Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Snälltågets krog

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Snälltågets krog

Namn:  IMG_3327.jpg
Visningar: 1352
Storlek:  295,4 KB

Under föregående vecka reste jag med Snälltåget Hässleholm-Norrköping T/R. Förra lördagen åkte jag med "classictåget" som rullar som en tredje avgång vissa dagar och fick njuta AB3.

De presterade varmrätt på porslin för 59kr eftersom jag bokat Komfort. Varma kuvertbröd till detta och riktigt glas till pilsnern. Varmrätten är en smakrik vegansk lantgryta. Säkert kort som jag testat förut och nej jag behövde inte micra maten själv.

Igår reste jag tillbaka med ett av de moderna tågen som kör snabbare och med perfekt a/c. Frukost ingick och kaffet serverades givetvis i porslinsmugg. Fina röda muggar med logga och vit insida. Jag har sex muggar hemma i Osby och kan garantera att de inte är stulna.

Fascinerades av hur såväl AB3 som de moderna vagnarna verkligen går stabilt i spåret även i höga farter. Rejäl skillnad mot det där grå tåget med korglutning. En rejäl krängning i kombination med korglutning är ingen lek. Senast jag åkte X2 kom en vinpava flygande och slogs sönder mot golvet. Det luktade fyllekalas resten av resan och den äldre gentleman som råkade ut för incidenten var djupt generad. Jag hjälpte honom att plocka upp glasbitarna.

I Snälltågets nya krogvagnar finns några tröga ytor på varje bord och det fungerar. Alla järnvägsfordon kränger ju lite ibland men denna lösning verkar stabil.

Tänk vad ett litet snabbfotat företag kan fixa. Till och med varm mat trots avstängd getingmidja men de har ju till skillnad från ett annat företag ingen kanalutvecklingschef.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-08-13 klockan 14:21:07.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Snälltågets krog

Inget slår X2 i bra gång så länge allt är OK

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Inget slår X2 i bra gång så länge allt är OK
    Har fått förklaringen trasiga stötdämpare när det krängt och skakat mer än vanligt. Fast att kalla den där kiosken de har ombord på X2 för en bistro framstår som ett skämt. Det känns mera som Pressbyrån.

Jag har lovat mig själv att aldrig gå till den sk bistron och köpa ett svart plasttråg som jag förväntas micra själv. :)

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-08-13 klockan 15:15:50.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Namn:  IMG_3327.jpg
Visningar: 1352
Storlek:  295,4 KB
    De presterade varmrätt på porslin för 59kr eftersom jag bokat Komfort. Varma kuvertbröd till detta och riktigt glas till pilsnern. Varmrätten är en smakrik vegansk lantgryta. Säkert kort som jag testat förut och nej jag behövde inte micra maten själv.
    Kunde dom sedan få alla som arbetar ombord att "veta om" det priset också så hade det inte skadat. Jag har vid ett par tillfällen fått "slåss" för att få maten till det priset, så skall det inte behöva vara. Att man sedan inte är jätteduktiga på att informera sina resenärer om det, utan att resenärerna själva behöver veta om det och kräva sin rätt känns inte heller helt seriöst.

Jodå, jag har pratat med deras kundtjänst om det, svaret var ungefär 'Ojdå, det var inte bra. Fick du maten till rätt pris, eller vill du ha en återbetalning?' Inte ett ord om att man skulle kontrollera så att alla som jobbar ombord vet om det.

/Bosse

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bosse Sibbmark Visa inlägg
    Kunde dom sedan få alla som arbetar ombord att "veta om" det priset också så hade det inte skadat. Jag har vid ett par tillfällen fått "slåss" för att få maten till det priset, så skall det inte behöva vara. Att man sedan inte är jätteduktiga på att informera sina resenärer om det, utan att resenärerna själva behöver veta om det och kräva sin rätt känns inte heller helt seriöst.

Jodå, jag har pratat med deras kundtjänst om det, svaret var ungefär 'Ojdå, det var inte bra. Fick du maten till rätt pris, eller vill du ha en återbetalning?' Inte ett ord om att man skulle kontrollera så att alla som jobbar ombord vet om det.

/Bosse
    Det har hänt mig vid ett tillfälle men under mina senaste resor har det både informerats och fungerat. Håller dock med dig om att det är en självklarhet.

Slås väl bara av att stå i SJ Bistro och inte kunna betala för att de inte lyckats sparka igång kassasystemet. Tog upp det med SJ för snart två år sedan. De meddelade då att problemet var löst. Eller den äldre ombordaren som vägrade att använda det nya verktyget vid biljettviseringen och som högljutt förklarade att det var ett jävla skit. Tror han hade valkar i näven efter den där tången.

Fel attityd finns hos både yngre och äldre medarbetare.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-08-13 klockan 17:15:59.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Slås väl bara av att stå i SJ Bistro och inte kunna betala för att de inte lyckats sparka igång kassasystemet. Tog upp det med SJ för snart två år sedan. De meddelade då att problemet var löst.
    Om problemet är löst, har man ett nytt problem. Inget fungerade kassasystem i tåg 93 från Boden den 27 juni. Dessbättre hade personalen kvittoblock och kunde hantera kontantbetalningar. Men det tog sin tid och många tröttnade eller saknade kontanter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Om problemet är löst, har man ett nytt problem. Inget fungerade kassasystem i tåg 93 från Boden den 27 juni. Dessbättre hade personalen kvittoblock och kunde hantera kontantbetalningar. Men det tog sin tid och många tröttnade eller saknade kontanter.
    Åkte 20541 i onsdags, efter personalbyte i Linköping såldes det nog inte mycket, för det ständigt upprepade budskapet var att kassan behövde startas om. Själv hade jag varit klok (?) nog att köpa en macka i Pressbyrån i Norrköping under väntan på tåget som blev 50 minuter sent på omledningen över Nyköping.

Medlem
    mar 2018

Det värsta är att problemet aldrig varit löst. Några har blundat eller saknat markkontakt. Bygga om eller köpa nytt som ska ersätta något som aldrig fungerat som förväntat lär svida. Och dyrt. Som sagt, för snart två år sedan fick jag från centralt håll på SJ höra att problemet var löst. Jag tror de har större problem än kassasystemet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ur funktion på ett x2000 mot Göteborg omkring den 12/7 också. Istället för kontanthantering hade personalen plockat fram nödprovianten (vatten och rawbites). Med barn i släptåg lyckades jag dock övertala en stressad person att få handla kontant och hon plockade fram kvittoblocket.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och en äkta Paulaner Hefe!! Bara det gör ju resan värd!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Och en äkta Paulaner Hefe!! Bara det gör ju resan värd!
    Absolut!
    Det är dock ingen PILSNER viket den gode Ola trodde i ursprungsinlägget...

När jag först tittade på bilden såg det så trevligt ut att jag trodde den var från "Blå Tåget" - eller Tyskland.

/TKO

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Absolut!
    Det är dock ingen PILSNER viket den gode Ola trodde i ursprungsinlägget...

När jag först tittade på bilden såg det så trevligt ut att jag trodde den var från "Blå Tåget" - eller Tyskland.

/TKO
    Exakt. Det är bara jag som är gammaldags och kallar all öl för pilsner. Minns med saknad när TR serverade öl/pilsner i 33cl returglas. Ni vet de där buteljerna som knappt finns kvar. Saknar även TR. Jag fick alltid av hovmästaren (Edit: på den tiden jag inte drack pilsner) ett blad med fina bokmärken där olika SJ-fordon avbildats och på baksidan fanns utförlig information i form av littera osv. Dagens barn får inte chansen att skilja ett Ra från ett F-lok. Hur ska det sluta? Det blir som damen på Osby station som sa att nu kommer det ett X2000 och när Snälltåget brakat förbi i full fart: "Det där var ett konstigt X2000". Har berättat den förut.

Jag saknar även den där speciella doften som slog emot en när du kom in i en R-vagn, brödkorgen med knäcke, rågbröd och formbröd samt menyn som satt i en liten plåtställning vid varje bord. För att inte tala om de stationära järnvägsrestaurangerna som drevs av TR helt befriade från bagels, chiabatta, latte och kebab. Det finns ju ägg och ansjovis på rågbröd. Och en pilsner Givetvis saknar jag även inrökta Café Norr för jag var ett barn som gillade cigarettrök (och bensinångor).

Har för övrigt ett dispensförfarande för de som vill införa burköl i villan.

Såja, nu mår jag bättre.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-08-14 klockan 14:40:01.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Minns med saknad när TR serverade öl/pilsner i 33cl returglas. Ni vet de där buteljerna som knappt finns kvar. Saknar även TR. Jag fick alltid av hovmästaren ett blad med fina bokmärken där olika SJ-fordon avbildats och på baksidan fanns utförlig information i form av littera osv.
    Jag hoppas att det var vid olika tillfällen...

/Bosse

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bosse Sibbmark Visa inlägg
    Jag hoppas att det var vid olika tillfällen...

/Bosse
    Absolut. Bokmärken sammanföll nog med TRs ostmacka. Formbröd med en rejäl skiva ost plus ett stort glas mjölk. Detta var på den tiden det fanns kallskänka i köket. Jag var helt besatt av TRs ostmacka och de serverades inte inplastade för de kom ut på en liten porslinstallrik från köket. Du åt den med kniv och gaffel för mina föräldrar tillät inte att jag åt med händerna. Vi kan väl säga att jag drillades om vi talar bordsskick.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-08-14 klockan 14:27:56.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Absolut. Bokmärken sammanföll nog med TRs ostmacka. Formbröd med en rejäl skiva ost plus ett stort glas mjölk. Detta var på den tiden det fanns kallskänka i köket. Jag var helt besatt av TRs ostmacka och de serverades inte inplastade för de kom ut på en liten porslinstallrik från köket. Du åt den med kniv och gaffel för mina föräldrar tillät inte att jag åt med händerna. Vi kan väl säga att jag drillades om vi talar bordsskick.
    Du talar alltså om tiden fram till år 1967. Då togs porslinsservisen bort i restaurangvagnarna och ersattes av en plastservis. Därmed kunde också bemanningen dras ned i köket och bestod normalt bara av en hushållerska. De flesta av dessa hade tidigare varit just kallskänkor men nu blev deras främsta uppgift att laga mat på spisen. I matsalen togs kassörskan bort och hovmästaren övertog redovisningsuppgifterna. Till sin hjälp hade hovmästaren en servitör.

De av dig nämnda bokmärkena kom på 1950-talet men hängde med så länge upplagan räckte. När jag började på TR 1968 hände det ibland att vi hittade en kartong med dessa bokmärken och de delades då ut till yngre gäster tills de tog till slut. Att rekvirera nya var ingen idé - de var slut på "centrallagret".

När det gäller pilsner, alltså öl klass 2 A, sålde denna synnerligt dåligt i slutet av 1960-talet och anledningen var förstås att mellanölet klass 2 B hade införts och nästan hel konkurrerat ut pilsnern 2 A. Så småningom fick den lämna sortimentet sedan och då hade försäljningen under en resa i snitt gått ner till under tio flaskor. Bidragande till detta var också att lättöl klass 1 i och med lanseringen av Lyckholms blev en tämligen god dryck jämfört med den tidigare nästan odrickbara.

Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2018-08-14 klockan 15:02:08. Anledning: Felskrivning rättad

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Visst var det bättre förr!
    (Det enda som då fanns att anmärka var att det inte serverades en klar till mackan med ägg och ansjovis och pilsnern...)

Det kan dock finnas en förklaring - här kommer en sedelärande historia:

För kanske 5 år sedan var sonen och jag (som vanligt höll jag på att skriva) på väg till Italien, jag tror målet var Taormina. Eftersom CNL slutat med sovvagn Köpenhamn-München gick resan via Basel och Chiasso, vilket egentligen inte var någon nackdel eftersom Trenitalia ungefär samtidigt slutat att hålla restaurangvagnen på tågen över Brenner. Inget ont om de tyska eller österrikiska restaurangvagnarna - men inte höll dom italiensk klass avseende betjäningen.

Tåget från Basel gick straxt efter 12, så det bar iväg till restaurangvagnen. God mat, utmärkt betjäning och trevlig atmosfär. Ja pappa kunde till och med få en Kirschwasser till kaffet, jag TROR att SBB slutat med sånt.

- Varför är det inte så här i Sverige, undrade då den unge resenären.

Jag visade notan som gick på runt 150 schweizerfranc (det kan ju varit pappas drycker som drev upp priset, men vi hade även kostat på oss både för- och varmrätt). Hur mycket är det i svenska pengar blev följdfrågan. När jag talade om det drog han snabbt slutsatsen att "det skulle aldrig gå i Sverige", rätt smart av en 12-åring tycker jag. Och så la han till "men det var det värt" - vilket ju är lätt att tycka om man inte betalar själv!

Vi märkte även att de flesta resenärer tyckte att det var dyrt, det var rätt glest i vagnen och många tog bara en kopp kaffe eller en öl. Ja de fräckaste hade till och med sej en påse från McD som dom förtärde till den inköpta drycken - det tog faktiskt en lång stund innan serveringspersonalen sa ifrån!

Så både min och sonens slutsats är att vi har det serveringsutbud på våra tåg som vi förtjänar - tyvärr...

svamlar
    Thomas K Ohlsson

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Du talar alltså om tiden fram till år 1967. Då togs porslinsservisen bort i restaurangvagnarna och ersattes av en plastservis. Därmed kunde också bemanningen dras ned i köket och bestod normalt bara av en hushållerska. De flesta av dessa hade tidigare varit just kallskänkor men nu blev deras främsta uppgift att laga mat på spisen. I matsalen togs kassörskan bort och hovmästaren övertog redovisningsuppgifterna. Till sin hjälp hade hovmästaren en servitör.

De av dig nämnda bokmärkena kom på 1950-talet men hängde med så länge upplagan räckte. När jag började på TR 1968 hände det ibland att vi hittade en kartong med dessa bokmärken och de delades då ut till yngre gäster tills de tog till slut. Att rekvirera nya var ingen idé - de var slut på "centrallagret".

När det gäller pilsner, alltså öl klass 2 A, sålde denna synnerligt dåligt i slutet av 1960-talet och anledningen var förstås att mellanölet klass 2 B hade införts och nästan hel konkurrerat ut pilsnern 2 A. Så småningom fick den lämna sortimentet sedan och då hade försäljningen under en resa i snitt gått ner till under tio flaskor. Bidragande till detta var också att lättöl klass 1 i och med lanseringen av Lyckholms blev en tämligen god dryck jämfört med den tidigare nästan odrickbara.
    Tack för denna redogörelse. Det var alltså året innan den stora tidtabellsreformen som porslinet åkte ut. Vet inte om det är en myt men jag har hört att det alltid togs med ett par riktiga vinglas om Sten Broman skulle vara med ombord. Hoppas det är sant för det är ju en underbar historia.

Vet du om det även blev plastbestick 1967? Plasttallriken kommer jag ihåg. Prydligt placerad på en träbricka av okänt träslag.

Porslinet kom väl delvis tillbaka på InterCity innan produkten raskt kroknade? Minns en annons med en man som drack öl ur ett riktigt glas och CityExpress gick väl all in med porslin? CityExpress vill jag betrakta som den bästa produkt SJ levererat om vi talar originalversionen innan det blev 80-talsvagnar plus 2kl. X2000 original var också rätt stiligt.

Kul att pendeln delvis svänger tillbaka i form av Blå tåget och Snälltågets Krog. Det är dock intressant att många av dagens tågresenärer föredrar billig Take-away men ledigt spenderar tusenlappar på en stationär krog.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg

Det vore mej främmande att ifrågasätta Staffan Säfvenfjords kunskaper om TR, men visst förekom porslinsservis även efter 1967? Jag tycker mej minnas det, och jag hade nog aldrig ätit i en restaurangvagn fram till 1967. Eller minns jag helt galet?

undrar
    Thomas K Ohlsson

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det vore mej främmande att ifrågasätta Staffan Säfvenfjords kunskaper om TR, men visst förekom porslinsservis även efter 1967? Jag tycker mej minnas det, och jag hade nog aldrig ätit i en restaurangvagn fram till 1967. Eller minns jag helt galet?

undrar
    Thomas K Ohlsson
    En fördel med att vara 63 är att jag ätit i samtliga de typer av R-vagnar som idag bara rullar i museitåg. Mina föräldrar gillade R-vagn och drog mig i fördärvet.

Min första längre tågresa var dock inte lika glamourös. 1956 reste jag som ettåring med mina föräldrar för första gången Luleå-Skåne. Visserligen 1kl sovkupé men cateringen utgjordes av en flaska välling som mammas syster levererade på morgonen i Krylbo. Troligtvis kursvagn Luleå-Hallsberg eller Mjölby. Berättar detta på nytt med tanke på nytillkomna läsare.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Tack för denna redogörelse. Det var alltså året innan den stora tidtabellsreformen som porslinet åkte ut. Vet inte om det är en myt men jag har hört att det alltid togs med ett par riktiga vinglas om Sten Broman skulle vara med ombord. Hoppas det är sant för det är ju en underbar historia.

Vet du om det även blev plastbestick 1967? Plasttallriken kommer jag ihåg. Prydligt placerad på en träbricka av okänt träslag.

Porslinet kom väl delvis tillbaka på InterCity innan produkten raskt kroknade? Minns en annons med en man som drack öl ur ett riktigt glas och CityExpress gick väl all in med porslin? CityExpress vill jag betrakta som den bästa produkt SJ levererat om vi talar originalversionen innan det blev 80-talsvagnar plus 2kl. X2000 original var också rätt stiligt.

Kul att pendeln delvis svänger tillbaka i form av Blå tåget och Snälltågets Krog. Det är dock intressant att många av dagens tågresenärer föredrar billig Take-away men ledigt spenderar tusenlappar på en stationär krog.
    Vinglasen behölls även efter 1967 och skulle användas vid servering av vin. Om någon absolut propsade på att få ett vinglas till sin öl så mötte det normalt inga hinder. För övrigt var det Lasse Dahlquist som ville ha glas även till ölen. När det gäller Sten Broman så löste det sig eftersom han helst drack vin och då blev det alltså riktigt glas.

Även efter 1967 användes riktiga bestick i restaurangvagnarna (R1, R3-R5, RB1-RB3) till mat och smörgås. Det var bara kafévagnarna (RB4-RB6) som hade plastbestick.

Porslinet kom tillbaka i samband med CityExpress 1983. InterCity kom senare och då hade jag lämnat TR när de kom.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •