Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: IC-tåg Cst - Malmö i T19

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

IC-tåg Cst - Malmö i T19

Hej! Har kollat lite på tåglistan i utkastet till tågplanen 2019 och hittar då inga IC-tåg på Södra Stambanan mellan Stockholm och Malmö och omvänt. Lägger SJ ner denna IC-trafik eller har man inte fått tåglägen?

/Limpan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: IC-tåg Cst - Malmö i T19

Bara en ren gissning från min sida: eftersom SJ varit tvunget att låna in vagnar från IC-tågen Stockholm-Malmö till Uppsalapendeln kan det vara så enkelt att det inte finns några vagnar kvar till att ha några IC-tåg i T19. I kommande hösttidtabell finns f ö bara ett IC-tåg Stockholm-Malmö på sydgång på fredagar (207) och på nordgång söndagar (204), och det är väl (gissar jag) ett tågsätt som annars används i Uppsalapendeln men inte behövs i den trafiken under helger.

Senast redigerat av ÅkeB den 2018-08-11 klockan 17:38:38.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ÅkeB Visa inlägg
    Bara en ren gissning från min sida: eftersom SJ varit tvunget att låna in vagnar från IC-tågen Stockholm-Malmö till Uppsalapendeln kan det vara så enkelt att det inte finns några vagnar kvar till att ha några IC-tåg i T19. I kommande hösttidtabell finns f ö bara ett IC-tåg Stockholm-Malmö på sydgång på fredagar (207) och på nordgång söndagar (204), och det är väl (gissar jag) ett tågsätt som annars används i Uppsalapendeln men inte behövs i den trafiken under helger.
    Först trodde jag inte det skulle finnas ett IC-tågsätt ledigt så tidigt på fredagar som 15.30 (när IC till Malmö avgår från Stockholm C i höst), men sen kollade jag och på hösten så går tåg 846 till Uppsala med avgång 16.40 bara M-To, och det är väl troligt att det tågsättet på vardagarna bara gör den turen (det går ju tåg både 16.32 och 16.51 även på fredagar), så du har nog rätt i hur tågsättet används.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för era svar! Tycker det är riktigt dåligt att tillgången på vagnar är så dålig att man måste ställa in IC-tåg för att kunna hålla igång regionaltågstrafiken. IC-tågen behövs då de har en rad fördelar för vissa. Dels brukar de vara billigare att åka med och de är även ett bra alternativ om man inte klarar av att åka X2000 pga att man kanske blir illamående av det. Har själv inga problem med X2000 men vet folk som inte mår bra när de åker det.

/Limpan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Tack för era svar! Tycker det är riktigt dåligt att tillgången på vagnar är så dålig att man måste ställa in IC-tåg för att kunna hålla igång regionaltågstrafiken. IC-tågen behövs då de har en rad fördelar för vissa. Dels brukar de vara billigare att åka med och de är även ett bra alternativ om man inte klarar av att åka X2000 pga att man kanske blir illamående av det. Har själv inga problem med X2000 men vet folk som inte mår bra när de åker det.
    /Limpan
    Men Snälltåget finns ju ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast de kör också i 200 km/h och deras långsammare tåg går bara i veckosluten.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det folk eventuellt upplever som ett problem är knappast STH 200, utan att X 2000 har korglutning.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-08-11 klockan 22:27:01.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: IC-tåg Cst - Malmö i T19 - Oslo-/Karlstadtåg

Om jag tolkar Utkast T19 rätt så verkar man köra de två tågparen Stockholm - Oslo som IC-tåg i T19. Redan nu från 20 augusti blir det IC-tåg i det ena av de två tågpar som fortsatt går Stockholm - Oslo.

Från T19 verkar dock antalet snabbtåg som bara går Stockholm - Karlstad utökas till 6 stycken så totala antalet tågpar Stockholm - Karlstad blir 10 (6 snabbtåg, 2 IC Oslo, 2 TÅGAB). I höst går 9 tåg (5 snabb Karlstad, 1 snabb Oslo, 1 IC Oslo, 2 TÅGAB), vilket då är samma antal som i våras men då gick ju 3 snabbtåg till Oslo! /PK

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Om jag tolkar Utkast T19 rätt så verkar man köra de två tågparen Stockholm - Oslo som IC-tåg i T19. Redan nu från 20 augusti blir det IC-tåg i det ena av de två tågpar som fortsatt går Stockholm - Oslo.

Från T19 verkar dock antalet snabbtåg som bara går Stockholm - Karlstad utökas till 6 stycken så totala antalet tågpar Stockholm - Karlstad blir 10 (6 snabbtåg, 2 IC Oslo, 2 TÅGAB). I höst går 9 tåg (5 snabb Karlstad, 1 snabb Oslo, 1 IC Oslo, 2 TÅGAB), vilket då är samma antal som i våras men då gick ju 3 snabbtåg till Oslo! /PK
    SJ kommer även att köra loktåg Stockholm-Karlstad. Alla tåg i nummerserien 600-619 är ansökta som loktåg. Utöver det blir det troligen ytterligare ett tågpar (X2) på helgen dom ersätts av loktåg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
    SJ kommer även att köra loktåg Stockholm-Karlstad. Alla tåg i nummerserien 600-619 är ansökta som loktåg. Utöver det blir det troligen ytterligare ett tågpar (X2) på helgen dom ersätts av loktåg.
    Tolkar jag tåglistan rätt när jag tycker att tågen i 610-serien är IC-tågen till Oslo (som Per K redan nämnt), och att tågen i 60x-serien är ungefär 2 tågpar IC till Karlstad (jag bortser från att i någon kortare period går något bara till Kristinehamn, och räknar vardagar)?
    Är dessa 2 tågpar till Karlstad inräknade i den siffra 6 snabbtåg som Per K nämnt, eller är de 2 utöver dessa?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Tolkar jag tåglistan rätt när jag tycker att tågen i 610-serien är IC-tågen till Oslo (som Per K redan nämnt), och att tågen i 60x-serien är ungefär 2 tågpar IC till Karlstad (jag bortser från att i någon kortare period går något bara till Kristinehamn, och räknar vardagar)?
    Är dessa 2 tågpar till Karlstad inräknade i den siffra 6 snabbtåg som Per K nämnt, eller är de 2 utöver dessa?
    Jag får det (M-F) till 2 IC Sthlm-Oslo, 2 IC Sthlm-Karlstad, 4 snabb Sthlm-Karlstad och 2 Tågab Sthlm-Karlstad.
    (13/5-19/6, 9/9-13/9 går fm-tåget M-F 673 Sthlm-Oslo via Kristinehamn-Daglösen-Kil.)

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Hej! Har kollat lite på tåglistan i utkastet till tågplanen 2019 och hittar då inga IC-tåg på Södra Stambanan mellan Stockholm och Malmö och omvänt. Lägger SJ ner denna IC-trafik eller har man inte fått tåglägen?

/Limpan
    De återkommer garanterat när Mälabs tåg börjar komma i trafik. Då får SJ tillbaka vagnkapacitet på Uppsalapendeln och kan köra andra loktåg också.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Jag får det (M-F) till 2 IC Sthlm-Oslo, 2 IC Sthlm-Karlstad, 4 snabb Sthlm-Karlstad och 2 Tågab Sthlm-Karlstad.
    (13/5-19/6, 9/9-13/9 går fm-tåget M-F 673 Sthlm-Oslo via Kristinehamn-Daglösen-Kil.)
    Det stämmer säkert och blir ju totalt 10 tåg. Hade ju varit enklare om man numrerat IC-tågen lågnumrerat i 50-serien som förr i tiden men hela serien 11 - 69 verkar reserverad för Dalatrafiken nu! /PK

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det stämmer säkert och blir ju totalt 10 tåg. Hade ju varit enklare om man numrerat IC-tågen lågnumrerat i 50-serien som förr i tiden men hela serien 11 - 69 verkar reserverad för Dalatrafiken nu! /PK
    Känns som lite återgång till tiden före oslosnabbtågen.
    Blir nog bara 620 och 643 M-F som blir X2 plus ev ngt tågpar L,S. Mvh

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Eftersom tråden började med Cst - Malmö så lägger jag in lite kontenta av T19 Cst - Ks i egen tråd. /PK

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag har alltid trott att det är korglutningen och inte hastigheten som gjort att folk har mått illa, är det samma problem med alla andra tåg som går i 200? Jag har tex aldrig hört någon må illa av att åka med Västtrafiktågen som går i 200.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Jag har alltid trott att det är korglutningen och inte hastigheten som gjort att folk har mått illa, är det samma problem med alla andra tåg som går i 200? Jag har tex aldrig hört någon må illa av att åka med Västtrafiktågen som går i 200.
    Visst är det så. X2 utan korglutning ger skakig resa utan åksjuka, för mig som normalt har obehag vid resa med X2

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om SJ ville att IC-tågen ska återkomma när Mälarregionen frigör kap. så borde SJ ha sökt tågläge för dessa

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    De återkommer garanterat när Mälabs tåg börjar komma i trafik. Då får SJ tillbaka vagnkapacitet på Uppsalapendeln och kan köra andra loktåg också.
    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Om SJ ville att IC-tågen ska återkomma när Mälarregionen frigör kap. så borde SJ ha sökt tågläge för dessa
    När är det tänkt att Mälabs nya tåg skall komma i trafik? Redan under T19?

Senast redigerat av abk den 2018-08-15 klockan 13:34:58.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    När är det tänkt att Mälabs nya tåg skall komma i trafik? Redan under T19?
    Inriktningen är sommaren 2019 och sträckan Stockholm-Eskilstuna.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •