Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: tydligen skämtade man om SJ redan på 1980 talet

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

tydligen skämtade man om SJ redan på 1980 talet

Repris från gamla vagnen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: tydligen skämtade man om SJ redan på 1980 talet

Det skulle förvåna mig om man inte skämtade om SJ redan på 1860-talet men det är dessvärre dåligt med videoklipp från den tiden!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det skulle förvåna mig om man inte skämtade om SJ redan på 1860-talet men det är dessvärre dåligt med videoklipp från den tiden!
    Inga videoklipp, men det fanns ju skämtteckningar i tidningar och tidskrifter. Jag har ett svagt minne av en skämtteckning som drev med byråkratin inom SJ. Tyvärr minns jag varken vad tecknaren eller publikationen hette. Kan ha varit någon av skämttidskrifterna, exempelvis Strix.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJ har väl i alla tider - tyvärr oftast på goda grunder - varit föremål för satir i alla dess former. Från revyinslag som Hasse och Tages "Mordet på Örebroexpressen" till kåserier och korta one-liners, som t ex när tidningen Blandaren meddelade att SJ:s valspråk var "Omväxling fördröjer".

Så börjar man rota lär man finna hur mycket som helst. SJ:s bidrag till folkhumorn - låt vara indirekt - är nog allt annat än försumbart. Kanske till och med en samhällsekonomisk tillgång?

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Inga videoklipp, men det fanns ju skämtteckningar i tidningar och tidskrifter. Jag har ett svagt minne av en skämtteckning som drev med byråkratin inom SJ. Tyvärr minns jag varken vad tecknaren eller publikationen hette. Kan ha varit någon av skämttidskrifterna, exempelvis Strix.
    Här är en bild från gamla PV, en teckning från 1929 av Bertil Almqvist, mest känd för "Barna Hedenhös" och "En svensk tiger"-skylten, men han var också skämttecknare i flera tidningar:

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=578436

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •