Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Att stjäla ett tåg

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Att stjäla ett tåg

Läste nu på morgonen om personen som lyckades stjäla ett trafikflygplan i Seattle. En turboprop av typen Q400. Tjuven uppges ha varit suicidal.

Nu uppkommer frågan om någon stulit ett tåg. Vi ska av förklarliga skäl inte gå in på hur du går tillväga. Alla minns väl händelsen på Saltsjöbanan? Tragiskt att tjejen hängdes ut som en brottsling i media innan orsaken var utredd.

Trafikledningen borde väl reagera om jag tar mig in i en X55 som står uppställd för natten om jag får den att börja rulla?

I Seattle gick de upp med jaktflyg just in case.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-08-11 klockan 08:09:23.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Att stjäla ett tåg

Inga växlar kommer ju ligga rätt så ganska snart spårar du ur eller åker genom en bock

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Vi ska av förklarliga skäl inte gå in på hur du går tillväga.
    Mycket bra!

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Trafikledningen borde väl reagera om jag tar mig in i en X55 som står uppställd för natten om jag får den att börja rulla?
    Med hänsyn till det du själv skrev - Tycker du verkligen att det är lämpligt att diskutera detta här?

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Mycket bra!

Med hänsyn till det du själv skrev - Tycker du verkligen att det är lämpligt att diskutera detta här?
    Håller med. Vi stryker den frågan.

Nu återgår vi till ämnet om detta har hänt? Någon som eventuellt läst om stöld av tåg?

Jag har startat och kört X31 i 180 men det var ingen stöld och jag hade även en mycket erfaren förare bredvid. Vi talar tyst om detta tilltag. Inga fler detaljer.

Har även landat en MD-80 i en avancerad simulator på SAS Flight Academy. Det var ingen snygg landning men den hade fungerat i verkligheten.

Med andra ord, se upp med mig. Observera att detta är humor i Postvagnen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stöld av tåg i Sverige har jag aldrig hört talas om.
    Men däremot finns det individer som utsatt både sig själva och dess resenärer för en uppenbar fara, där vederbörande har åsidosatt reglerna för att testa och leka lite. Ställt upp hastigheten för att se hur fort det går att köra, kört med avstängd ATC utan tillstånd et.c. Dom är givetvis väldigt få, men dom finns/har funnits ute på vår järnväg.

Sen finns det ju hur mycket information som helst att tillgå på nätet hur man kör tåg. Det finns till och med en barnbok, som väldigt detaljerat beskriver hur man får igång ett tåg, det nämns till och med vilka nycklar som är nödvändiga...

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

För många år sedan - det bör ha varit i mitten av 1980-talet - "stals" ett pendeltåg litt X1 i Nynäshamn. En X1-a som skulle stått över natt i Nynäshamn hittades i stället på morgonen i Västerhaninge. Någon måste alltså ha flyttat den utan att tågledningen eller lokledningen märkte något. Inte så underligt eftersom sträckan på denna tid inte var fjärrstyrd.

Vad som hänt blev aldrig fullständigt utrett. Man kom fram till att den som kört tåget förutom att inneha nödvändiga kunskaper att köra X1 också kunde lägga tågväg i Nynäshamn. Man kom fram till att det rimligen var någon anställd vid SJ som utfört stölden men därför inte nödvändigtvis lokförare och/eller tågklarerare. Man hittade aldrig någon skyldig.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kanske skulle vi även sätta ett frågetecken för reklamslogan "Tag tåget istället"

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Kanske skulle vi även sätta ett frågetecken för reklamslogan "Tag tåget istället"
    Eller: "Så skönt att han tog tåget."

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag är ganska säker på att en flitig postvagnsskribent har stulit ett tåg en gång, det gick så långt att det blev polisanmält. Vederbörande får själv träda fram om hen vill.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Jodå, det har stulits ett tåg i en välplanerad nattlig räd. Kuppen begicks i jag tror det var Nässjö. "Stöldgodset" var minst en Y1:a. Kanske fler. Ledare för ligan var en mycket känd PV-figur med namnet Paul Herbertberg ( namnet är fungerat ).

Kuppen hade syftet hade frita fordon som tagits som gisslan av det nesliga företaget STT. Dylika företag var på fallrepet men skall ha vägrat att släppa ifrån sig Y1:an och för att hålla den utanför fogdens klor skickades ett fritagningsteam från Linköping. Gammal hederlig räd i bästa stil och en klassisk historia lokalt.

Kanske ligaledaren vill tillägga något ?

Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-08-11 klockan 10:25:55.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Morfar som var rallare i sin ungdom berättade i vart fall om när dom ”lånade ett lok”. Det var på bygget Vimmerby-Spångenäs när dom var förlagda i nån liten by men tyckte det kunde vara kul åka in till Vimmerby på lördag kväll, man hade lagt räls men banan var ogrusad utan ballast. Ett påeldat lok fanns för byggtågen och någon kom på att man kunde låna det och åka in till stan. Enligt morfar blev det en rätt skumpig och stötig färd men gänget som trängde ihop sig i hytten kom både fram och tillbaks.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-08-11 klockan 15:02:26.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

En annan lokstöld 1862

The Great Locomotive Chase

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Locomotive_Chase

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nja Ohlzzon, man kan inte stjäla ett eget fordon. Vehickeln ifråga befann sig på behandlingshemmet uppe på Stollaknölen för vissa åtgärder av något kosmetisk slag och skulle efter detta återbördas till hemtrakterna på Öschötaslätta. Men rådande chefsläkare på pådyvlade i stränga ordalag att den ifråga aktuella mackapären ej fick lämna inhängnaden innan ett ganska väl tilltagen förmögenhet hade erlagts till ekonomidirektören för därstädes ställe. Enligt våra inkomna rapporter hade detta redan reglerats i god tid men hövdingen på hemmet vägrade tro detta varför en raid planerades med utryckning från norr i syfte att befria och hemtransportera vehickeln ifråga och detta var sanktionerat från överste himself. Nåväl vi tog oss ner ganska obemärkt till den småländska högborgen och gjorde en taktisk manöver och lirkade ut fången med lite hjälp av några infödingar som hade sin yrkesinkomst på däringa hemmet. Innan den "högste" på institutet hade nåtts av beskedet att Italienaren hade rymt norrut via uppspåret mot Solberga hade vi lämnat häradet och befanns oss på säker mark utan att några utsända marktrupper hade varnats för att stoppa tilltaget. Nå denna expedition väckte stor munterhet hos allmänheten och vi figurerade i både Smålandsnytt och tidningsblaskor efter detta.
    Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

15 år gamle Darius McCollum, som lider av Aspergers, lyckades 1980 ta över ett tunnelbanetåg i New York och framförde det med passagerare utan problem och stannade det på sex stationer innan att han stoppades. Han har sen fortsatt med liknande brottslighet, avseende tåg och bussar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Darius_McCollum
    https://www.youtube.com/watch?v=P_hN...ature=youtu.be

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Så var det ja. En fullkomligt ljuvlig historia och som redan sagts en mycket god och minnesvärd lokal praktklassiker...

Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-08-18 klockan 16:02:05.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Tar inte Trafikverket ut rätt höga viten om man "tjuvkör", dvs kör utan att först ha skaffat tågläge?

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Tar inte Trafikverket ut rätt höga viten om man "tjuvkör", dvs kör utan att först ha skaffat tågläge?
    Det är ju en polissak i så fall och det lär bli strängt straff om man gör så. Det kan ju dessutom bara göras på banor som inte är fjärrstyrda. En sådan sak som "X1-stölden i Nynäshamn" hade ju inte gått att göra i dag.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det är ju en polissak i så fall och det lär bli strängt straff om man gör så. Det kan ju dessutom bara göras på banor som inte är fjärrstyrda. En sådan sak som "X1-stölden i Nynäshamn" hade ju inte gått att göra i dag.
    Det där har jag funderat på lite, visst om man tjuvkör med ett ellok så är det ju bara stänga av strömmen om man märker att någon är ute och kör utan tillstånd men låt säga att man drar igång ett ånglok eller diesellok och lyckas komma ut på låt säga VSB, då finns det väl egentligen inget man kan göra för att få stopp på ekipaget än att orsaka en urspårning? Går det överhuvudtaget att veta att någon är ute och kör annat än om man faktiskt ser loket om man inte har behövt ändra några växlar för att komma ut eller liknande?

Och nej jag har inte planerat att stjäla ett tåg men om man bortser från säkerhetsaspekten i det hela och konsekvenser för övriga operatörer hade jag tyckt att det var ganska komiskt om till exempel ett stulet ånglok påträffades körandes upp och ner längs stambanan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Emil G Visa inlägg
    Det där har jag funderat på lite, visst om man tjuvkör med ett ellok så är det ju bara stänga av strömmen om man märker att någon är ute och kör utan tillstånd men låt säga att man drar igång ett ånglok eller diesellok och lyckas komma ut på låt säga VSB, då finns det väl egentligen inget man kan göra för att få stopp på ekipaget än att orsaka en urspårning? Går det överhuvudtaget att veta att någon är ute och kör annat än om man faktiskt ser loket om man inte har behövt ändra några växlar för att komma ut eller liknande?

Och nej jag har inte planerat att stjäla ett tåg men om man bortser från säkerhetsaspekten i det hela och konsekvenser för övriga operatörer hade jag tyckt att det var ganska komiskt om till exempel ett stulet ånglok påträffades körandes upp och ner längs stambanan.
    Det blir ju väldigt mycket om och men över det hela men om det står ett Ång/dieselfordon uppställt på huvudspår utan att stå innanför varken en spårspärr eller skyddsväxel skulle det förstås gå att köra iväg. Fjärren lär väll dock ganska snart märka att de har en beläggning som rör på sig och boxa in den med hjälp av ett antal växlar.

/Magnus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •