Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: En halvtimme på Hamnbanan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En halvtimme på Hamnbanan

Slösade bort lite tid idag. Det bästa med dubbelspårsbygget är att en massa skymmande träd försvunnit. Dessa bilder hade inte kunnat fotas innan bygget, det har blivit en fin fotoplats här.

T44 315 kommer rullande utifrån Skandiahamnen på det nya spåret och passerar Hökebangården där lite arbete pågår.

Uppifrån.

Bakifrån.

En tjej kommer sparkande sig fram på gång-och cykelbanan. Ser ut att vara ganska jobbigt.

315 har vänt och rullar ner mot Skarvikshamnen.

7-8 minuter senare kommer 315 tillbaka, kör upp till Pölsebo och vänder igen och kommer tillbaka på det gamla spåret. Normalt brukar det ha ett gäng bensin och oljelastade vagnar med sig men de kanske inte var klara med lastningen?

Färden gick nu in på Hökebangården och ett par lastade gastankvagnar. På de andra spåren pågick något arbete, en traktorgrävare och några gubbs skymtar.

Gasvagnarna är påhängda.

Därefter backas allt ner mot Skarvikshamnen. Jag hade dock inte tid att vänta på återgången.

Rd2 1098 passerar med 5540. Färden slutade visst i Eskilstuna.

En ovanlig? signal. Lampan lyser när dvärgen i bakgrunden visar kör. Dvärgen är flyttad hitåt och har fått huvet på skaft men lampan är gammal. Den fungerar väl som en försignal för dvärgen så att man inte riskerar att få stanna i uppförsbacken. Skylten är dock ny. Vad betyder R? Repetering?

Den långhalsade dvärgen. Undrar lite över pilen. Visst, den pekar på det aktuella spåret men någon risk för förväxling finns nog inte. Nästa spår ligger 10-15 meter bort.

Sista tjejen för idag. Med näsan i smartfånen.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: En halvtimme på Hamnbanan

Fina tågbilder, men vad fyller de inzoomade bilderna på tjejerna för syfte i reportaget? Gått och blivit gubbsjuk?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Pilen vid dvärgsignalen betyder att den gäller spåret till vänster. Normalt ska ju signalen placeras till vänster om spåret som avses! Och vad gäller tjejerna så är det bara trevligt med lite kvinnlig fägring bland alla sterila spår!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Pilen vid dvärgsignalen betyder att den gäller spåret till vänster. Normalt ska ju signalen placeras till vänster om spåret som avses! Och vad gäller tjejerna så är det bara trevligt med lite kvinnlig fägring bland alla sterila spår!
    Jo, men det känns lite övertydligt eftersom det inte finns något annat alternativ.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Fina tågbilder, men vad fyller de inzoomade bilderna på tjejerna för syfte i reportaget? Gått och blivit gubbsjuk?
    Ja, det är rejält creepy faktiskt. Smygfota unga kvinnor/tjejer på avstånd. Inte okej.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Slösade bort lite tid idag. Det bästa med dubbelspårsbygget är att en massa skymmande träd försvunnit. Dessa bilder hade inte kunnat fotas innan bygget, det har blivit en fin fotoplats här.

En sådan har jag haft med mig på flera resor. Även flyg men då får man packa den i bagaget. Det kan vara trevligt att ha för att lättare ta sig fram på plats. Men det är lite jobbigt och svettigt om det är mer än 2 km.
    Fördelen är alltså att man kan ta med den på tåg etc utan problem, kan t.ex. förvaras under sätet. Cykel vore trevligt att ha på plats men har stora svårigheter att få med sig. Jag hade en stor ryggsäck som bagage så jag kunde åka med sparkbrädan med bagage med.

Jag var nyligen i Tromsö, Norge. Flyg dit, buss och tåg hem (buss till Narvik med två hotellnätter, spenderade sen en dag i Narvik och Abisko, sen buss till Fauske och tåg till Mosjöen, hotell där och sen tåg till Oslo och buss till Göteborg. I Trondheim tog jag en liten rundtur med brädan och restaurangbesök under den dryga timmen mellan tågen).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ingen som kan svara på vad R betyder på R803?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    En sådan har jag haft med mig på flera resor. Även flyg men då får man packa den i bagaget. Det kan vara trevligt att ha för att lättare ta sig fram på plats. Men det är lite jobbigt och svettigt om det är mer än 2 km.
    Fördelen är alltså att man kan ta med den på tåg etc utan problem, kan t.ex. förvaras under sätet. Cykel vore trevligt att ha på plats men har stora svårigheter att få med sig. Jag hade en stor ryggsäck som bagage så jag kunde åka med sparkbrädan med bagage med.

Jag var nyligen i Tromsö, Norge. Flyg dit, buss och tåg hem (buss till Narvik med två hotellnätter, spenderade sen en dag i Narvik och Abisko, sen buss till Fauske och tåg till Mosjöen, hotell där och sen tåg till Oslo och buss till Göteborg. I Trondheim tog jag en liten rundtur med brädan och restaurangbesök under den dryga timmen mellan tågen).
    Med fyra a' fem gånger så stora hjul skulle det gå mycket lättare.

Dessutom, absolut inget fel att visa bilder på damer.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sparar den här tråden som exempel på hur sjukt sexistiskt den här hobbyn är till nästa gång någon tycker det är konstigt att järnvägshobbyn är utrotningshotad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns en del som inte har mycket vettigt att fundera på.... På vilket sätt blir bilder på 2 helt normala tjejer fullt påklädda som råkar röra sig på gångbanor i närheten av spårområde och därmed fångas av våran duktige fotograf "sexistiska"?? Är det då ens möjligt att fotografera och visa bilder på kvinnor utan att bli anklagad för att vara sexistisk?

Senast redigerat av Henke den 2018-08-15 klockan 09:16:57.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ingen som kan svara på vad R betyder på R803?
    R som i repetersignal

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bjarnulf Visa inlägg
    R som i repetersignal
    Tack, då gissade jag rätt.

En ovanlig? signal. Lampan lyser när dvärgen i bakgrunden visar kör. Dvärgen är flyttad hitåt och har fått huvet på skaft men lampan är gammal. Den fungerar väl som en försignal för dvärgen så att man inte riskerar att få stanna i uppförsbacken. Skylten är dock ny. Vad betyder R? Repetering?

Det finns inga försignaler eller repetersignaler för växlingsdvärgar. Om funktionen är som du beskriver är det en ytterst lokal variant utan stöd i regelverket. Men det kan ju vara bra ändå. Är inte måttot i Göteborg "det är la inte så noga"?

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Eftersom signalen gäller för spåret längst till höger är pilen överflödig. Se sista punkten nedan.

TTJ Modul 3H:
    Normala placeringsregler
    Signaler och tavlor gäller normalt bara för ett enda spår, och de är normalt
    placerade vid sidan om det spår som de gäller för. Om det bara finns ett enda
    spår står de i regel till vänster men kan även stå till höger. Vid flera spår i
    bredd står de
    • till vänster om spåret längst till vänster
    • till vänster om mellanliggande spår
    • till höger om spåret längst till höger men kan även stå till vänster om det
    spåret.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Skarpa och fina foton som vanligt från en vardagssituation som inte talar till andra än oss tågnördar. Man riktigt hör mullret från T44:an och känner solgasset.

Sedan måste jag dra på munnen åt en del kommentarer. Hur två helt vanliga bilder på två helt vanliga tjejer kan vara ”sexistiska” övergår mitt förstånd. Antingen har jag för dålig eller andra för livlig fantasi.

Ta Sören Heises underbara bildreportage som han har bjudit på i flera år. Spår och tåg blandas med kulturmiljöer, kyrkor, de nedklottrade baksidorna, människor i miljön och -ve och fasa- ibland en och annan flicka som inte vet att hon hamnar på bild.

Jag tror det bästa om postvagnens härliga skribenter och skyller på värmen. Fyll en påse med is och tryck den mot den del av hjärnan som är centrum för snuskig fantasi.

Med glimten i ögat, vänliga hälsningar från Micke S.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Micke S Visa inlägg
    Skarpa och fina foton som vanligt från en vardagssituation som inte talar till andra än oss tågnördar. Man riktigt hör mullret från T44:an och känner solgasset.

Sedan måste jag dra på munnen åt en del kommentarer. Hur två helt vanliga bilder på två helt vanliga tjejer kan vara ”sexistiska” övergår mitt förstånd. Antingen har jag för dålig eller andra för livlig fantasi.

Ta Sören Heises underbara bildreportage som han har bjudit på i flera år. Spår och tåg blandas med kulturmiljöer, kyrkor, de nedklottrade baksidorna, människor i miljön och -ve och fasa- ibland en och annan flicka som inte vet att hon hamnar på bild.

Jag tror det bästa om postvagnens härliga skribenter och skyller på värmen. Fyll en påse med is och tryck den mot den del av hjärnan som är centrum för snuskig fantasi.

Med glimten i ögat, vänliga hälsningar från Micke S.
    Det är en sak att ta miljöbilder där människor är inkluderade, eller att ägna sig åt rent gatufoto som syftar till att fånga en stämning eller ett ögonblick. Det gör jag själv gärna, och uppskattar stort att se andras verk (Henri-Cartier Bresson är en stor förebild). Sören Heise är också bra på detta.
    Men det här är enbart inzoomade bilder av unga tjejer på en gångbana, tagna på långt avstånd och som helt uppenbart reflekterar ett tillstånd av gubbsjuka. Oavsett om det är moraliskt riktigt eller ej att ta den här sortens bilder, så förstår jag allvarligt talat inte vad de har i ett reportage med tågbilder att göra. De har ingen som helst anknytning till resten av bilderna, och allt utom personen är effektivt bortskuret ur bilden.
    Det är bara märkligt, och det måste man ju få påpeka.

Senast redigerat av Simon B den 2018-08-16 klockan 22:48:19.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •