Uppsala är en av Sveriges absolut snabbast växande regioner.
En utbyggnad till fyra spår hela vägen till Uppsala måste betraktas som en riksangelägenhet med högre dignitet än många andra infrastrukturprojekt av mer lokalt intresse.
Delar av projekt Ostlänken mellan Järna och Linköping är ju redan en bra bit in i projektering och med lite kreativt tänkande kanske man även skulle kunna bygga den planerade delen av 4-spårs sträckan till Uppsala med 250 km/t- standard redan från början.
Jag är inte kunnig inom området bana men visst är det så att många relativt nya banor, Västkustbanan och Grödingebanan, har byggts med hög spårstandard som skulle tillåta 250 km/t?
Det är signal- och kontaktledningsstandard som sätter begränsning till 200 km/t.
Sträckan Uppsala ned till nuvarande 4-spår är med svenska mått inte så topografiskt svår jämfört med t.ex. Göteborg – Almedal – Borås.
Jag ser följande möjligheter:
- Uppsala blir tidigt del av ett framtida höghastighets nät.
- Uppsala knyts närmare till den ekonomiska axeln Uppsala – Stockholm – Norrköping – Linköping - … - Lund – Malmö.
- Möjlighet till snabbare direkta pendlingsresor Uppsala – Stockholm och förhoppningsvis minskat tryck på infartslederna till Stockholm.
Dessa punkter borde vara starkt vägande skäl till att överväga att omfördela pengar inom infrastrukturplanen från projekt av mer regionalt intresse, typ Göteborg – Borås.
Projekt Göteborg – Borås kommer att förbli ett en blindtarm av endast regionalt intresse så länge inga konkreta planer finns byggnation bortom Borås och anslutning till Ostlänken när denna har nått till i höjd med Jönköping.
Med planer menar jag fastlagda och finansierade planer med fastlagda tider, inte utspel på olika nivåer.
Mitt resonemang är säkert inte helt invändningsfritt men vilka sakliga invändningar förutom lokalpolitiska intressen kan finnas?