dessa år skall jag låta vara osagt. Lidingö Centrum är klart yngre - invigt 1995.

Idag heter den busshållplats som är på nästan samma plats Lejonvägen och som används av bl a linjerna 204, 211 och 212, vilka kan ses som efterträdare till Norra Lidingöbanan då de fram till denna hållplats kör på vägar som väldigt nära följer den tidigare banan.

Senast redigerat av Western Pacific den 2018-08-14 klockan 21:19:31.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Western Pacific Visa inlägg
    Fullt så nytt är inte namnet Vasaplatsen utan användes långt tidigare. Jag bytte mellan tåg och buss för daglig pendling till skola vid Vasaplatsen mellan 1967 och 1973. Om bytet skett redan i början eller skedde senare under dessa år skall jag låta vara osagt. Lidingö Centrum är klart yngre - invigt 1995.
    Men det stod ju VASAVÄGEN på stationshuset ända in på 90-talet. Sen hette hållplatsen Vasaplatsen på bussarna iaf på 70-talet men på tåget hette den väl ändå Vasavägen?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Men det stod ju VASAVÄGEN på stationshuset ända in på 90-talet. Sen hette hållplatsen Vasaplatsen på bussarna iaf på 70-talet men på tåget hette den väl ändå Vasavägen?
    Enl tidtabellen 1969 hette båda"Vasavägen",men i tidtabellen från 71-08-21 när tåget var nedlagt hette den"Vasaplatsen".../Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •