Ett okänt tåg rör sig just nu på GBJ mot Borås. 24727 skall det heta. Tyckte det var ett Rapid i täten. Vad?
Ett okänt tåg rör sig just nu på GBJ mot Borås. 24727 skall det heta. Tyckte det var ett Rapid i täten. Vad?
Tåg nr: 24727. Chartertåg, Bergslagernas Järnvägssällskap
Miljöpartiet på turné i Västra Götaland.
Är det som finns i den publika API från Trafikverket.
http://xn--avgng-ora.nu/Details.aspx...et&reported=on
Senast redigerat av Jeff den 2018-08-11 klockan 11:00:27. Anledning: länk
Då det denna helg inte finns något farbart spår från Herrljunga mot Vara - Grästorp på UVHJ så går valtåget över Hammaren och Skäran till Vänersborg där det sedan vänder mot Uddevalla och. åter till Göteborg på Bohusbanan
morrgan
Varför finns det inget farbart spår? Och varför ser det ut som att t.ex. tåg 13836 nyss har gått Herrljunga-Vara-Grästorp?
Eller fanns det inte plats för ad-hoc tåg? Eller var det fordonsbyte för 13836 i Herrljunga (det verkar vara olika spårnummer vid ankomst och avgång)?
Enligt inlägget från morrgan kör man en annan väg.
Hittade denna tidtabell här:
"Tågets tidtabell (OBS uppdaterad 25/7)
Ank Avgång
Göteborg 09.00
Mölnlycke 09.15 09.20
Bollebyggd 09.45 09.50
Borås 10.15 10.40
Herrljunga 11.50 12.00
Vårgårda 12.10 12.13
Alingsås 12.27 12.30
Lerum 12.45 12.48
Vänersborg 14.39 15.20
Uddevalla 15.50 16.53
Stenungsund 17.21 17.27
Ytterby 18.16 18.36
Göteborg 19.10
"
Tåget hade från början att en tidtabell över Vara - Grästorp men den tog Trafikverket tillbaka på grund avarbeta i Herrljunga på uppspåret, det gick inte att korsa Västra Stambanan. Kunden accepterade problemet och fick planerar sina aktiviteter under dagen.
Senast redigerat av morrgan den 2018-08-11 klockan 16:01:06.
Det är ju nästan komiskt att det är just MP som råkar ut för detta. Partiet lovar ju att om vi bara röstar på dom så ska järnvägens alla problem vara borta. Jag citerar inledningen på en artikel i DN: "Problemen med inställda tåg och kraftiga förseningar har avlöst varandra i sommar. Nu vill Miljöpartiet införa en nollvision för tågstrul. I förslaget finns ett mål om att 97 procent av fjärrtågen ska vara i tid år 2023 och att Sverige år 2028 ska ha en lika punktlig tågtrafik som Japan och Schweiz."
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
Vad lägligt att "kontrollpunkten" 2023 ligger efter nästa val, precis som Löfvens löfte om lägst arbetslöshet i EU till 2020 gjorde (han har rätt långt kvar)...
Tillägg: Jag ser att de även lagt in en 2020 om 95%. Det lär inte hända om man inte antingen kör betydligt färre tåg eller ställer in arbeten... Punktligheten är ju bäst på kortdistans, sämre på medeldistans och ännu sämre på långdistans. I fjärrtåg kan i vart fall inte kortdistans inräknas, som tidvis kan kravla sig nära 95%. De två senare behöver en förbättring på typiskt 10-20 procentenheter och det ska då ske redan i T20.
Senast redigerat av ztenlund den 2018-08-11 klockan 16:38:18.
Som slutkläm i denna råd kan man säga att tåget kom tillbaka till Göteborg 1 minut sent med en mycket nöjd kund, förseningen kan skyllas på en solkurva söder om Säve där vi fick köra lite sakta.
Det var BJs Ma 403 som drog tåget