Hej! Har kollat lite på tåglistan i utkastet till tågplanen 2019 och hittar då inga IC-tåg på Södra Stambanan mellan Stockholm och Malmö och omvänt. Lägger SJ ner denna IC-trafik eller har man inte fått tåglägen?
/Limpan
Hej! Har kollat lite på tåglistan i utkastet till tågplanen 2019 och hittar då inga IC-tåg på Södra Stambanan mellan Stockholm och Malmö och omvänt. Lägger SJ ner denna IC-trafik eller har man inte fått tåglägen?
/Limpan
Bara en ren gissning från min sida: eftersom SJ varit tvunget att låna in vagnar från IC-tågen Stockholm-Malmö till Uppsalapendeln kan det vara så enkelt att det inte finns några vagnar kvar till att ha några IC-tåg i T19. I kommande hösttidtabell finns f ö bara ett IC-tåg Stockholm-Malmö på sydgång på fredagar (207) och på nordgång söndagar (204), och det är väl (gissar jag) ett tågsätt som annars används i Uppsalapendeln men inte behövs i den trafiken under helger.
Senast redigerat av ÅkeB den 2018-08-11 klockan 17:38:38.
Först trodde jag inte det skulle finnas ett IC-tågsätt ledigt så tidigt på fredagar som 15.30 (när IC till Malmö avgår från Stockholm C i höst), men sen kollade jag och på hösten så går tåg 846 till Uppsala med avgång 16.40 bara M-To, och det är väl troligt att det tågsättet på vardagarna bara gör den turen (det går ju tåg både 16.32 och 16.51 även på fredagar), så du har nog rätt i hur tågsättet används.
Tack för era svar! Tycker det är riktigt dåligt att tillgången på vagnar är så dålig att man måste ställa in IC-tåg för att kunna hålla igång regionaltågstrafiken. IC-tågen behövs då de har en rad fördelar för vissa. Dels brukar de vara billigare att åka med och de är även ett bra alternativ om man inte klarar av att åka X2000 pga att man kanske blir illamående av det. Har själv inga problem med X2000 men vet folk som inte mår bra när de åker det.
/Limpan
Fast de kör också i 200 km/h och deras långsammare tåg går bara i veckosluten.
Om jag tolkar Utkast T19 rätt så verkar man köra de två tågparen Stockholm - Oslo som IC-tåg i T19. Redan nu från 20 augusti blir det IC-tåg i det ena av de två tågpar som fortsatt går Stockholm - Oslo.
Från T19 verkar dock antalet snabbtåg som bara går Stockholm - Karlstad utökas till 6 stycken så totala antalet tågpar Stockholm - Karlstad blir 10 (6 snabbtåg, 2 IC Oslo, 2 TÅGAB). I höst går 9 tåg (5 snabb Karlstad, 1 snabb Oslo, 1 IC Oslo, 2 TÅGAB), vilket då är samma antal som i våras men då gick ju 3 snabbtåg till Oslo! /PK
Tolkar jag tåglistan rätt när jag tycker att tågen i 610-serien är IC-tågen till Oslo (som Per K redan nämnt), och att tågen i 60x-serien är ungefär 2 tågpar IC till Karlstad (jag bortser från att i någon kortare period går något bara till Kristinehamn, och räknar vardagar)?
Är dessa 2 tågpar till Karlstad inräknade i den siffra 6 snabbtåg som Per K nämnt, eller är de 2 utöver dessa?
Eftersom tråden började med Cst - Malmö så lägger jag in lite kontenta av T19 Cst - Ks i egen tråd. /PK
Om SJ ville att IC-tågen ska återkomma när Mälarregionen frigör kap. så borde SJ ha sökt tågläge för dessa