Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Introduktion av DSB IC3

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    134

    Introduktion av DSB IC3

    En kort presentation av IC3 i dansk TV 1988 https://www.danskkulturarv.dk/dr/tva-årh-supertog/


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 239

    Sv: Introduktion av DSB IC3

    Trevligt.
    Det vart ju en riktigt bra produkt/Ulf


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 828

    Sv: Introduktion av DSB IC3

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Trevligt.
    Det vart ju en riktigt bra produkt/Ulf
    Och då var det egentligen en nödlösning. Folketinget hade röstat nej till fast Stora Bältförbindelse (den kom senare) och elektrifiering så man behövde något effektivt. Det blev stora IC-färjor och IC3 som kunde lastas på färjorna snabbt samt delas för att gå flera banor


  4. #4
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: Introduktion av DSB IC3

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och då var det egentligen en nödlösning. Folketinget hade röstat nej till fast Stora Bältförbindelse (den kom senare) och elektrifiering så man behövde något effektivt. Det blev stora IC-färjor och IC3 som kunde lastas på färjorna snabbt samt delas för att gå flera banor
    Men det är och förblir en av den konservativa järnvägsvärldens smartare lösningar...

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  5. #5
    Passagerare Plastmackans avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    55

    Sv: Introduktion av DSB IC3

    Lastbilsmotor och växellåda för bussar.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Introduktion av DSB IC3

    Citat Ursprungligen postat av Plastmackan Visa inlägg
    Lastbilsmotor och växellåda för bussar.
    Även det bidrar till att det är en smart lösning. Man använde alltså beprövad teknik när det gällde dessa komponenter.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 495

    Sv: Introduktion av DSB IC3

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Även det bidrar till att det är en smart lösning. Man använde alltså beprövad teknik när det gällde dessa komponenter.
    Dock visade det sig i början att tekniken ändå inte var tillräcklig beprövad; det uppkom en del problem bl a med motorkylningen.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 130

    Sv: Introduktion av DSB IC3

    Citat Ursprungligen postat av Plastmackan Visa inlägg
    Lastbilsmotor och växellåda för bussar.
    Det är väl numera standard för dieselmotorvagnar, bland annat för att klara miljökraven. Att utveckla dieselmotorer som klarar nya miljökrav är svårt och biltillverkarna har numera problem med det, se t.ex. Volkswagen.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    134

    Sv: Introduktion av DSB IC3

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Dock visade det sig i början att tekniken ändå inte var tillräcklig beprövad; det uppkom en del problem bl a med motorkylningen.
    Till syvende og sidst har det ändå visat sig vara ett bra fordon.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 495

    Sv: Introduktion av DSB IC3

    Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    Till syvende og sidst har det ändå visat sig vara ett bra fordon.
    Ja, numera är ju bl a motormodulerna utbytta mot nya sådana.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Introduktion av DSB IC3

    Citat Ursprungligen postat av Plastmackan Visa inlägg
    Lastbilsmotor och växellåda för bussar.
    ETJ hade gjort det samma tidigare.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Introduktion av DSB IC3

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Folketinget hade röstat nej till fast Stora Bältförbindelse (den kom senare) och elektrifiering så man behövde något effektivt.
    Och därför fick en elektrifiering som var inkompatibel med grannarnas.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 828

    Sv: Introduktion av DSB IC3

    Citat Ursprungligen postat av tgpedersen Visa inlägg
    Och därför fick en elektrifiering som var inkompatibel med grannarnas.
    Nej det var inte orsaken till att man valde 25kV systemet utan det valdes helt enkelt för att det var det effektivaste systemet och bäst för Danmark. Att grannländena har ett gammalt system kan man ju inte rå för och det är numera inga problem att bygga flersystemsfordon som klarar bägge strömsystemen.

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-09-01 klockan 16:08:14.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •