Under föregående vecka reste jag med Snälltåget Hässleholm-Norrköping T/R. Förra lördagen åkte jag med "classictåget" som rullar som en tredje avgång vissa dagar och fick njuta AB3.
De presterade varmrätt på porslin för 59kr eftersom jag bokat Komfort. Varma kuvertbröd till detta och riktigt glas till pilsnern. Varmrätten är en smakrik vegansk lantgryta. Säkert kort som jag testat förut och nej jag behövde inte micra maten själv.
Igår reste jag tillbaka med ett av de moderna tågen som kör snabbare och med perfekt a/c. Frukost ingick och kaffet serverades givetvis i porslinsmugg. Fina röda muggar med logga och vit insida. Jag har sex muggar hemma i Osby och kan garantera att de inte är stulna.
Fascinerades av hur såväl AB3 som de moderna vagnarna verkligen går stabilt i spåret även i höga farter. Rejäl skillnad mot det där grå tåget med korglutning. En rejäl krängning i kombination med korglutning är ingen lek. Senast jag åkte X2 kom en vinpava flygande och slogs sönder mot golvet. Det luktade fyllekalas resten av resan och den äldre gentleman som råkade ut för incidenten var djupt generad. Jag hjälpte honom att plocka upp glasbitarna.
I Snälltågets nya krogvagnar finns några tröga ytor på varje bord och det fungerar. Alla järnvägsfordon kränger ju lite ibland men denna lösning verkar stabil.
Tänk vad ett litet snabbfotat företag kan fixa. Till och med varm mat trots avstängd getingmidja men de har ju till skillnad från ett annat företag ingen kanalutvecklingschef.