Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Snart klart på getingmidjan ? Sumpan och ÖSJ.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Snart klart på getingmidjan ? Sumpan och ÖSJ.

Vid 6,30 tiden i lördags var det lugnt på Getingmidjan. Bara två motorvagnar med liftar på taket som var på plats. Något senare rullade två rälsgående traktorer mot tunneln.

I Sumpan var det bara sand och grus och bara två spår kvar efter sommarens avstängning. Annars verkar det som om man bara hunnit med att bygga en halv bro över järnvägen under sommarens avstängning.

Blev en sväng till Mariefred Där man stökat till det mad placeringen av musiker som ville vinna Svenska mästerskapet för gatumusiker. Mot tidigare verkar det som om även ÖSj dragit ner på trafiken. Hoppas att man går tillbaks till tidigare placeringar av musikerna så det blir mer fart på stan igen. Var många musiker som inte dök upp kanske för att man inte gillade platserna?

Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2018-08-12 klockan 14:44:46.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Snart klart på getingmidjan ? Sumpan och ÖSlJ.

Tackar för bilderna! En liten petitess dock, järnvägen i Mariefred plägar förkortas ÖSlJ.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Om du med"en halv bro"menar nybygget mellan Barkarby och Spånga så är den viktigaste inlanseringen klar och anslutningarna
    behöver ju inte vara klara genast.../Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tackar för bilderna! En liten petitess dock, järnvägen i Mariefred plägar förkortas ÖSlJ.
    Vi brukar ju inte anmärka på stavfel men det kan ju vara värt skilja på ÖSlJ och ÖSJ , Östra Skånes Järnvägar eller
    mfÖSJ , museiföreningen Östra Skånes Järnvägar i Kristianstad.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vi brukar ju inte anmärka på stavfel men det kan ju vara värt skilja på ÖSlJ och ÖSJ , Östra Skånes Järnvägar eller
    mfÖSJ , museiföreningen Östra Skånes Järnvägar i Kristianstad.
    ÖSlJ kan man under vad det står för. Det betyder om man tar reda på det, Östra Södermanlands Järnväg, där l i förkortningen är lilla L.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    ÖSlJ kan man under vad det står för. Det betyder om man tar reda på det, Östra Södermanlands Järnväg, där l i förkortningen är lilla L.
    Att det blev så kan härledas till att banan Eskilstuna-Södertälje med bibanor till Mariefred och Strängnäs hade signatur NrSlJ , Norra Södermanlands Järnväg . När den smala banan etablerade sig vid Lina bruk i östra Södermanland föreföll ÖSlJ lämpligt. Det behöll man även vid flytten till Mariefred, det kanske mer lämpliga MrSlJ , mellersta Södermanlands j , hade använts av banan Stålboga-Skebokvarn

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att det blev så kan härledas till att banan Eskilstuna-Södertälje med bibanor till Mariefred och Strängnäs hade signatur NrSlJ , Norra Södermanlands Järnväg . När den smala banan etablerade sig vid Lina bruk i östra Södermanland föreföll ÖSlJ lämpligt. Det behöll man även vid flytten till Mariefred, det kanske mer lämpliga MrSlJ , mellersta Södermanlands j , hade använts av banan Stålboga-Skebokvarn
    Men det sistnämnda skrevs väl MlSlJ (eller MLSLJ)?

Sen fanns ju NrSlJ ("eskilstunabanan") också.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Men det sistnämnda skrevs väl MlSlJ (eller MLSLJ)?

Sen fanns ju NrSlJ ("eskilstunabanan") också.
    MlSlJ helt riktigt. Att NrSlJ inspirerade till ÖSlJ skrev jag ju..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

MlSlJ helt riktigt. Att NrSlJ inspirerade till ÖSlJ skrev jag ju..
    Ja det gjorde du ja! Det hade jag tydligen hunnit glömma bort när jag hade läst fram till slutet av ditt inte alltför långa inlägg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tycker att stationen och linjen borde hete Mariefred Läggesta järnväg. Vet inte hur många gånger jag bestämt att jag ska träffa folk i Mariefred. När mina vänner står i Stockholm och ska köpa en biljett till Mariefred finns inte Mariefred med i biljett automaten. Får bara upp: Vi kunde inte hitta några resor om man skriver in Stockholm till Mariefred museiejärnvägsstation som kommer upp automatiskt.
    Medger att jag själv råkat ut för hjärnsläpp och varit tvungen att rusa in till biljett kontoret och frågat vad Mariefred heter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Tycker att stationen och linjen borde hete Mariefred Läggesta järnväg. Vet inte hur många gånger jag bestämt att jag ska träffa folk i Mariefred. När mina vänner står i Stockholm och ska köpa en biljett till Mariefred finns inte Mariefred med i biljett automaten. Får bara upp: Vi kunde inte hitta några resor om man skriver in Stockholm till Mariefred museiejärnvägsstation som kommer upp automatiskt.
    Medger att jag själv råkat ut för hjärnsläpp och varit tvungen att rusa in till biljett kontoret och frågat vad Mariefred heter.
    Inga problem, hoppa bara på första bästa tåg till Arboga eller Öregrund så löser det sig.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Låter underligt, vilken biljettautomat då ? SJ vaniga automater använder väl samma system som internetbokning. Anger man Mariefred som mål så kommer det upp allternativen Mariefred busstation och Mariefred museijärnvg station
    Man kan alltså boka en genomgående Resplus med ÖSlJ. Att något i bokningen skulle förändras om banan bytte namn tror jag knappast. ÖSlJ är ju ett väl inarbetat namn men används inte vid tågbokning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Inga problem, hoppa bara på första bästa tåg till Arboga eller Öregrund så löser det sig.
    Öregrund? man lär sig nya saker varje dag!

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Det vore en spännande tur! Så långt ut i Roslagen kunde man ju inte ens ta sig under SRJ:s glansdagar.

Senast redigerat av Yaken den 2018-08-14 klockan 08:15:04.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Det vore en spännande tur! Så långt ut i Roslagen kunde man ju inte ens ta sig under SRJ:s glansdagar.
    Förlåt, Öresund menar jag naturligtvis! Att ni ska vara så petiga.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •